Reklameanalysen 2022 er landet, og Mindshare er klar til at dele ny viden omkring danskernes holdninger til reklamer. I år bliver Mindshares kunder inviteret med i biografen for at knække forbrugerkoden og snakke om relevans og troværdighed i virksomheders reklamer.
To lange år med en pandemi og mere hjemmearbejde (kilde: Dansk Industri) har gjort, at danskerne har brugt mere tid foran skærmene. Det gælder både TV-skærme, computerskærme og lign. Det kan betyde, at danskerne er stødt på en masse reklamer undervejs. I 2021 målte Mindshare kun 4% af de adspurgte, at de støder på reklamer ofte eller altid. Det gør det til det laveste tal, siden analysen blev lavet for første gang i 2005. I 2022 ser det en smule lysere ud, men opmærksomheden på reklamer er fortsat meget lav blandt danskerne.
Sidste år så vi en langt mere positiv holdning til reklamer fra den yngre generation og dykkede ned i, hvor meget de adskiller sig fra den ældre generationer som X og Y. Hvorfor Generation Z ikke ser noget problem i et par reklamer, når de bevæger sig rundt på nettet eller støder på reklamer in real life, er der mange forskellige grunde til. Man skal derfor ikke lade sig bekymre for hurtigt.
Generation Z er storforbrugere af medier
Det kommer næsten som en selvfølge, at Generation Z, de 15-25-årige, som også er kendt for at være den første generation af digitale indfødte, bruger langt mere tid på medier end de ældre generationer. De unge ser ikke et problem i online reklamer, men snarere som en nem løsning til gratis indhold så længe man bare kan scrolle videre eller klikke sig væk.
Forbruget af outdoor-reklamer i bybilledet er øget i takt med, at sociale aktiviteter er blevet normaliseret efter flere år med corona. 36% af Generation Z er daglig i kontakt med en outdoor-reklame (Kilde: Mindshares Reklameanalyse 2022).
Sammen med opmærksomheden følger der høje krav til, hvad en god reklame er, og hvordan reklamen er med til at definere virksomheden. De unge mennesker har stærke holdninger, og de er ikke bange for at råbe højt, hvis ikke de er enige i, hvad virksomhederne mener er rigtig eller forkert.
Cancel kulturen: De unge tager lettere afstand
Cancel culture er et begreb, som primært er skabt af Generation Z, og er defineret som en tendens til at engagere sig i masseaflysning som en måde at udtrykke kritik.
Kulturen er med til at gøre unge mennesker villige til at fravælge en person eller virksomhed af forskellige årsager – både miljømæssige, politiske eller retfærdige årsager. Med Generation Z i spidsen for cancel kulturen har det aldrig været vigtigere, end at du som annoncør viser relevans, autenticitet og skinner igennem med det helt rigtige budskab.
En stor del af Generation Z vil også definere sig selv som den klimabevidste forbruger og dermed tillade sig at stille høje krav til brands, der bl.a. indkluderer bæredygtighed og gennemsigtighed.
Hele 72% af Generation Y og X og 69% af Generation Z føler, at det er svært at gennemskue reklamernes budskab, når det kommer til bæredygtighed. Alle tre generationer mener, at der er plads til forbedring i deres fortællinger om klima og social bæredygtighed. Så husker du at spørge dig selv, om dit budskab skinner igennem, når der skal lanceres ny kampagne? Og er dette budskab relevant for målgruppen?
I år afholder Mindshare to seminarer med udspring i dette års Reklameanalyse 2022, henholdsvis i København d. 15. september og Aarhus d. 20. september. Her dykker vi ned i den moderne, kritiske og ansvarligt orienterede forbrugers holdninger til reklamer og medier samt hører mere om, hvordan du som annoncør kan navigere og fremstå relevant i en verden præget af paradokser, forandringer og skærpede krav og forventninger.
Følg med på bloggen og bliv klogere på Reklameanalysen 2022.
Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til Strategy & Analysis Consultant, Simone Misser, Analysebureau, simone.pedersen@mindshareworld.com.