Du har sikkert hørt det før. TikTok er det nye. Det er ’the place to be’ og ikke blot en døgnflue. Men hvordan kan du lige nu udnytte TikToks potentiale gennem influencers?

For at forstå influencer marketing på TikTok vil jeg først dykke ned i, hvad TikTok kan. Hvad er det ved TikTok, der får de unge til gennemsnitligt at bruge 57 minutter om dagen på mediet og nu også har fået de voksne til at danse med?

Hvis du er træt af de polerede glansbilleder på Instagram, kan du overveje at hoppe med på TikTok-bølgen. TikTok kan, med sine 755 millioner brugere på verdensplan i 2021, kalde sig verdens tredjestørste sociale medie. TikTok er en oase, hvor brugerne kan være sig selv og koble af. Gennem humoristisk indhold, der føles ægte og upoleret, reagerer de mange brugere på aktuelle, sjove trends. Det gør brugeroplevelsen anderledes fra andre sociale platforme. En undersøgelse viser samtidig, at TikTok også bliver brugt som inspirationskilde. Næsten 40% af unge mennesker, der leder efter et sted til frokost, går for eksempel ikke på Google men bruger derimod TikTok eller Instagram.

Hop med på TikTok-bølgen

Har du som virksomhed ikke tid til at producere kreativt og specifikt content til TikTok og konstant holde øje med de nyeste trends? Så bør du overveje, om ikke influencer marketing på TikTok er noget for dig og dit brand. TikTok er den nye spiller på banen og er ikke som andre sociale medier. Derfor kan det være en god idé at lade influencers tale på vegne af dit brand og skabe kvalitetsrigt indhold, hvor brandet kan indgå i en underholdende kontekst.

Influencers kan menneskeliggøre dit brand og mindske kløften mellem brand og forbruger. Influenceren kan sætte et produkt eller service i en personlig kontekst og bliver set som et individ, brugeren er i øjenhøjde med. På den måde flytter du det direkte produktfokus over på en inspirerende brugskontekst, som brugeren ofte vil stille sig kritisk over for.

Giv influenceren stor kreativ frihed

Det kræver kreativitet, ikke budget, at skære effektivt igennem på TikTok. Det er et dynamisk medie, så det handler om at være på og løbende overvåge og udforske platformen. Hvad folk synes er sjovt i denne måned er ikke nødvendigvis sjovt i næste måned. Hvis din virksomhed ikke har ressourcerne til at holde nøje øje med mediet, kan det være en god idé at gøre brug af en influencer, som befinder sig på platformen og ved, hvad der trender netop nu.

Udover at vælge en influencer med ufiltreret content og et engageret community er det utrolig vigtigt at give influenceren stor kreativ frihed, så personen har mulighed for at være autentisk og udvikle content, der engagerer brugerne. På TikTok skal indholdet være underholdende, upoleret og nemt at konsumere. Hvis indholdet modsat fremstår kommercielt, vil brugerne i mindre grad være tilbøjelige til at interagere med indholdet – både når afsenderen er en virksomhed eller en influencer. Jeg kan derfor ikke overvurdere vigtigheden af at give kreativ frihed til influencers, da de kender TikTok bedst og ved, hvad der fungerer og trender netop nu.

Udnyt algoritmen

Fordelen ved at bruge TikTok som en del af ens markedsføringsstrategi lige nu er, at man hurtigt kan opnå en stor organisk rækkevidde – sammenlignet med Instagram og Facebook. TikTok er content-baseret, og mediets algoritme finder lynhurtigt ud af, hvad der fanger brugernes opmærksomhed. Det betyder, at du hurtigt kan opnå tusindvis af visninger på én video, selvom du kun har få følgere. Så selvom man indgår et partnerskab med en influencer med få følgere, kan indholdet hurtigt opnå stor eksponering sammenlignet med andre platforme. Det skyldes TikToks algoritmer, der i højere grad belønner relevant og kvalitetsrigt indhold – og i mindre grad antallet af følgere.

TikTok-toget kører, og influencerne skaber kreativt og underholdende indhold med fuld fart. Skal du med?

Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til Communications Advisor & Project Manager, Social Media Bureau, Sarah Fischer, sarah.fischer@mindshareworld.com