År 2020 blev året, som var fyldt med overraskelser. Og vi kan vist roligt sige, det ikke blev som forventet. Bliver det indeværende år fyldt med endnu flere overraskelser – eller kan vi se lyset for enden af tunnelen? I Mindshare har vi fingeren på pulsen, og giver vores bud, på hvordan de sociale medier kommer til at se ud i 2021.

#1: iOS14

Apples seneste opdatering (iOS14) kommer til at få stor betydning for, hvordan vi arbejder med annoncering på social, da det igen, bliver vanskeligere at tracke brugerne og dermed også performance. Opdateringen minder på mange måder om Cookie Consent på hjemmesider, hvor man tilkendegiver accept på brugen af cookies. I Apples opdatering skal man ligeledes som iOS-bruger acceptere opsamlingen og delingen af sine data i alle apps første gang efter opdatering.

På Facebook får den nye opdatering atter indflydelse på konverteringspunkter, vi kan indsamle pr. domæne. Som følge af opdateringen, vil Apple og derigennem Facebook, begrænse antallet af konverteringspunkter til et maksimum på 8 events pr. domæne, som skal rangeres efter vigtighed. Det kan være events som PageView, AddToCart, Purchase, TOS osv. Det kommer til, at få betydning for de konverteringsoptimerede kampagner, som vi kører på Facebook. Derudover bliver attributionsvinduet også påvirket, så konverteringer kun kan attribueres i op til 7 dage efter klik.

Inden du går i helt i baglås over alt det tekniske, så lad os præcisere hvad du skal gøre:

  1. Facebook Pixel – benytter du Facebooks Pixel, skal du sørge for, at dit domæne er registreret i Facebook Business Manager. Se hvordan du gør her: https://developers.facebook.com/docs/sharing/domain-verification/verifying-your-domain
  2. Facebook Web Event Tracking – benytter du Facebooks Web Event Tracking, skal du forberede dig på at registrere og prioritere de 8 vigtigste events i Facebook Business Manager. Hvis ikke du er sikker på din prioritering, så fortvivl ej. Det er muligt at ændre det igen.
  3. Analyser Facebook performance – ud fra de nuværende attributionsvinduer, så du har en bedre idé ift. hvordan det reelle billede er, når ændringerne træder i kraft. I første omgang kan du trække din data ud, så du har den liggende, når du har behov for noget at sammenligne med.

#2: SOCIAL COMMERCE

Corona har generelt sat skub i udviklingen af e-commerce, da det i perioder, ikke har været muligt at shoppe fysisk i butikkerne. De brugere som i forvejen er komfortable med e-handel, bruger det mere end nogensinde. Og de som før havde deres tvivl – er tvunget til at prøve det, og har gradvist lært at interagere med det. De sociale medier har fået større fokus på integrere shopping mulighederne direkte på platformene, således at brugerne ikke skal forlade platformen for at klikke en vare hjem. Det giver Facebook og Instagram en konkurrencemæssig fordel, da de står stærkere i salgskanalerne over for e-commerce virksomheder.

Det forstærkes ved at brugerne – særligt de unge – i højere grad, søger inspiration til at kunne tilgå shopping på de sociale medier. Og med shopping mulighederne kan de, mens de søger inspiration, shoppe samtidig. Helt uden at forlade appen.

#3: TIKTOK, REELS OG SPOTLIGHT

Det seneste skud på stammen, TikTok, har under lockdown fået sin æra, da brugerne pludseligt har fået ekstra tid, som skal fordrives. Det har sat skub i produktionen og konsumeringen af det uendelige flow af korte videoer. Både Instagram og Snapchat er hoppet med på vognen, med et tilsvarende format: Instagram Reels og Spotlight hos Snapchat. Alt tyder på, at formatet fortsat vinder frem. På TikTok er det allerede muligt, at annoncere og mon ikke det bare er et spørgsmål om tid, før Reels og Spotlight også tilbyder annonceplaceringer?

