Online markedet klarer sig godt, og derfor er det tid til, at de fysiske butikker redefinerer sig selv og stiller skarpt på deres konkurrencefordele i forhold til nethandlen.

Disse fordele er; den personlige kontakt og oplevelses-segmentet. Med andre ord bør butikkerne i stigende grad påtage sig en rolle som underholdende og relationsskabende.

I dag besøger forbrugerne de fysiske butikker for at få noget, de ikke kan få online. Shopping er blevet en nydelses- og forkælelsesaktivitet, og forbrugeren søger at få en sanseoplevelse og personlig kontakt i de fysiske butikker.

Nedenfor er de 3 mest interessante trends, som er i udvikling på verdensplan:

Butiksdesign

Butikkerne skal ikke kun sælge varer. Derfor er det traditionelle butiksdesign ikke nødvendigvis den bedste løsning til indretningen af din butik. Det handler om kun at have det vigtigste i fokus, alt andet skal sorteres væk. Produkterne skal præsenteres igennem sanseoplevelser. Derfor kan en mobil og let foranderlig butiksindretning være en fordel.

Brand fællesskaber

Brand fællesskaber handler om ikke kun at sælge et produkt, men at sælge en identitet og en livsstil igennem produkterne og supplerende services. Brand fællesskaber er en måde at interagere med sine kunder på i dagligdagen.

Teknologi i butikken

Denne trend handler om at forbedre servicen i butikkerne og gøre forbrugsrejsen lettere. Med den rigtige teknologi i butikkerne bliver det muligt at eliminere fysiske forhindringer for et potentielt køb. Som f.eks. at fjerne køer og overlade mere rum til produkterne.