Ordbog

A
  • A.I (Artificial intelligence)

    Intelligente maskiner såsom robotter.

  • Above-the-Line

    Synlig kommunikation/aktiviteter såsom massemedier, f.eks. annoncer, tv-reklamer etc...

  • Ad blocking

    Et program, der fjerner/blokerer reklamer fra en hjemmeside.

  • Ad Exchange

    Ad Exchange er en teknologisk platform for køb og salg af online annonceplads. Der sælges på målgruppe niveau ud fra cookie-baseret teknologi.  Prisen er auktionsbaseret, og der købes ind i et netværk og ikke på enkelte sider.

     

  • Ad Fraud

    Falske visninger (impressions), eller visninger der ikke ses af mennesker

  • Adstock

    Afledt effekt af kommunikationen. Dvs. effekt nu, men også over længere tid.

  • Advertorial

    Kan beskrive en klassisk annonce, der er udformet så den forveksles med en almindelig artikel. I denne form er man forpligtet til at skrive teksten 'annonce' for klart at markere, at afsenderen ikke er mediet og således ikke en del af det redaktionelle.

    Begrebet kan også omfatte velafgrænset redaktionelt indhold, som er skabt i samarbejde mellem mediet og en annoncør.

  • Affiliate Marketing

    Disciplin hvor typisk mindre websites og databaser fra online nyhedsbreve anvendes og afregnes som salgskanal.

  • Affinitet (Affinity)

    Kvantitativt defineret affinitetsindeks:

    Et forholdstal, der angiver mediets dækning i målgruppen i forhold til dækningen af alle personer, dvs. hvor meget målgruppen overforbruger det enkelte medie i forhold til resten af befolkningen.

    Et udtryk for Målrettethed.

     

    Kvalitativt defineret affinitetsindeks:

    Udtrykker målgruppens ”forhold” til mediet eller hvor intensivt mediet bruges:

    Hvor meget målgruppen værdsætter mediet

    I hvor høj grad målgruppen vurderer at få udbytte af forbruget af mediet

  • Anonyme oplysninger

    Anonyme oplysninger kan ikke længere identificere eller identificeres til en fysisk person, selvom alle hjælpemidler, der med rimelighed kan forventes at blive brugt til identificeringen, tages i betragtning.

  • App

    Applikation

    En app er et program, som kan anvendes på mobile platforme, som f.eks. smartphones og tablets.

  • Assist Score

    Forholdet mellem hvor mange salg et medie har medvirket i forhold til, hvor mange Last Click Count-salg, mediet er blevet tilskrevet.

  • ATL

  • Augmented reality

    Er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd.

B
  • Backloaded

    Beskriver en strategi på kampagneniveau, hvor vægten af kampagnetrykket placeres sidst i kampagneperioden.

  • Barter

    Betegnelse for et system, hvor man bytter varer og tjenester.

    Inden for Marketing et begreb, hvor virksomheden/annoncøren betaler med varer, tjenester eller andet end penge til et medie for annonceplads.

  • Behavioural Targeting

    En online optimeringsdisciplin til at målrette bannervisninger.

    Går ud på at vise bannere til brugere med en bestemt adfærd på Internettet.

  • Below-the-Line

    Mindre synlig kommunikation såsom DM, Point-of-Sale (POS), gaver etc.

  • Benchmark

    En standard (gennemsnit) man sammenligner med.

  • Big Data

    Indsamling, opbevaring, analyse, behandling og fortolkning af enorme mængder af data.

  • Binging

    Henviser til en adfærd, hvor forbrugerne hengiver sig fuldstændig til noget specifikt indhold, som de ser/oplever igen og igen og fordyber sig i over længere tid.

  • Biometriske målinger

    Bliver brugt til at måle og analysere karakteristika knyttet til menneskers fysiologi eller adfærd.

  • Blockchain

    En blockchain er en distribueret database uden en central ejer, der er indeholder en kæde af krypterede datablokke. En datablok kan indeholde hvilken som helst information, så som ejerskab, ID mv. En blockchain vokser hver gang en ny datablok tilskrives og distribueres i netværket. Der ikke er mulighed for at ændre i eksisterende data, hvilket gør den sikker mod svindel.

