Nye teknologier, platforme og forretningsmodeller fortsætter med at omforme vores forståelse af kommunikation, markedsføring og brugerinvolvering. Grænsen mellem paid, owned og earned udviskes i højere og højere grad, og en reklamekritisk og autenticitetssøgende forbruger stiller større krav til medier, annoncører og dataplatforme end nogensinde før.
Følg med på bloggen hvor vi henover fem deep dive indlæg stiller skarpt på Mindshare Futures vigtigste medie- og markedstrends for året 2022 samt hvilke strategiske implikationer, de stiller for dit brand.
Virtual Reality er langt fra et nyt begreb i markedsføringsbranchen, og de store og dyre VR-headsets fik aldrig så godt fat i forbrugerne, som man oprindeligt troede. Men i løbet af pandemien begyndte flere brands at eksperimentere med VR som teknologi, og det har skabt en større nysgerrighed men også åbenhed over for, hvad nye online og virtuelle miljøer kan bidrage med i ens hverdag. I takt med at vi generelt bliver mere og mere digitale i vores medie- og shoppingadfærd, og brandinteraktioner ligeledes rykker ind i det online og virtuelle miljø, stilles en række interessante implikationer for fremtidens brand under trenden; Virtual Insanity.
Når hverdagen rykker ind i den virtuelle verden
Virtuelle butikker, virtuelle events, virtuelle produkter og virtuelle valuta – alt dette har været varme samtaleemner hen over de seneste år. Dette er i takt med, at forbrugeren bliver mere digital, Facebook er blevet til Meta, og pandemien har forceret både privatforbrugeren men også brands i at afprøve og lege med nye online, og måske endda virtuelle formater.
En fuldt ud integreret virtuel hverdag ligger for mange langt ude i fremtiden, og det kan hurtigt smage af teknologivanvid og mediedystopi. Men vi ser tydeligt, hvordan elementer af det virtuelle miljø lader sig integrere i vores medievirkelighed i dag. På trods af at lanceringen af Metaverset kan diskuteres som værende enten en digital revolution eller et futuristisk luftkastel, vil det uden tvivl få stor betydning for den måde, vi tænker shopping, socialisering, brandoplevelser og selvrepræsentation på længere sigt.
Flere brands vil eksperimentere i virtuelle miljøer
Den fysiske oplevelse i den ”virkelige verden” er absolut stadig i centrum – især efter flere år hvor vi har været nedlukket af gentagende omgange, og vi hungrer efter socialt samvær og taktile oplevelser. Men sammensmeltningen mellem online og offline fordrer nye muligheder for at opleve, socialisere og – ikke mindst – markedsfører sig på. Og Virtual Reality kommer absolut til at spille en rolle i dette.
Det er især det online gaming miljø, der har eksperimenteret med virtuelle brandoplevelser med alt fra mayonaisebrandet Hellmann’s til skomærket Vans, der har givet spillere mulighed for at interagere med brandet virtuelt via online spil. Samtidigt ser vi også, hvordan brands begynder at bevæge sig udover det modne gaming marked og integrere virtuelle oplevelser i andre miljøer; eksempelvis i form af rene virtuelle butikker, virtuelle try-ons i fysiske butikker eller i form af virtuelle musikoplevelser.
Metaversets fremtid?
Virtual Reality og Metaverset rimer i høj grad på hinanden, og sidstnævnte har fået stor opmærksomhed den seneste tid i kraft af Facebooks nylige rebranding til ’Meta’. Metaverset og dets implikationer for brands og markedsføring er i et tidligt stadie med fortsat mange usikkerheder og spørgsmålstegn. Hvis man dog tager de langsigtede briller på, vil metaverset unægteligt blive toneangivende for, hvordan vi tænker innovation inden for digital marketing de næste mange år frem.
Især blandt den yngre del af befolkningen ser vi en nysgerrighed over for metaverset og de virtuelle muligheder, der kan være inden for både undervisning, underholdning, socialisering, arbejde og shopping. For den ældre og generelt mere teknologiskeptiske del af befolkningen er der fortsat lang vej igen for at lade virtuelle miljøer blive en integreret del af hverdagen.
Hvad vil fremtiden for digitale goder være?
Markedet for in-game objekter og digitale varer er allerede stort, når vi taler online gaming. Men efterhånden som vores digitale færden lader sig integrere med vores fysiske realitet, og brandets tilstedeværelse i det virtuelle rum spås til at ville vokse, vil markedet for digitale goder fortsat vokse hastigt.
For nu benyttes virtuelle goder oftest som repræsentationer af fysiske goder, men i fremtiden vil vi i højere grad se, hvordan virtuelle goder løsriver sig fra det fysiske og udelukkende er til at finde i de virtuelle miljøer. Vi ser bl.a. allerede en boomende vækst inden for NFT’er, der netop lever op til dette. Dette er til trods for, at det fortsat er et nichemarked, (og at der blandt den brede befolkning er stor spekulation og skepsis til konceptet), men det kan kridte banen op for nye måder at tænke goder, ejendele og ikke mindst personlig identitet på – på tværs af både den virkelige og den virtuelle verden.
Hvad er Mindshare Futures?
Med vores internationale studie Mindshare Futures følger vi markedsudviklingen tæt ved hvert år at identificere de største globale trends inden for marketing, medier og teknologi. Dette er baseret på omfattende kvantitative og kvalitative forbrugerstudier og inputs fra over tyve globale mediepartnere.
Er du interesseret i at vide mere om Mindshare Futures Trends 2022 eller generelt om Mindshares arbejde med forbruger- og markedsføringstrends, og hvilke implikationer de har for netop dit brand, er du velkommen til at kontakte Strategy & Analysis Consultant, Simone Misser-Pedersen, Analysebureau
Læs vores tidligere indlæg i denne serie: