Arkiv: Pej gruppen

Wearable teknologi – Det slutter ikke her – wearables

  De flytter fra bord og lommer, og de smelter sammen med vores kroppe. De gør vores liv mere sammenhængende og lettere på flere fronter, men også mere komplekse. En naturlig sammensmeltning sker i disse år mellem noget så unaturligt som teknologi og noget så naturligt som kroppen. Wearable teknologi er ikke til at overse.... Læs mere »

Digital detox: Træk stikket – for en stund

Digitaliseringen af vores hverdag har på mange måder gjort livet lettere og har mange fordele med sig. Problemet er blot, at afhængigheden af digitale apparater og en konstant onlinetilværelse er ved at tage overhånd. Konstateringer som ’jeg er digi­holiker’ og ’jeg skal på digital detox’ dukker i højere grad op og sætter spørgsmålstegn ved det... Læs mere »

Forbrugerne er foran

Moderne teknologi giver den fysiske butik en masse nye og spændende muligheder. Det er sådan set ikke teknologien i sig selv, der giver en masse muligheder, men forbrugernes adfærd. Uden forbrugernes hurtige adaption af ny teknologi ville den ikke blive implementeret i butikkerne. Med den nye teknologi bliver butikkerne mere smarte – med både øget... Læs mere »

Kernefamilien under pres

Antallet af familietyper er eksploderet, hvilket gør segmentering og målgruppebeskrivelse endnu mere indviklet. Den samme person kan endda også skifte mellem forskellige familietyper fra uge til uge. Den danske familie ændrer form fra far, mor og to børn til en langt mere varieret størrelse. De seneste 20 år har nye familietyper vundet stærkt frem. Det... Læs mere »

Hvad er Cross Channel?

Mange detailhandlere har set, hvilken vej vinden blæser, og har kastet sig over projektet, men er enten løbet panden mod en mur, har investeret forkert eller har ikke fået kanalerne integreret godt nok. De små kiksere undervejs, som f.eks. gavekort, der ikke kan indløses på tværs af kanaler, varer, der ikke kan byttes på tværs,... Læs mere »

Markedsføringen halter for nethandlere

De danske netbutikker har flyttet klassiske markedsføringsteknikker over på nettet, hvilket er hverken smart eller effektivt. Det fremgår af en ny rapport udarbejdet af CBS. De danske nethandlere er ikke gode nok, når det kommer til at markedsføre sig over for kunderne. Det er konklusionen på rapporten ’Nethandlens udfordring og muligheder – en temperatur måling... Læs mere »

Krisemode og genbrug erstattes af elastisk fremtid

Krisemode og genbrug lyder bekendt for de fleste. Medier og branchesnak har været fyldt med disse to begreber og andre lignende i nu snart fem år. En elastisk fremtid, eller på udenlandsk; ”the elastic future”, lyder nyt og er da også en god overskrift på noget af det, alle designbårne brancher kan forvente sig af... Læs mere »

Er der noget, der er større end giga?

Man kan godt blive forvirret over brugen af de mange måleord i forbindelse med trends og fremtidsforskning. Forvent ikke større klarhed efter læsning af dette.   De fleste kender begreberne mikrotrends, megatrends og gigatrends. Begrebet mikro opfattes som noget, der ikke er ret stort og måske endda lettere betydningsløst. Sjovt nok er det netop de... Læs mere »

Rigdom og lykke

Jagten på lykke og rigdom har altid været der. Der er ikke meget mode i de to begreber – og så alligevel. Begreberne har altid eksisteret – lige fra huleboere til moderne mennesker med urban gardens på toppen af skyskraber i New York eller Dubai. Over tid har vi skiftet indholdet af begreberne ud. Og... Læs mere »

Danskerne svovler og bander over småting. Det samme gør sig gældende i modebranchen – som midt i krise-ederne glemmer at se det helt store perspektiv.

Det er forår i Danmark. Til gengæld står det arabiske forår lidt stille, men lever dog stadig. Amerikanerne kæmper stadig mod gældsloftet, nedskæringer og skat. De mange hundrede millioner kinesere kæmper hver dag for at komme til at leve, som alle os andre. Vi i Vesten er stadig, trods kritik fra ikke-vestlige sider, lig med... Læs mere »