  • Blog

    En blog (eller weblog) er korte tekster på en hjemmeside skrevet af en eller flere personer.

    Indholdet i en blog bliver defineret af bloggeren (personen eller gruppen, som skriver eller redigerer en blog), og giver ofte mulighed for, at andre kan kommentere på indlægget.

  • Brand Equity

    Mærkets merværdi, som tilføres via en forbruger- og markedsrespons.

    Består af tre komponenter: mental, adfærdsmæssig og finansiel mærkeværdi.

  • Brand safety

    En beskrivelse af det miljø man gerne vil vises i med sine annoncer på nettet, og sikringen af dette

  • Broadsheet

    et populært avisformat karakteriseret ved lange, vertikale sider på typisk 22 tommer eller længere.

    Standardformatet i Danmark angives som 8 spalter bredde x 520 mm højde, hvilket samlet set anføres som 4160mm.

  • Bruttodækning

    Summen af de enkelte mediers dækningstal i en mediekombination, udtrykt procentvis eller i antal personer.

    Bruttodækningen er et udtryk for det totale antal eksponeringer, hvorfor bruttodækningen kan overstige 100%.

    Bruttodækning kan også udtrykkes som GRP.

  • Bruttofrekvens

    Beskriver hvor stor en andel af målgruppen, der har set en annonce/spot i en given kampagne mindst x antal gange (1+, 2+, 3+, 4+...).

    Kaldes også for den akkumulerede frekvensfordeling.

    Bruttofrekvens 1+: se Nettodækning.

  • BTL

  • Burst

    Udtryk for en strategi, hvor kampagnetrykket er koncentreret til en afgrænset periode med højt tryk.

    Kampagneaktiviteterne kan således være afgrænset til en eller få kampagner over f.eks et år.

C
  • Consumer Journey

    En model eller tilgang, som beskriver forbrugerens vej fra latent behov over involvering til respons — samt ikke mindst deling af købs-/brugsoplevelse

  • Contextual Targeting

    En online optimeringsdisciplin til at målrette bannervisninger.

    Går ud på at vise bannere med udgangspunkt i den enkelte hjemmesides indhold (f.eks. artikler).

  • CPA

    Cost Per Action

    Det engelske udtryk for pris pr. udført handling.

    En særlig afregningsform på online kampagner.

    Se også relaterede begreber CPO, CPC og CPL.

     

  • CPC

    CPC- Cost Per Click, på dansk pris pr. klik.

    En særlig afregningsform på online kampagner.

     

  • CPL

    CPL- Cost Per Lead, på dansk pris pr. lead er omkostningen ved at skaffe en tilmelding eller forespørgsel, og benyttes ofte som betalingsmodel for annoncøren.  CPL kan f.eks. være betaling pr. tilmelding til nyhedsbreve eller konkurrencer, samt oprettelse af profiler samt f.eks. udfyldelse af kontakt- og forespørgselsformularer.

     

  • CPM

    CPM - Cost pr. mille, på dansk pris pr. tusind visning.

     

     

  • CPO

    Cost Per Order

    Det engelske udtryk for pris pr. ordre.

    En særlig afregningsform på online kampagner.

    Se også relaterede begreber CPA, CPC og CPL.

     

  • CPP

    CPP (Cost per Point)

    Den investering der kræves for at opnå 1 TRP (1 GRP).

     

  • CPT

    Cost per Thousand

    er et engelsk udtryk for kontaktpris.

  • CTR

    CTR- Click Through Rate, på dansk klikrate. Udtrykket betegner det gennemsnitlige antal klik pr. hundrede visninger, anvist i procenter.

     

D
  • Deep Linking

    Deep linking er en betegnelse for oprettelsen af et hyperlink, der henviser til en specifik underside på et website, som ligger dybere i websitets struktur end forsiden.

  • Demand Site Platform

    En digital platform, som giver de digitale annoncører mulighed for at udbyde, handle og udveksle annoncering og data over internettet. Det er en auktionsbaseret platform, hvor realtidspriser og -udbud fremgår (f.eks. udbud og priser på bannerannoncer eller data vedr. målgruppens adfærd på internettet).

