“Social media is at a crossroad; the users will determine what’s next.”

Konkurrencen er hårdere end nogensinde. Platforme synes at være i medierne nærmest dagligt med nye features og muligheder, eller fordi de ændrer deres strategi. Alt sammen for at cementere deres rolle i fremtiden. Sociale medier-trends rykker sig hurtigt, og alle platforme kæmper for deres plads i markedet.

Selv om alle aktørerne stjæler med arme og ben fra hinanden, ser vi stadig forskelle i, hvad brugerne benytter platformene til. 55 procent bruger TikTok til at se video, mens det tal kun er 20 procent for Facebook. Omvendt benyttes Facebook i højere grad til at holde kontakten med venner og bekendte.

Men platformene kan ændre sig for meget i jagten på nye eller fastholdelsen af eksisterende brugere. Instagram oplevede det, da superstjernen Kylie Jenner kørte kampagnen ”Make Instagram Instagram again” som modsvar til favoriseringen af Reels, og flere på Twitter gjorde oprør mod introduktion af betalt verificering. Det gik ekstrahårdt ud over medicinalvirksomheden Eli Lilly and Company, der pludselig oplevede, at en falsk profil i deres navn lovede verden gratis insulin. Brugerne er i høj grad med til at definere, hvad sociale medier skal være og kunne fremadrettet.

I virkeligheden forventer brugerne, de forskellige sociale medier tilbyder forskellige funktionen, og kun sjældent, at en enkelt platform tilbyder det hele. Især det yngre publikum er spredt ud over en række platforme, som supporterer specifikke behov.

Sociale mediers indvirkning på verden bør ikke underkendes. Det er mulighed for at have reel indflydelse på kulturen. Det er måske bedst set ved TikToks indvirkning på at skyde en 30 år gammel Kate Bush-sang fra tv-serien ’Stranger Things’ op som nummer 1 på hitlisterne. Brands som McDonalds og Pepsi har endda skabt musik specifikt til TikTok. Mulighederne for brands er store og kan have stor indvirkning på salget.

Læs mere om udviklingen på sociale medier, og hvilke muligheder og faldgruber der er for brands, samt mange flere spændende trends i Mindshares trendrapport ’Mindshare Futures’ 2023. Download hele rapporten her.

Du er også velkommen til at kontakte Simone Misser-Pedersen, Senior Consultant i Strategy & Analysis på simone.pedersen@mindshareworld.com.