Normalt når man taler om streaming, så omhandler det ofte Netflix, HBO og Cmore. Men der findes en anden form for streaming, som vinder større og større indpas hos især den unge målgruppe. Det drejer sig om streaming af gaming og e-sport. En diciplin der i mange år har været forbeholdt en meget snæver målgruppe, og som hovedsageligt, var forbeholdt hardcore gamere. Sådan er det dog langt fra i dag, hvor vi ser at e-sport nu sendes på de større kanaler, og at streaming fylder mere og mere. Bl.a. udkom Discovery med nyheden om, at de nu bliver tv-partner på esport Superligaen i Fifa.

Hør vores podcast med Christian Sørensen, Adm. Direktør af NORTH A/S

Spænding, tips og gode tricks
Streaming indenfor gaming går kort fortalt ud på, at man som bruger ser med live, når en anden person spiller et spil. Personen der streamer fortæller så hvad vedkommende gør, giver tips og interagerer med sine brugere i forskellig grad. Der streames indenfor alle kategorier af spil såsom: Fifa, Counter Strike, League of Legends, Minecraft og World of Warcraft.
Årsagen til at brugere især synes det er interessant at se andre spille et computer/playstation spil skyldes forskellige ting. Blandt andet fordi at streameren de følger er underholdende og/eller er ekstremt god til spillet. Men det kan også være for at få gode tips til, hvordan de skal spille spillet.

Hvilke medier streamer gamere på?
De to største medier indenfor denne kategori er Youtube og Twitch, som grundlæggende er opbygget meget ens. Begge medier er kendt for deres brugergenerede indhold, men forskellen ligger i, at indholdet på Twitch hovedsageligt er live gaming.
Twitch blev i 2014 købt af Amazon for 970$ millioner, og sidenhen har man forsøgt, at vokse mediet mest muligt. NFL og The World Series of Poker bliver streamet fra Twitch som en test. Samtidig er Washington Post begyndt at sende nyhederne ud via Twitch for at komme i kontakt med nye læsere, og generelt er Twitch begyndt at åbne op for nye kategorier, for at udvide deres reach og målgruppe.

 

Ninja og MarckozHD er konger

Streaming startede i midt 2010’erne, men er særligt indenfor de sidste 2-3 år virkelig vokset i størrelse. Det er især på sites såsom Youtube og Twitch, at det er steget voldsomt. Twitch vurderer, at de er steget 60% fra 2017 til 2018 med mere end 157.000 daglige viewers i Danmark. I Danmark alene har Twitch en reach på 1.300.000 unikke devices. Samtidig estimerer Youtube at have 1.700.000 personer i gaming målgruppen.

Den største streamer på Twitch er amerikanske Ninja, som på nuværende tidspunkt har 11 millioner følgere på sin kanal. Han voksede især i følgere da musikeren Drake for nogle måneder siden, var med på hans kanal og spillede Fortnite med Ninja. Her så 600.000 viewers med.

I Danmark er størrelsen på streamere ganske naturligt lavere, men de danske streamere har stadig en høj rækkevide. På nuværende tidspunkt er den danske streamer med flest følgere MarckozHD, som har 168.000 følgere på Twitch, og 125.000 følgere på Youtube.

De kommercielle muligheder tæller også kvinder

Når vi taler medievaner, så er målgruppen der streamer, en af de mest eftertragtede målgrupper. Det er mænd i alderen 18-35, der er overrepræsenteret på Youtube og Twitch.

Nedenfor ses den demografiske profil hos Twitch:

Hvordan kan du som annoncør aktivere gaming målruppen?

Der er forskellige måder at aktivere målgruppen igennem ovenstående medier. Der er muligheder for at købe prerolls og display løsninger, men der er også mulighed for at samarbejde med diverse influencers, og på den måde blive en integreret del af streamen. Udfordringen er dog at gøre dette på en subtil måde, som passer til målgruppen, og arbejder på platformens præmisser.

Generelt har gaming content været et område, som mange brands har holdt sig fra. Det skyldes blandt andet at det ikke er blevet kategoriseret som brand safe, hvilket hænger sammen med sprogbruget og spillenes natur. Det er dog på tide at rette fokus mod gaming, da er et område, der vokser mere og mere. Det bliver derfor svært for brands at overse denne kategori, da målgruppen går fra traditionelle medier til eksempelvis streaming af spil.

Vil du høre mere om streaming, Twitch og Youtube og samtidig høre om de indkøbsmæssige muligheder og begrænsninger på disse kanaler, så kan du kontakte Klaes Simonsen, Senior Digital Account Manager, Digitalt Bureau.