     

  • Display Annoncering

    Display annoncering er synonym med banner annoncering. Display annoncer kan både være statiske eller animeret, hvoraf de animerede giver mulighed for at skifte billeder eller budskaber løbende.

  • Display Netværk

    Betegnelse for en gruppe display medier, som i fælleskab danner et netværk. Eksempler på medier, som udbyder muligheden for at indkøbe i et display netværk, er Google og Xaxis, hvor netværkets annoncer bliver vist for brugeren i henhold til annoncens relevans for brugeren.

  • Dobbeltdækning

    Et udtryk for det antal personer i en given målgruppe - absolut eller relativt - i en given målgruppe, der har været i sanseposition (læst/set/hørt) over for to media (eller flere), således at de ved annoncering i begge media kommer i sanseposition mere end én gang.

    Dobbeltdækningen har betydning ved vurdering af nettodækningen ved en kombination af medier, idet den er udtryk for et "spild", hvis kriteriet for mediaplanen alene er, at bringe så mange som muligt i målgruppen i sanseposition (mindst én gang) over for budskabet.

    • Høj dobbeltdækning maksimerer frekvensen
    • Lav dobbeltdækning maksimerer nettodækningen
  • DPO

    Data Protection Officer, altså en databeskyttelsesrådgiver

  • DSP

  • Dækning

    Ved et medies dækning forstås den andel (i procent eller antal personer) i en given målgruppe, der eksponeres ved anvendelse af mediet.

  • Dækningspotentiale

E
  • E-mail Marketing

    Disciplin, hvor e-mails anvendes i markedsføringen.

    Elektroniske nyhedsbreve er et eksempel på denne kommunikationsform.

  • Earned Media

    Indgår i en ny samlet terminologi omkring gruppering af mediekanaler.

    Engelsk udtryk for de mediekanaler og/eller den omtale, som forbrugerne af egen drift skaber. Og beskrives ofte som den opmærksomhed eller omtale som virksomheden/annoncøren har gjort sig fortjent til (både positivt eller negativt).

    Earned Media er primært opstået ifbm. de digitale og særligt de sociale medier, hvor brugerne diskuterer, kommenterer, anbefaler og anmelder virksomheder/produkter/mærker. Dog kan klassisk PR også beskrives som en Earned Media kanal.

    Denne gruppe af mediekanaler er kendetegnet ved:

    • Opfattes ofte mere troværdige
    • Mulighed for at opbygge equity som konkurrenter ikke umiddelbart kan påvirke
    • Kan være kosteffektive
    • Manglende kontrol med timing og budskab

    Se relaterede begreber Owned Media samt Paid Media.

  • Effektiv dækning

    Udtrykker den andel, der har været eksponeret i det effektive frekvensinterval.

  • Effektiv Frekvens

    Fuld budskabsforståelse.

    Det (subjektivt eller analysebaserede) antal eksponeringer, der skal til for at realisere/udløse den ønskede respons i målgruppen.

    Den effektive frekvens udtrykkes som regel som et interval (frekvensområde).

  • Eksponering

    Påvirkning af målgruppen.

    Udtryk for at en given person har mulighed for at se en annonce eller reklame.

    Personen skal ikke blot have været i sanseposition, men også haft kontakt og dermed reel mulighed for at opfatte og bearbejde budskabet.

  • Eksponeringsfrekvensfordeling

    Beskriver hvor stor en andel af målgruppen, der er blevet eksponeret for en given kampagne henholdsvis 1 gang, 2 gange, 3 gange o.s.v.

  • Engagement Score

    Et mål for engagement, dvs. hvor meget energi et individ lægger i en given handling.

F
  • Fast Laning

    Bruge teknologi til at forkorte ventetiden for utålmodige kunder.

  • Flash

    Flash er et program udviklet af Adobe, som gør det muligt at se Flash-elemtenter (grafiske elementer og animationer) i f.eks. en browser. Man kan bl.a. anvende Flash til at opbygge hjemmesider og spil.

    Flash anvender filformatet ’.swf’.

  • Flighting

    Udtryk for en indrykningsstrategi over tid, hvor kampagnetrykket er spredt ligeligt ud over f.eks et år med lige mange kampagner og pauser.

