Det klør hele tiden i fingrene hos Google for at få udviklet nye annonceringsmuligheder i deres systemer. Et af dem vi har testet for nyligt er Gmail Sponsored Promotions (GSP), som giver dig mulighed for at ramme din målgruppe i et unikt miljø, uden at tonsvis af andre annoncører forsøger at ”stjæle” din fremtidige kundes opmærksomhed samtidig. Til og med til en overkommelig pris – i hvert fald hvis du er hurtig.

Kort om Gmail & GSP

  • Gmail er et medie i meget høj kvalitet og har mange brugere og virksomheder, der benytter tjenesten dagligt.
  • Gmail har historisk udelukkende haft små, simple tekstannoncer, men med GSP går Google nu ud med et egentligt skræddersyet annonceringsprodukt, hvor du har fuldstændig frihed til at designe jeres annonce som I vil.
  • Som med YouTube, forventer vi at se priser der er 2-3 gange højere end de er i dag inden for et ½ -1 år.

Hvordan fungerer GSP?

I den traditionelle annoncering på Gmail med tekstannoncer klikker brugere sig direkte videre til virksomhedens hjemmeside.

En GSP annonce starter med at være i højre side brugerens Gmail interface, hvor der vises et logo og en tekst. Hvis brugeren finder denne teaser interessant og klikker på annoncen åbner GSP op som en almindelig mail. I denne annoncering er der fri leg. Du kan der vises, skrives og indsættes lige det du ønsker, da formatet er meget fleksibelt og dynamisk.

Mulighederne for at segmentere og ramme lige nøjagtigt den målgruppe som passer til dit produkt er klart til stede i det Google har en stor viden om brugerne. Som annoncør giver det dig en klar fordel, da du har bunker af muligheder for at segmentere mod alder, køn, demografi, interesseret og emner.

Det er relativt nemt at komme i gang med GSP, når du først er blevet whitelistet af Google. Det kræver blot et lille logo/billede og et HTML feed. Visningen af teaseren og klikket til din hjemmeside er faktisk helt gratis. Du betaler kun hvis brugeren finder din annonce interessant nok til at klikke på teaseren. Som en ekstra bonus har brugerne mulighed for at gemme annoncen eller forwarde den via gmail. Hvis du har opsat lead-konvertering kan dette selvfølgelig også måles.

 …So what is in it for me?

Jo, vi tjekker alle dagligt mails både på mobilen og på vores desktop og rammes hver dag af tusindvis budskaber. Ved almindelig displayannoncering er der traditionelt to udfordringer:

  1. Brugeren forstyrres af andre budskaber.
  2. Brugerens intention er at læse en artikel, se en video eller kommunikere med andre – Man sætter sig sjældent ned for specifikt at se på reklamer.

Enhver annoncør ønsker at få brugerens fulde opmærksomhed, uden at den forvirres med andre budskaber. Når brugerne klikker på teaseren har du deres fulde opmærksomhed, præcis som når de skal læse en mail.

Med sine gode segmenteringsmuligheder giver GSP dig mulighed får at opnå et stort reach med et content, der fylder hele brugerens Gmail interface. GSP fungerer desuden på alle devices med sit dynamiske indhold.

Af de GSP vi har håndteret de seneste måneder har vi blandt andet oplevet et billigt indkøb på i gns. 0,24 kr. og klikrater på op til 27%. Værd at have in mente er, at visningen af teaserannoncen er en gratis eksponering. Det betales altså udelukkende for klikket, som vi også kender det fra mange af Googles andre produkter.

Annonceringstypen er stadig ny og konkurrencen minimal i forhold potentialet, men som ved andre af Googles nye annonceringstiltag forventer vi, at annonceringen vil blive dyrere i takt med at flere og flere annoncører får øjnene op for denne type annoncering, så det er en oplagt mulighed for at få testet det af i dag og ikke i morgen.

 


 

 

 

 

 

 

 

Foto: Clicky, Socialchamps og Lisa Bunchofpants