Er du en savage eller er du bare classy, boguie eller rachet? For så er du helt sikkert familiær med den kinesiske videofænomens-app, TikTok. Megan Thee Stallion er blot én af de mange artister, hvis sange, gik viralt på TikTok gennem år 2020. Og man forstår det jo godt. Sangens stærke budskab blev parret op med Beyoncé, som er et af nutidens hotteste navne inden for feminisme og det fik de 689 millioner månedlige brugere til at ty til platformen og tage del i den såkaldte #savagechallenge. Men er der plads til at man som virksomhed, kan sælge sine ydelser og/eller produkter på en app hvor millioner af seere – i alle aldre – danser sig ind i hjerterne på de mange brugere? Svaret er ja. Nedenfor får du grundene. Og hvorfor du netop bør integrere TikTok som en del af din marketingstrategi.

I en splittet verden forenes alle grupper

TikTok er for mange blevet fast inkarneret i hverdagen. Og det har løbende taget fart under den globale pandemi. De hungrende brugere søger dagligt efter finurlige videoer, hvad end det er den lokale køreskolelærer, som lærer de unge om færdselsloven, smukke udskæringer af vandmeloner eller middelaldrende kvinder, som deler ud af livets erfaringer. Og det har sin helt egen charme. Men TikTok har mere dybde end som så. Så har du eksempelvis en politisk agenda, så er der også plads til det. De mange demonstranter tog til TikTok, for at kommunikere deres uforeneligheder, da Georg Floyd blev dræbt i Minneapolis tilbage i 2020. Så uanset hvad du har på agendaen, kan du forvente en app, hvor rummelighed, åbenhed, sjov og retfærdighed sætter dagsordenen.

Og ikke kun almindelige dødelige mennesker – som du og jeg – har kastet sig over den folkekære platform. Amerikanske kendisser som Jason Derulo, Kylie Jenner, Paris Hilton til danske musik-fænomener som Mads Langer, Christopher og Faustix (og jeg kunne blive ved) har taget afsæt i platformens enorme potentiale. Og særligt for musikkerne kan TikTok gå hen og blive en magtfaktor, da dit næste hit på rekordtid, kan gå viralt. Det sociale netværk kan være tankeløst sjovt, men det er også en platform man skal være opmærksom på.

Eksplosiv vækst øger konkurrencen

TikTok vandt år 2020 med sine 850 millioner downloads. Og det gør appen til den hurtigst voksende underholdsningsplatform, der er født og bygget til smartphone-alderen – og det kan ændre alt. Også som markedsføringskanal. Appen har revolutioneret måden vi ser på sociale medier og har positioneret sig stærkt over for det yngre segment. Og virksomheder der primært henvender sig til den yngre målgruppe, kan opnå en stærk marketingstrategi ved at omlægge markedsføringsbudgettet til TikTok.

Særligt på det danske marked, er der sket en stigning i antal brugere. I 2019 var kun 2% af den danske befolkning tilstede på mediet, men i 2020 skete der en firedobling og nu danser 8% af den danske befolkning sig ømme på det flamboyante medie (Kilde: DRs Medierapport 2020).

Så hvad gør TikTok så godt?

  • Let at konsumere – TikTok-videoer er helt korte, som udgangspunkt maks. 60 sekunder, hvilket betyder, at appen er af en spiselig størrelse og let at konsumere.
  • Unge og engagerede brugere – 41% af brugerne på TikTok i Danmark er mellem 9 – 14 år og udgør majoriteten. På  globalt plan er den primære målgruppe unge i alderen 16 – 24 år. (Kilde: DRs Medierapport 2020)
  • Viralt indhold – ByteDance (grundlæggerne af TikTok) har skabt noget storartet. På den måde at brugerne faktisk gerne vil interagere med indholdet som florer på platformen. De top 5 brugere med flest følgere har tilsammen flere følgere end Mexico, Canada, Storbritannien og Australien har befolkningstal til sammen.
  • En algoritme, der sørger for konstant skræddersyet indhold – Når du åbner appen, lander du automatisk på dit ’’For You-feed’’. Algoritmen eksponerer brugerne for indhold, der er skræddersyet med det content de interagerer mest med. Alle posts på TikTok er potentielle virale posts, da de ikke er afhængige af brugernes antal følgere for at opnå popularitet. Differentieringen sker via virale hashtags, udfordringer og memes som føder den næste TikTok-stjerne.

Stridigheder i SoMe-land: hvem løber med førertrøjen?

I år 2019 tog Instagram udfordringen op og lancerede Cenas i Brasilien. Dog ændrede de hurtigt navnet til, hvad vi kender det for i dag; Instagram Reels – som blev rullet ud globalt d. 5. august år 2020. Snapchat hoppede hurtigt med på bølgen og lancerede lignende format, der i dag går under navnet Spotlight. Kort og godt: Instagram Reels er små 15 – 30 sekunders videoer med musik – og på Snapchat tilbydes der 60 sekunders videofrekvenser. Alt sammen kan deles på stories, sendes til andre og på Instagram kan det deles i den nye Reels tab på din profil. Efter lancering af Instagram Reels steg antallet af downloads af Instagram i Indien med 11,4%.

Hvordan styrker du din marketingstrategi på TikTok?

Er spørgsmålet til en million. Det vil være forkert at tilgå TikTok på lige vilkår, som du går til Facebook og Instagram, da appens sjæl er i modsætning til andre sociale medier, der kom før den. TikTok baseres udelukkende på unikke trends, musik og funktioner. Og adfærden derpå er en anden.