  • Freemium

    Forretningsmodel, hvor en basisudgave af et produkt eller en service tilbydes gratis, men hvor der opnås fordele ved at opgradere til en betalt version.

  • Frontloaded

    Udtryk, der beskriver en strategi på kampagneniveau, hvor vægten af kampagnetrykket er placeret i starten af kampagneperioden.

G
  • Gallup Kompas

    Psykografisk segmenteringsværktøj, som giver indsigt i forbrugernes holdninger, værdier og livsstil.

    Udviklet af analysevirksomheden TNS Gallup.

  • Gennemsnitlig frekvens

    Gennemsnitligt antal gange en person i målgruppen har set en reklame/er blevet eksponeret.

  • Gennemsnitlig OTH

    Opportunity to Hear

    Gennemsnitligt antal gange en person i målgruppen har været i sanseposition over for en given radiokanal.

  • Gennemsnitlig OTS

    Opportunity to See

    Gennemsnitlig antal gange en person i målgruppen har været i sanseposition for et givet printmedie.

  • Geo Targeting

    En optimeringsdisciplin, hvor indhold og mængde af kommunikationen målrettes i forhold til individets geografiske lokation, f.eks. land og postnummer. Geo targeting forudsætter selvsagt et kendskab til individets geografiske lokation, og anvendes især inden for online markedsføring.

  • Google AdWords

    Annonceform på Google, hvor annoncen vises ved siden af søgeresultatet, når brugeren søger på et eller flere af annoncørens på forhånd udvalgte søgeord. Herefter kan brugeren klikke sig ind på annoncen, hvortil annoncøren betaler Google pr. klik.

  • GRP

    Gross Rating Points

    Som TRP - dog er målgruppen A12+/A13+ (alle personer)

  • Grænsekontaktpris

    Betegner den merpris, som en annoncør skal betale for at få kontaktmulighed gennem et givet medium med personer, der hidtil ikke har haft mulighed for at se den pågældende annonce.

    Ofte angivet som hvad det koster at eksponere yderpersoner ved en indrykning i et givet medium.

  • GSR (Galvanic Skin Response)

    Måling af følelsesmæssig stimulering ved hjælp af mængden af svedsekretion fra svedkirtlerne.

  • Guerilla Marketing

    Guerilla Marketing er en kommunikationsform, som er målrettet en potentiel marketingmæssig værdiskabelse i Word-of-Mouth.

    Guerilla Marketing kan f.eks. praktiseres ved at gennemføre en kampagne, som har til formål at få en gruppe af trendsættere til at udbrede en virksomheds budskab til dennes omgangskreds, hvorefter personerne i omgangskredsen foretager en yderligere udbredelse af budskabet, ect.. Herved startes en form for dominoeffekt, som ud fra virksomhedens optik kan bidrage til udbredelse et givent budskab.

    Word-of-Mouth anses af mange som værende den mest troværdige kommunikationsform af et markedsføringsbudskab, og Guerilla Marketing kan således være et effektivt marketingredskab. Det kræver dog, at man formår at styre rækkevidden og indholdet af budskabet gennem hele processen, hvilket kan være vanskeligt. Der eksisterer altid en risiko for, at budskabet ikke bliver tilstrækkeligt udbredt, eller at modtagerne af budskabet misfortolker eller fordrejer dets indhold.

H
  • HTML5

    HyperText Markup Language

    HTML5 er et opmærkningssprog (Markup Language), hvis primære funktion er at håndtere og strukturere indholdet (tekst og billeder) på en hjemmeside.

    HTML gør det bl.a. muligt at definere præsentationsformen af billeder og tekst, samt indsætte links til interne og eksterne hjemmesider.

  • HUT

    Households Using Television

    Angiver den andel af husstande der ser TV på et givet tidspunkt.

    Se også PUT.

I
  • Impacts

    Det engelske udtryk for summen af en kampagnes GRP eller TRP.

  • Impressions

    Et engelsk udtryk for eksponeringer/visninger.

     

  • In screen impression

    Udtryk for, hvorvidt et onlinebanner bliver vist for brugerne.