#4: VIDEO, VIDEO OG ATTER VIDEO

Her har vi egentligt en direkte genganger, fra sidste års SoMe trends, men video er og forbliver dét format, som fortsat vokser i popularitet. Både i organisk såvel som i betalt indhold. Det rimer unægtelig også på #3 og den kæmpe mængde konsumering, der er på videoindhold på alle digitale kanaler. Af samme årsag bringer vi også samme opfordringer, som vi gjorde sidste år. Mange bruger fortsat TV-spots på de digitale kanaler, selvom der typisk skal en kortere video med en anden opbygning og formatering til, før den fungerer optimalt eksempelvis social. Den snak er vigtig at få på dagsordenen i virksomhederne, da kvaliteten og effekten af videocontent øges endnu mere.

#5 SOCIALIZING ON SOCIAL

Er sociale medier virkelig så sociale, som navnet tilkendegiver? Det er noget, som man længe har talt om. Og det fik 2020 vendt op og ned på. Corona-krisen tvinger os til at finde på alternative måder, at være sammen på, og de sociale medier har i høj grad været holdepunktet for os gennem pandemien. I det forgange år foregik nærmest alt online. Og alt foregår fortsat online. Alt fra hjemmetræning til fredagsbar med vennerne. Mange har gjort en ekstra dyd for at interagere med deres følgere, og har taget et socialt ansvar ved at skabe sociale fora og arrangementer online.

#6: KUNDESERIVCE PÅ SOCIAL

Kundeservice har aldrig været vigtigere. Virksomhederne ønsker indtjening og konsumenterne hungrer efter god service. Derfor har mange virksomheder længe brugt chatfunktionen på de sociale medier, som en del af deres kundeservice. Men som følge af restriktioner samt skiftevis ned- og genåbninger af mange virksomheder, bruger flere og flere de sociale medier til at kommunikere deres budskaber. De sociale medier er en hurtig måde at bringe informationer ud på, så det ligger lige til højrebenet. Der er sket en udvikling på e-commerce fronten (#3), hvor mange virksomheder sælger deres produkter online og via de sociale medier, hvor de inspirationssøgende og informationssøgende brugere er til stede. Her er det nemt at interagere med virksomheder om deres gældende retningslinjer, åbningstider med mere.

Annonceringen på de sociale medier vinder også mere og mere frem. Eksempelvis er chatbots et rigtig godt supplement til kundeservicen. I det hele taget giver det virksomhederne mulighed for at komme tættere på kunderne. Og selvom corona forhåbentligt kommer til at fylde mindre, når vi kommer længere ind i 2021, så er kundeservice på social kommet for at blive.

#7: BRUGERNE STILLER STØRRE KRAV TIL BRANDS

Sidste år var Generation Z det hotte, og vi talte om hvordan vi skal forholde os til dem, når vi både kommunikerer og annoncerer. Generation Z er fortsat på dagsordenen. De stiller højere krav, og er sværere at imponere end de ældre generationer, men alle brugerne begynder at stille større krav til de forskellige brands. Mens emner som bæredygtighed, Black Lives Matter, kropspositivisme og #MeToo fylder mere og mere, bliver forbrugerne mere opmærksom på de virksomheder de interagerer med. De kræver at virksomhederne tager socialt ansvar, og brandactivism får større betydning i beslutningsprocessen. Vi ønsker fortsat at imponere med vores content og annoncering på de sociale medier, så skal det også afspejle sig derved. Man slipper ikke længere afsted med det gammeldags produkt- og prisfokus. I 2021 skal kunden i fokus, og vi skal tænke mere over, hvem vi henvender os til.

#8: INFLUENCER MARKETING ER STADIG EN TING

I takt med udviklingen i adfærden på de sociale medier i forhold til e-commerce, inspirations- og informationssøgning, daler influencers relevans næppe. I det foregående år så vi Influencer Marketing i sin reneste form, da deres talerør flittigt blev brugt i at kommunikere om adfærd under en pandemi. Men det er også fortsat hos influenterne, at brugerne søger råd, vejledning og anbefalinger om produkter, rejser, restauranter og meget andet, hvilket gør dem til en god ting at have i marketing-værktøjskassen.

Nu har vi forsøgt at spå om 2021, men når vi kigger tilbage på 2020 ved vi godt at vi ikke kan vide os helt sikre på, at det er sådan året kommer til at udspille sig. Stay tuned….

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Paid Social Specialist, Charlotte Colstrup Wolff-Sneedorff, Digital Bureau, charlotte.colstrup@groupm.com