Snart skal Facebook, Instagram, Snapchat og andre mainstream sociale platforme rykke til side og gøre plads til et nyt socialt medie, som flere brands allerede har fået øje på. Twitchs influencer marketing er ved at tage fart, især i udlandet, og det er en mulighed, man ikke vil misse. Gaming industrien vækster markant og en af de platforme, som særligt bliver brugt til netop dette, er Twitch. Det kan være, at din bror, søster eller barn har nævnt navnet før, eller måske har du slet ikke hørt om platformen endnu, men er gamere en del af din kernemålgruppe, så kan du blive lidt klogere på Twitch her.

I to år har langt den største del af vores tid været brugt derhjemme med lockdown, lange gåture og en skærmtid, der langsomt begynder at være pinlig. Det er dog alligevel ikke pinligt nok til at begrænse os fra at klistre os til skærmen som velcro. Flere omgange af restriktioner har øget andelen af hjemmearbejde, og selv efter Danmark er åbnet op (igen), er der fortsat mange, som fortrækker at arbejde hjemmefra. Når det så er sagt, sidder vi ikke kun bag de mange skærme for at arbejde men også for at underholde os selv.

Hvad er Twitch?

Twitch er et socialt medie med 2,84 millioner viewers i 2021, og det er et specialiseret medie til at streame eller se udsendelser, der involverer computerspil. I 2007 startede Justin Kan og Emmett Shear streamingplatformen Justin.tv, hvor gaming-kategorien var en klar favorit, og i 2011 ændrede de denne kategori til Twitch.tv. I takt med at e-sport bliver mere og mere populært, især hos mænd i alderen 16-34 år, er flere brands begyndt at finde vejen mod en af de største medier inden for streaming for gamers. På Twitch kan dedikerede fans følge med live, når gamer influencere gør, hvad de er bedst til – nemlig at game. Både Amazon og Google så potentiale i forretningen og ville være en del af den succes, som ventede Twitch. Vinderen i denne kamp blev Amazon, som opkøbte Twitch til en værdi af $970 millioner.

Hvordan har andre brands brugt Twitch?

Ikke nok med at Twitch er underholdende for flere unge mænd (og til en vis grad kvinder), så har flere brands kastet sig ud i at lave forretning på platformen. I 2020 forårsagede det, at Twitch omsatte for godt 2,3 milliarder kr. (kilde; Business of Apps).

Et succesfuldt eksempel er en kampagne fra 2018 for madleverandøren Uber Eats, som svarer til den amerikanske version af Just Eat. Her lavede man et samarbejde med Twitch-streameren, ”Ninja”. For hvert kill på Fortnite ville hans fans få 1% rabat på deres ordre fra Uber Eats. Det var en tidsbegrænset aftale forstået på den måde, at udfordringen startede, når først Ninja havde lagt en ordre hos Uber Eats og sluttede, når maden var leveret til hans dør. Kampagnen resulterede i 25% rabat på ordrer fra Ninjas fans og havde en så stor succes, at de var nødsaget til at slutte kampagnen allerede efter én dag.

 

 

Et andet unikt eksempel er samarbejdet mellem Gillette og Guy Beahm, bedre kendt som Dr. DisRespect. Beahm har et ikonisk overskæg, som er en stor del af hans identitet. Dertil har Beahm flere gange joket med Gillette i sine live streams – før samarbejdet med dem overhovedet var på tale. Gillette så en forretningsmulighed i en platform som Twitch, hvilket resulterede i, at de indgik i et unikt samarbejde ved at sponsorere Dr. DisRespects nye green-screen rum, som han kaldte ”Gillette Skybox”.

Gamingmediet: Twitch vs. YouTube

Måske sidder du og tænker: er Twitch ikke bare Youtube? Og svaret er nej, de adskiller sig på flere aspekter. YouTube bliver brugt til en række forskellige underholdningskategorier og har ikke kunnet tilbyde funktioner specifikt til gamers før sidste år. I sommeren 2021 annoncerede YouTube hele tre nye funktioner på deres platform; polls, clips og sub-only chats. Selvsamme funktioner har været Twitchs es i ærmet i en årrække men møder nu konkurrence fra YouTube. YouTube er opbygget, så det kan blive brugt på mange forskellige måder, hvorimod Twitch udelukkende er bygget op om gaming. Her scorer Twitch klart point i kampen mod YouTube om at være ‘gamingmediet.’

 

Hvorfor skal du brande dig på Twitch?

Sammenligner man Twitchs antal af brugere fra 2014 og fem år frem, stiger den fra 350.000 i 2014 og runder 1 million i 2018. Hopper vi tre år frem til 2021, står de til at have 2,84 millioner brugere. Det nye samarbejde mellem brands og Twitch influencers danner lige nu nye digitale marketingsmuligheder, som hurtigt kan tage fart. Derfor har man ikke lyst til at være dem, som sidder på sidelinjen for længe. Flere non-gaming brands har allerede grebet muligheden; Burberry var det første high-end brand, der indgik et partnerskab med Twitch og livestreamede deres SS21 modeshow. Kan man derfor se forretningsmulighederne, er det ikke noget, man vil gå glip af.

Men hvordan ser man denne forretningsmulighed for sig, og hvilke overvejelser skal du gøre dig?

  • Spørg en i alderen 16-34 år om de kender Twitch – det gør de højst sandsynligt, og spørg om han/hun kan vise dig deres yndlings gamer(s).
  • Find de kategorier som dit brand kan relatere til. Skal det være ASMR af mad, som hurtigt leveres til døren ligesom Uber Eats? Eller noget helt andet?
  • Overvej om der er potentiale for en ny målgruppe for dit brand.
Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Director, Steffen Nyholt Petersen, steffen.petersen@mindshareworld.com