    Et indtryk (impression) bliver ofte talt med, når 50 % eller mere af banneret er synligt på skærmen for brugeren.

  • IoT (Internet of Things)

    Unikt identificerbare objekter og deres virtuelle repræsentationer i en internetlignende struktur.

K
  • Klikrate

    Antal gange der klikkes på et online banner i forhold til antal eksponeringer.

    Se også CTR.

  • Kontaktpris

    Den investering der kræves for at komme i kontakt med 1.000 personer i målgruppen. Kan udtrykkes for et enkelt media eller for en mediaplan som helhed.

     

    - For TV er beregningsgrundlaget eksponeringer for spottet
    - For print er beregningsgrundlaget eksponeringer over for print

  • KPI (Key Performance Indicator)

    Et mål for hvordan en virksomhed klarer sig.

L
  • Last Click Count

    Betegnelse for effekten af det sidste klik inden konvertering.

  • LBS

    Location Based Services

    Se Lokationsbestemt Markedsføring.

  • Lead

    En potentiel kontakt, kan være både en privatperson eller en virksomhed, der har interesse i dine ydelser.

  • Lokationsbestemt Markedsføring

    Lokationsbestemt markedsføring er en betegnelse for dét, at kunne sende kommunikations-/markedsføringsmateriale (tekst, lyd, billeder og film) til eksempelvis en mobiltelefon, som befinder sig på en bestemt lokation. Kan f.eks. anvendes af museer, hvor man via sin mobiltelefon modtager informationer (lyd) i henhold til de udstillinger, man ønsker at vide noget om.

M
  • Machine learning

    En metode til dataanalyse, der automatiserer analysemodeller. Machine learning bruger algoritmer, der iterativt lærer af data, og giver computere mulighed for at finde skjulte indsigter uden at blive eksplicit programmeret til hvor de skal lede.

  • Maksimal Dækning

    Beskriver hvor meget man maksimalt kan dække målgruppen ved at benytte mediet et uendeligt antal gange.

     

  • Media Page Exposure

    Angiver, hvor mange gange den gennemsnitlige side i et gennemsnitligt nummer bliver set af den gennemsnitlige læser.

    MPX anvendes typisk i forbindelse med print, og angiver sandsynligheden for, at en given side bliver set/læst.

     

  • Mediematematik

    Et udtryk for de mest simple og grundlæggende beregningsformler, som benyttes i disciplinen medieplanlægning.

     

    GRP = Nettodækning x gennemsnitlig frekvens.

    TRP = Nettodækning i målgruppen x gennemsnitlig frekvens.

    CPM (Enkelt indrykning/spot) = Reklameomkostninger / dækning i 1000 personer.

    CPP (Enkelt indrykning/spot) = Reklameomkostninger / dækning i % (rating). CPM (Medieplan) = Reklameomkostninger / antal eksponeringer i 1000.

    CPP (Medieplan) = Reklameomkostninger / TRP

  • MEF

    Minimum Effective Frequency

    Se Wear-in.

  • MMS

    Multimedia Message Service

    MMS er en multimediebesked, som gør det muligt at sende filer (lyd, tekst, billeder og videoklip) fra én mobiltelefon til en anden eller fra mobiltelefon til computer.

  • Mobile Marketing

    Disciplin, hvor mobiltelefonen anvendes i markedsføringen.

    Annoncer i downloadede app’s er et eksempel på Mobile Marketing.

  • Multi-spot

    Multispot beskriver en tv- eller radioreklame, som er kendetegned ved, at der optræder to eller flere annoncører i samme spot, og at der i spottet ikke er en naturlig sammenhæng.

N
  • Nettodækning

    Antallet af forskellige personer i målgruppen, der har set kampagnen min. 1 gang.

  • Nettofrekvens

    Beskriver hvor stor en andel af målgruppen, der har set annoncen/spottet præcis et antal gange i en given kampagne.

    Summen af nettofrekvensen er lige med bruttofrekvensen 1+, som også kaldes nettodækning.

O
  • Opt-in / Opt-out

    Er inden for Marketing begreber, som beskriver et system med enten tilvalg eller fravalg fra forbrugerens side.

    Se relaterede begreber Permission Marketing og Spam.

