Det traditionelle tv-marked er i rivende udvikling. Seeradfærd er konstant i forandring, og udbyderne halser efter for at tilpasse sig. Linjerne mellem, hvad der udgør tv og ikke udgør tv, bliver for forbrugerne mere og mere udviskede. Er YouTube tv? Er Twitch? Er TV2 Play?

Definitionen af tv afhænger i høj grad af, hvem man spørger. Nogle mener det er flow-tv, mens andre ser det som alt video med en vis længde og kvalitet. Helt kort kan der ikke længere trækkes en klar streg i sandet, når det handler om tv.

Hele 62 procent af de adspurgte i ’Mindshare Futures’-rapport for 2023 forventer at betale for deres tv-indhold på en anden måde i fremtiden. Især Netflix og Disney+ udmeldinger om at tilføje billigere reklamefinansieret abonnementer vil være med til at skubbe til hele markedet. Vi forventer en massiv udvikling over de næste fem år, hvor konkurrencen øges, og tv-markedet bliver endnu mere kompliceret at navigere i for både forbrugere og medieindkøbere. Trods den store udvikling mener 78% af forbrugerne på tværs af alle aldre, at det er vigtigt at have et centralt tv, hvor familien kan samles.

Vi bevæger os mod mere fragmenterede tv- og video-oplevelser. Det bliver fortsat en mere kompliceret opgave for medieindkøbere. Mængden af udbydere og forskellige segmenters forventninger skaber store udfordringer for indkøbet. Men en af de største udfordringer nu og for fremtiden er fortsat manglen på konsistens i målinger på tværs af videokanaler, der giver mulighed for ægte sammenligning.

Læs, hvordan du kan forholde dig til denne udvikling, og hvilke implikationer det vil have for brands og medieindkøb samt mange flere spændende trends i Mindshares trendrapport ’Mindshare Futures’ 2023.

Download hele rapporten her og dyk ned i emnet ”Video eats world” for mere viden på området.

Du er også velkommen til at kontakte Simone Misser-Pedersen, Senior Consultant i Strategy & Analysis på simone.misser@mindshareworld.com.