Fremtidens handelsplatform hedder Metaverse, og det har flere brands allerede fået øjnene op for. Men hvad er et Metaverse egentlig, og hvorfor bør dit brand holde et vågent øje med det spirende fænomen? Bliv klogere på det virtuelle univers og hør, hvad du kan gøre for at komme med på vognen nedenfor. 

Over hele verden har restriktioner og hjemmearbejde mere eller mindre tvunget folk til at købe og handle online. Den globale e-commerce industri er vækstet med 26,7% fra 2020 til 2021, og det forventes kun at vækste yderligere. Udviklingen skaber selvsagt stor konkurrence på de digitale markeder. Det har fået mange store og innovative brands til nu at gå nye veje, og få muligheden for at bejle til de digitalt indfødte Generation Z og Generation Alpha-forbrugerne. Og det er her, at Metaverser kommer ind.  

(Kilde: Oberlo)

Marketing i metaverse er det nye  

Et metaverse kan bedst beskrives som et virtuelt univers, hvor du gennem din virtuelle avatar interagerer med andre, handler, bygger og arbejder. Roblox og Fortnite er gode eksempler på metaverser, hvor millioner af brugere interagerer med hinanden via deres virtuelle avatar, mens de bygger, duellerer og klæder deres avatarer i virtuel couture, men købt med ægte valuta. I Fortnite kan man spille mod hinandens venner eller gå til virtuelle koncerter med Travis Scott, Diplo og BTS. Roblox byder på forskellige fantasiverdener, hvor du endda kan bruge dine VR-briller, og gå i 3D-biograf for at se den nye Wonder Woman. Alt sammen hjemme fra stuen.

(Kilde: Kommunikationsforum)

Metaverser har imidlertidig vist sig ikke alene at være god underholdning for de mellem 200 og 350 millioner brugere, som Roblox og Fortnite kan bryste sig af – det er også en utrolig god forretning. I 2020 voksede Robloxs og Fortnites omsætning til hhv. 5,7 og 5,1 mia. kr, som hovedsageligt har været drevet af de mange millioner brugeres køb af spil, virtuelle outfits (”skins”) og objekter bygget af andre brugere. Metaverserne er altså både en effektiv handelsplatform for virtuelle varer og har et kæmpe internationalt publikum blandt især de nye generationer. Det er noget, de store brands i den grad er ved at få øjnene op for.  

(Kilde: Business Of Apps)

Fastfood-kæden Wendy’s var i den grad first-mover på metaverset, da de i 2019 gik live med en kampagne i samarbejde med Fortnite. I stedet for at ’forstyrre’ spillet med reklamer, valgte Wendy’s at omsætte deres reklamebudskaber til en del af spillet. De inviterede alle Fortnite brugerne til en omgang Food Fight, hvor Wendy’s avatar selv deltog med det formål at slå alle burger-frysere ihjel. Hermed understregede de et deres kernebudskaber: ”frisk, aldrig frossen bøf”. Kampagnen blev set live mere end en kvart million gange og resulterede i en stigning på 119% i brandomtale i medierne. Det indbragte Wendy’s 8 Cannes Lion awards 

Sidenhen er flere highend retail brands kommet med på den virtuelle Metaverse-vogn. Gucci indgik i 2021 et samarbejde med Roblox i anledningen af brandets 100-års jubilæum. I 2 uger havde alle Roblox-brugere adgang til den særlige Gucci Garden, hvor Guccis kampagner fra de sidste 15 år satte den æstetiske ramme. Gucci satte også limited edition Gucci-items til salg i en begrænset periode for at skabe samme følelse af ressourceknaphed, som et fysisk produkt kan give. Og det gav pote: en af de virtuelle tasker blev solgt for en svimlende pris af 27.000 kr. svarende til 4.500 kr. over prisen for en tilsvarende fysisk taske.  

(Kilde: Forbes)

Metaverse

Figur 1 Den virtuelle Gucci Garden fra 2021, hvor brugere af spilplatformen Roblox havde mulighed for at udforske Guccis univers og produkter. Billede: Roblox  

Metaverse

Figur 2 Nike har indgået samarbejde med spilplatformen Roblox om udviklingen af det virtuelle univers Nikeland, hvor spillets brugere får mulighed for at klæde deres avatars i Nike fra top til tå. Det skal skabe begejstring og brandomtale af Nike blandt især de nyere generationer 

Det seneste skud på stammen er Nike, som er ved at bygge sit eget digitale showroom i Roblox under navnet Nikeland. Her får brugere snart får mulighed for at klæde deres avatar i virtuelle udgaver af Nike sneakers og sportswear. Udover at det er hensigten, at det skal skabe salg og brandomtale af Nike blandt nye generationer, skal Nikeland også bruges som en måde for Nike at afprøve nye produkter for at se, hvad der hænger ved. For hvis børn og unge går med det i Nikeland, så vil de nok også gøre det i virkeligheden, er Nikes filosofi.  

(Kilde: The Digital Speaker)

Hvad kan du gøre lige nu?

Metaverse-branding ser også ud til at blive en af de helt store trends inden for digital markedsføring i 2022, og flere brands står på vippen til at gå på diverse metaverser. Selvom metaverse-branding stadig er i sin spæde start, kan det altså godt betale sig ikke at sidde på sidelinjen for længe. 

(Kilde: HBR)

Her er vores bud på, hvad du eller dit brand kan gøre allerede nu: 

  1. Overvej det rette tidspunkt  – Tænk over, hvor meget din målgruppe/kunder bruger tid i metaverserne, og kalibrer din angrebshastighed på en passende måde. Brands, der for eksempel fokuserer på de yngre Z og Alpha-generationer har sandsynligvis ikke den luksus at sidde uden for metaverserne længe.  
  2. Bliv inspireret af konkurrenterne – Har du konkurrenter, der er begyndt at indtræde i metaverset, så lad dig inspirere af, hvad de gør. Find de gode eksempler og tag dem med til ugens statusmøde og start en samtale med dine kollegaer om hvordan, hvornår eller om Metaverset er et noget for jer.
  3. Start i det småHvis dine målgrupper er at finde i metaverset, så start i det små: køb reklameplads i banner eller logoer på fx. virtuelle bygninger.