  • Owned Media

    Indgår i en ny samlet terminologi omkring gruppering af mediekanaler.

    Engelsk udtryk for de mediekanaler og/eller oplevelser samt fysiske tilstedeværelse, som virksomheder selv ejer/har kontrol over.

    Dette omfatter både butikker, emballage, bygninger, lastbiler, medarbejdere mv., nyhedsbreve, kundeblade, hjemmeside samt til dels helejede sponsorater og egne events.

    Denne gruppe af mediekanaler er kendetegnet ved:

    • Fuld kontrol med budskab og timing
    • Kendt effekt
    • Ofte mulighed for direkte kommunikation mellem virskomhed og forbruger
    • Oftest begrænset dækning

    Se relaterede begreber Earned Media samt Paid Media.

P
  • Path to Conversion

    Den aktive del af forbrugerens produktsøgning, involvering og købsbeslutning.

    Se også Consumer Journey.

  • PBT

  • Permission Marketing

    Permission Marketing betegner et forhold, hvor forbrugeren accepterer at modtage direkte reklame for bestemte, udvalgte forbrugsvarer, interesseområder mv. (tilvalgssystemet kaldes også opt-in, i modsætning til opt-out.

    Den modsatte situation, f.eks. Elektronisk reklame uden forhåndsaccept, kaldes spam, og er ikke tilladt.

    Begrebet er introduceret af Seth Godin, som sætter begrebet Permission Marketing over for den traditionelle Interruption Marketing.

  • Personoplysninger

    Al data, som kan identificere eller identificeres til en fysisk person

  • PII

    Personal Identifiable Information, det amerikanske begreb for personoplysninger.

  • POE

    En ny samlet terminologi omkring gruppering af mediekanaler.

    En sammentrækning af begreberne Paid Media (P),Owned Media (O) samt Earned Media (E).

  • Predictive Behavioural Targeting

    En online optimeringsdisciplin til at målrette bannervisninger.

    Går ud på at identificere brugere, der adfærdsmæssigt minder om andre brugere, der har udført en succeshandling på annoncørens website.

  • Pseudonyme oplysninger

    Al data, der ikke længere kan henføres til en fysisk person uden brug af yderligere information, som er opbevaret separat fra andre oplysninger, er pseudonyme oplysninger.

  • PUT

    People Using Television

     

    Angiver den andel af personer, der ser TV på et givet tidspunkt.

    Se også HUT.

     

Q
  • Quality Score

    Quality Score er et begreb, som Google anvender i relation til deres Google AdWords.

    Når en bruger klikker ind på en af Google Adwords annoncer, vurderes den til annoncens tilhørende website ud fra nogle parametre fastsat af Google, som f.eks. relevansen af hjemmesidens indhold i henhold til brugerens søgning.

    Quality Score fungerer som beregningsgrundlag for prisen af det enkelte Google Adword, samt hvor ofte en given annonce vil blive vist på Google.

R
  • Rating Points

    Et antal eksponeringer, der svarer til 1% af målgruppen.

    F.eks.: 1 reklamespot, der blev set af 100.000 personer i en målgruppe bestående af 1 mio. personer = 10 rating points

    Kan også udtrykkes som GRP (alle personer) eller TRP (i en målgruppe).

  • RBS

  • Real Time Bidding

    se RTB

  • Responskurve

    Forbrugerens "reaktionsmønster" på kommunikation.

  • Retargeting

    En online optimeringsdisciplin til at målrette bannervisninger. Retargeting går ud på at vise bannere specifikt til brugere, der allerede har udvist en interesse for et foruddefineret område, f.eks. et produkt på egen hjemmeside.

     

  • Return-on-Investment

    Afkast på investering.

  • Return-on-Marketing-Investment

    Afkast på marketinginvestering.

  • ROI

  • ROMI

  • ROS

  • RSS

    Really Simple Syndication

    Oversat til dansk betyder begrebet helt simpel syndikering.

    Er en Filstandard baseret på XML. En standard, hvorpå indhold (tekst, billeder mv.) nemt kan distribueres og integreres med andet indhold.

  • RTB

    Real Time Bidding

    Real Time Bidding er en digital teknologi, der tillader køb og salg af online inventory i real time.