Inden du kaster dig ud i det:

  • Afsæt din tid til at blive draget ind i hele TikTok universet – gå på opdagelse i appens mange funktioner.
  • Filtre, effekter og sange – er ét af eksistensgrundlagende for appen – og det kan være altafgørende for din marketingstrategi. TikTok er en platform, hvor brugerne udelukkende baserer content ud fra trends. Så hold dig opdateret på de mest populære sange, da det kan få din næste video til at gå viral. Her kan du se top-40 mest brugte sange på TikTok.
  • Hashtags – kender vi fra andre sociale medier. Det giver synlighed og kan skabe communities. På TikTok bruges hashtags i form af challenges. Hold dig opdateret på de største udfordringer, da det kan øge din synlighed. Under din ’’Discover’’ tab på appen, kan du endda se nogle af de mest populære hashtags, så du kan holde dig opdateret.
  • Målgruppe – overvej om din målgruppe er til stede eller om du blot lader dig drage af hypen.
  • Sæt mål – hvad er målet med din tilstedeværelse? Hvad ønsker du at kommunikere? Det er i hvert fald to spørgsmål, du skal overveje inden du allokerer marketingbudgettet til TikTok.

Hvad skal du gøre for at opnå succes?

  • Influencer marketinger hypen der ikke dør. Og vil du ramme det unge segment, kan det i stor stil ske via Influencer Marketing. De mange influencers er selv at finde på platformen. Jeenie Weenie er TikTokker og har på kort tid skabt en solid følgerbase på 4,5 mio. følgere. Hun indgik i et brandsamarbejde med fabfitfun, hvor hun kom med et kreativt take på hvordan et influencersamarbejde kan se ud på den musikdrevne platform. Og danske Irina Olsen, der dagligt går under navnet Irina The Diva og danner par med den danske DJ, Faustix, producerer videoer hvori hun blandt andet gør brug af hans musik. I skrivende stund er én af de videoer nået ud til over 35.000 seere.
  • Hashtag challenges – rammer hovedet på sømmet i TikToks grundlag: kreativitet og brugerengagement. Et eksempel på en hashtagudfordring vil være Colgate, der til mors dag lavede en #MakeMomSmile kampagne, hvor Colgate opfordrede de mange brugere til at forkæle deres mor og poste content under hashtagget #MakeMomSmile. EA Sports tappede også ind i hjerterne på den unge målgruppe med hashtagget #PlayWithLife. Og med det appellerede de til den nostalgiske følelse af at spille SIMS. Hashtagget blev fremhævet under ’’Top hashtag challenges’’ og ’’Top branded effects’’. Kampagnen gav brugerne mulighed for at bruge effekten, med den grønne krystal (’’plumbob’’) som SIMS-karakterne har i spillet, over deres hoveder. Hashtagget har i dag over 21 mia. views.
  • In-Feed Ads – Giver dig mulighed for at annoncere på forsiden, der virker organisk, men kan skippes af brugerne.

Hvordan ser fremtidens TikTok ud?

Fremtiden for den populære app kan stikke i alle retninger. For selvom appen er højt elsket, har det sociale netværk også haft sin modgang. Der spredes ringe i vandet, når de politiske vinde blæser diskussioner op om databeskyttelse og kinesisk ejerskab. I skrivende stund er TikTok bandlyst i Indien grundet en politisk konflikt mellem Indien og Kina. Ligeledes har den amerikanske stormagt og tidligere præsident Donald J. Trump truet med at bandlyse TikTok, medmindre den amerikanske del af tjenesten blev solgt til en amerikansk virksomhed. I dag ejes den amerikanske del (TikTok Global) af Oracle og Walmart.

Og hvad så når de voksne indtræffer på TikTok? Vi har før set lignende eksempler, hvor de unge frafalder de sociale netværker i det sekund, de voksne sætter deres præg på det. Det skete med Facebook i 2015 – 2018, hvor unge i alderen 12 – 24 år trak stikket, mens den ældre målgruppes forbrug var stigende. En lignende tendens skete ved brugen af Snapchat i 2018. Dog har Snapchat formået at fastholde mange unge i alderen 9 – 14 år. (Kilde: DRs Medierapport 2020). Der er flere klare eksempler på, at de unge mister interessen og ikke anser det som værende et ’’cool medie’’ så snart de ældre målgrupper tager del i trenden. Og allerede nu ser vi en tendens, der peger mod ældre målgrupper som vil have en bid af kagen. Men om det vil være tilfældet for TikTok, er for tidligt at sige. Men man skal bestemt ikke udelukke det som en mulighed.

Vil Instagram, Snapchat eller lignende medier udfase TikTok efter lanceringen af henholdvis Reels og Spotlight? Det er svært at sige. Men Instagram er eksempelvis en interegreret app, hvor det klassiske feed også er en mulighed, såvel som stories, IGTV, shopping og meget mere er tilgængeligt. Det samme gør sig gældende for Snapchat, der tilbyder interaktion på en helt anden måde, stories, nyheder og nu et TikTok-lignende format. Men vil de mange brugere danne præferencer over for en simplificeret app som TikTok – eller vil de søge hen mod integreret apps, hvor man ’’får mere’’ for lagringspladsen på sin smartphone?

En ting er helt sikkert. TikTok har et stort potentiale. Både som privatbruger, men også for din markedsføringskanal. Det er kommet for at blive. Og jeg tror på, at det kun bliver større.

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Director, Steffen Nyholt Petersen, Digital Bureau, steffen.petersen@mindshareworld.com