Arkiv: Pej gruppen

Corona har skubbet os fem år frem i tid

Pandemien har ændret vores syn på arbejde, fritid og alle andre udadvendte aspekter af livet. Men mest af alt har vi taget et kæmpe digitalt skridt fremad. Covid-19 har påvirket vores livsstil og forbrug meget markant. Helt overordnet set er vi gået fra det ekstroverte og oplevelsesbaserede forbrug til det introverte og tryghedsbaserede forbrug. Vi... Læs mere »

Tidens morallove tager magten

Kan man komme i uføre, hvis man bryder landets love? Svaret er ja. Kan man komme i uføre, hvis man bryder de moralske love? Svaret er ja – også selv om det, man har foretaget, ikke er juridisk ulovligt. For 25 år siden var man begejstret over at se elefanter i en dansk cirkusmanege. I dag... Læs mere »

Sådan aflurer du tidsånden

Tidsånden skifter, men ikke så kvikt som moden. Der er masser af muligheder for personligt at skabe indsigt og forstå de skift, der sker, men man skal kende værktøjerne og have tiden til det. Alternativt må man læne sig op ad tidsskrifter som TID & tendenser, deltage på trendkonferencer eller på anden måde tilegne sig... Læs mere »

Hvad kommer efter begreber som klimaalarmisme, flyskam og mangel på tillid?

Vi står lige midt i et tidsåndspeak. Der er noget, der fylder meget, og der er konsensus om mange udfordringer. Pej gruppens stifter, Poul Erik Jakobsen stiller skarpt på tidsånden for 2020-2025. Lemmingeeffekten er tydelig på nogle af tidsåndens udfordringer, bedst beskrevet ved at politikerne fra alle sider af det politiske spekter opstiller meget flotte... Læs mere »

Tidsåndskampen: Hvad er vigtigst – adfærd eller holdninger?

Hvis man vil stille en diagnose på den til enhver tid værende tidsånd, er det en god ide at sætte ord på tidens holdninger og adfærd. Men hvad kommer først? Og hvad har mest indflydelse på en tidsånd? Det folket tænker, tror, mener og føler, eller hvad folket faktisk gør? Umiddelbart er det godt at... Læs mere »

Er du off eller on tidsånden?

Hvordan og hvorledes skal man forholde sig, hvis man gerne vil være på rette spor med hensyn til tidsånden? Kul-, olie- og gasindustrien er helt klart ikke lige med på den aktuelle tidsånd, så de bruger masser af kræfter på at forsvare sig midt i en helt ny situation, hvor klimasynderne får klø, mens virksomheder,... Læs mere »

Tidsånd 2019/20: Luksusbegrebet eroderer – masseturismen boomer

Førhen var luksus forbeholdt de få. Luksus skulle være besværligt at erhverve, det skulle koste mange penge, og det skulle for det meste være materielt. Sådan er det ikke mere, for luksusbegrebet er under forandring. Hvad med et luksus-gourmetophold for to personer på et femstjernet hotel et sted i Danmark – inklusive vine, 4-retters menu,... Læs mere »

De løgnagtige forbrugere kræver at få sandheden at vide

Der er mange udfordringer og dilemmaer i analysen af enhver tidsånd, og uden en kraftig portion sund skepsis, kritisk sans og kildekritiske evner, samt indsigt i kulturforskningens mange metoder, så bliver man nemt snydt og drager forkerte konklusioner. Et godt sted at begynde en analyse af en tidsånd er at spørge sig selv og andre:... Læs mere »

Sådan slår du coronaen

Strategierfaringer rundet af kriser, teori, og praktiske oplevelser fra de seneste syv måneder – pakket ind i snusfornuft. Coronaen er over os, den forandrer sig, den ændrer samfund og forbrugerprioriteringer, den skaber bøvl, panik, udfordringer og fornyelse – ofte netop i den rækkefølge. Og vi har nok ikke set det hele endnu. Om mange år... Læs mere »

Coronakrisen – måske den første krise på 1. klasse

Ordet krise er græsk og betyder ’problematisk tilspidsning og forandringssituation, forbundet med et vendepunkt’. Det problematiske og det foranderlige vil alle nok skrive under på, når det gælder de ni store kriser, der har fundet sted gennem de seneste 100 år, alle blev store gamechangere på den lange bane er mere tvivlsomt. Disse kriser fortæller... Læs mere »