    I stedet for at reservere forudbetalte placeringer på websites, bydes der nu på hver enkelt visning, når den bliver tilgængelig. Den annoncør, der har budt højest, vinder visningen.

    Et godt sammenligningsgrundlag findes i aktiemarkedet, hvor prisen på aktier på tilsvarende vis bestemmes af udbud og efterspørgsel.

  • Run-by-Station

    Beskriver en defineret måde at afvikle reklamekampagner på tv- og radiostationer.

    Hvis en kampagne afvikles som run by station, indebærer det, at mediet planlægger og placerer kampagnen indenfor en given periode og målgruppe mod at garantere medieeffekten (oftest TRP).

  • Run-of-Site

    Beskriver en defineret måde at afvikle reklamekampagner på kommercielle internetsider.

    Hvis en kampagne afvikles som run of site (ROS), indebærer det, at mediet planlægger og placerer kampagnen indenfor en given periode og målgruppe mod at garantere medieeffekten (oftest eksponeringer).

S
  • Salgsmodellering

    Formålet med salgsmodellering er at koble investeringen i den enkelte salgs- og marketingaktivitet direkte med det afkast som aktiviteten genererer

  • Search Engine Marketing

    Se SEM.

  • Search Engine Optimization

    Se SEO.

  • Search Engine Result Page

    Se SERP.

  • Seeding

    Den del af en viral markedsføring som kendetegner arbedet med at "plante eller så" materialet på udvalgte hjemmesider, weblogs mv.

    Hvor selve distributionen af det virale marketing materiale normalt er gratis, da brugerne sender til hinanden, er seeding ofte betalte placeringer på steder, som menes at kunne 'kick-starte' distributionen og den virale effekt.

  • SEM

    SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing. SEM betegner betalt annoncering på søgemaskinerne er pt. en af de mest effektive online markedsføringskanaler.

    Grundprincippet i SEM er PPC – pay per click, hvilket betyder, at annoncøren kun betaler, når der klikkes på en annonce. Prisen per klik afgøres via en auktionsmodel, der afholdes i realtid, hver gang der foretages en søgning.

     

     

     

     

  • SEO

    SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization - på dansk søgemaskineoptimering. SEO er en metode, hvormed man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner som f.eks. Google.

     

  • SERP

    SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page (en søgemaskine resultatside).

    SERP er en liste over links til websider, der returneres af en søgemaskine som svar på et søgeord forespørgsel.

    Resultaterne indeholder normalt en liste over websider med titler, et link til siden, og en kort beskrivelse der viser, hvor søgeordet har matchet indhold på siden.

    SERP'en viser ofte links til både almindelige websider, blogs og populære online platforme som youtube, facebook, linkedin, twitter og wikipedia.

  • SMS

    Short Message Service

    SMS er en tekstmeddelelse, som kan sendes fra én mobiltelefon til en anden.

  • Snacking

    Henviser til en adfærd, hvor forbrugerne konsumerer indhold i mindre bidder når, hvor og hvordan det passer ind i deres hverdag – uden nødvendigvis at eje permanent adgang til indholdet.

  • Social Media Advertising

    Disciplin, hvor anvendelse af sociale medier indgår i markedsføringen.

  • Social Media Engagement

    En betegnelse for en persons involvering i sociale medier.

  • SOM

    SOM er en forkortelse for Share of market, hvilket er et udtryk et mærkes markedsandel opgjort i værdi (penge) eller enheder.

     

  • SOS

    Se SOV.

  • SOV

    SOV er en forkortelse for Share of Voice. Udtrykket betegner den enkelte annoncørs reklameforbrugs andel af det samlede reklameforbrug i markedet inden for en given periode, dvs. markedsandelen.

     

    Kan også udtrykkes som SOS (Share of Spendings).

  • Spam

    Spam er en betegnelse for reklamer, brugeren ikke selv har bedt om, som sendes via e-mail eller i nyhedsgrupper

    Se relateret begreb Permission Marketing.

  • Split-spot

    Split-spot beskriver en tv- eller radioreklame, som består af to eller flere spot, som direkte relaterer sig til hinanden i deres kreative udformning og som placeres inden for samme reklamebreak/-blok, med adskilt fra hinanden.

  • Stickiness

    Betegnelse for  individets evne til at huske/fremkalde indholdet af noget, de tidligere har været eksponeret for f.eks. en reklame i fjernsynet.

T
  • Tabloid

    et avisformat, der efterhånden anvendes af størstedelen af de danske dagblade.

    Formatet er som udgangspunkt ikke en fast størrelse, men mere en teknik. Størrelsen kan variere, da den afhænger af rullebredden på det benyttede avispapir.

    Standardformatet i Danmark angives som 6 spalter bredde x 365 mm højde, hvilket samlet set anføres som 2190mm.

  • Text Ads

    Text ads er en onlineannonce i tekstformat - også kaldet sponsorerede links.

  • The Long Tail

    Inden for Marketing et udtryk for en nichestrategi, hvor der fokuseres på mange små frem for få store (kundegrupper, distributionspunkter etc.) til at skabe volumen.

    Begrebet blev udbredt af Chris Anderson i en artikel i magasinet Wired i Oktober 2004.

    Her nævnte han bl.a. Amazon.com og Netflix som eksempler på virksomheder som benyttede denne strategi. Anderson beskrevet The Long Tail konceptet dybere i sin bog "The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More".

  • Tracking

    Online disciplin, hvor man ønsker at ”spore” nogen eller noget. Kan f.eks. anvendes, når man ønsker indsigt i online forbrugeradfærd eller trafik på en hjemmeside.

     

  • Tracking Pixel

    En Tracking Pixel er i sin enkleste form et 1x1 pixel billede placeret på en hjemmeside eller e-mail, som registrerer, når en person åbner en given hjemmeside eller e-mail. Herefter sendes en besked tilbage til personen eller organisationen, som bestyrer serveren. Tracking Pixels kan bl.a. anvendes i e-mail marketing med henblik på at indsamle informationer om, hvem der er blevet eksponeret for noget udsendt marketingmateriale og hvornår.

  • TRP

    Target Rating Points

    Summen af rating points.

    F.eks.: 3 reklamespots, der hver gav 10 rating points = 30 TRP

    Det gælder at: TRP = Nettodækning x gns. Frekvens

U
  • URL

    En unik adresse på en bestemt ressource på internettet.

  • UX

    User Experience

V
  • Viewability

    Måling af hvor meget af en annonce der har været set i hvor lang tid

  • Viral Marketing

    Aktivitet, hvor en væsentlig del af distributionen foregår via målgruppens netværk og/eller via sociale tjenester.

    Se relateret begreb Seeding.

W
  • Wear-In

    Et udtryk for det frekvens-niveau, der er nødvendigt for at en reklame får effekt.

    Niveauet er forskelligt fra budskab til budskab.

    Også kaldet MEF (minimum effective frequency).

  • Wear-Out

    Det punkt hvor en kampagne begynder at miste sin effekt pga. overeksponering. Et udtryk, der betegner det frekvens-niveau, der gør, at en reklame begynder at miste sin evne til at kommunikere effektivt eller ligefrem skabe negativ effekt. Dette frekvens-niveau varierer fra budskab til budskab.

     

  • Web-TV

    Web-tv er betegnelsen for et videoindslag, som bliver offentliggjort på Internettet.

    Web-TV kan f.eks. benyttes som et alternativ til et traditionelt TV, hvis man ønsker at se fjernsynsudsendelser på sin computer eller smartphone. Web-TV kan også anvendes strategisk af virksomheder ved at anvende Web-TV som kommunikationskanal ud til kunden.

  • WOM

  • Word-of-Mouth

    På dansk bruger vi ofte betegnelsen mund-til-mund metoden, som vel rettere skulle hedde mund-til-øre, altså kommunikation mellem forbrugerne.

    Se relaterede begreber Viral Marketing, Earned Media,Seeding.

Z
  • Zapping

    Inden for Marketing beskriver Zapping den situation, hvor tv-seerne klikker væk fra reklameblokkene.

3
  • 3D analyse

    Unik og nuanceret viden om dit brands styrke blandt forbrugerne.