Hvad sker der på de sociale medier i 2020, og hvordan kan du følge med? Bliver Facebook ved med at sidde på tronen, og hvordan skal vi forholde os til bæredygtighed, når vi laver content og strategi? I Mindshare har vi samlet alt du skal vide om sociale medier i 2020.
#1: FRA INSPIRATION TIL ACTION
Vi skal forvente, at Facebook i løbet af 2020 ruller endnu flere e-commerce formater ud. Den sociale platform skærper fokus på performance af annoncering, og bevæger sig dermed udover at være et discovery og awareness medie.
Facebook har givet os en masse nye måder at indsamle og analysere data på, hvilket betyder at vi med nøjagtighed kan måle og forstå de sociale platformes rolle i en købsrejse, og i sidste ende vurdere investeringspotentialet. Eksempelvis er værktøjer som Facebook attribution & Analytics blevet videreudviklet på i løbet af 2019, og er nu blevet valide og brugbare værktøjer. Disse forventes at blive endnu bedre i løbet af 2020.
#2: FACEBOOK ER HER FOR AT BLIVE
Selvom tallene svinger fra land til land, og der i visse lande er store dyk i medlemmer, ser vi stadig, at det totale brugerantal på Facebook og Instagram bliver ved med at stige. Vækstmuligheder skal dog fremover i større grad findes i brugerdefineret annoncering via ’Messaging’ samt e-commerce som nævnt i #1, fremfor NewsFeed annoncering som vi i dag har stort fokus på.
På godt og ondt forbliver Facebooks univers det største univers for sociale medier. Dette betyder dog ikke, at Facebook og Instagram altid er løsningen, når vi snakker sociale medier. Vi skal generelt blive bedre til at tænke bredere, når vi sammensætter strategier for brug af sociale medier. 2019 blev eksempelvis året, hvor vi fik mulighed for at annoncere på Pinterest og det tyder på, at vi i 2020 får samme mulighed på både TikTok og Reddit.
#3: WHAT’S NOT TO LIKE?
Facebook og Instagram tager ansvar for konsekvenserne af den usunde liking-kultur deres platforme har båret med sig. Facebook og Instagram har i den forbindelse testet at fjerne synligheden af likes. Vi forventer, at Instagram udruller dette globalt, og derfor er det også tid til at tænke det ind ift KPI’er og strategi i det hele taget. Det vil fjerne fokus endnu mere fra engagement metrics og give endnu mere plads til udvikling i e-commerce og ’Messaging’.
#4: (ENDNU) MERE VIDEO
Video er ikke en ny trend, men ikke desto mindre er det en trend, der i aller højeste grad fortsætter ind i 2020. Flere undersøgelser viser, at ca. 75% af al mobiltrafik vil være videoindhold i 2020, og derfor har det aldrig været vigtigere at tilpasse videoer til de forskellige medier. Mange bruger stadig tv-spots på de digitale kanaler, selvom der typisk skal en kortere video til før den fungerer optimalt. Som annoncør er det essentielt at gøre sig disse overvejelser, så kvaliteten og effekten af videoen øges endnu mere.
Så hvis I ikke allerede er i fuld gang med at arbejde med video, er 2020 året!
#5… G
Som det ser ud lige nu, begynder teleselskaberne i Danmark så småt at rulle 5G ud i 2020, og det bliver en game changer på mange parametre. Særligt gamere kan se frem til 5G, men en markant bedre forbindelse vil også betyde, at flere vil bruge mere tid på spil og video, når buffering ikke længere er en faktor. Det er også slut med loadtid på annoncer og hjemmesider. Som annoncør er det derfor en god idé at overveje hvilke muligheder, det skaber.
#6: THE AGE OF MICRO- AND NANO-INFLUENCERS
Væksten i Influencer marketing er stadig stigende, men som set de seneste år, er det i højere grad micro-influencers der vinder frem. I 2020 vil nano-influencers (under 10.000 følgere) komme endnu mere i fokus, da tendensen er at færre følgere = mere engagerede følgere. Det handler i virkeligheden mere om relevans og resonans end om rækkevidde. Samtidig er disse influencers typisk langt mere budgetvenlige, hvilket også gør dem attraktive for en række mindre virksomheder.
Mistilliden til særligt de større influencers er vokset, og i sommer kom det frem at hele 47% af danske influencere synder på en eller anden måde. Der benyttes flere metoder, men populært er falske følgere, kommentarer eller de såkaldte engagement pods, hvor en gruppe Instagram-brugere booster hinandens profiler ved at kommentere, og synes godt om hinandens indhold.
#7: GENERATION Z TAGER OVER
Vi taler stadig meget om Millennials, men de er efterhånden ved at være old news. Millennials har formet det sociale medielandskab, men Generation Z er i fuld gang med at tage over og det er tid til at erkende, at der er forskel på de to. Eksempelvis er ’attention span’ hos Generation Z kun 8 sekunder, hvilket er 4 sekunder mindre end Millennials. Det øger eksempelvis som nævnt I #4, vigtigheden af, at tilpasse videomateriale til de digitale platforme. Generelt er Generation Z svær at imponere, så hvis du vil fange dem med et influencer samarbejde, er det en god idé at læse #6 igen. Det polerede content på Instagram tiltaler dem ikke, og det bliver kun vigtigere at sætte kunden i fokus, i stedet for dit produkt når du laver content.
#8: BÆREDYGTIGHED I STRATEGIEN
Der er aldrig blevet snakket og skrevet mere om bæredygtighed end i 2019, og vi forventer at den udvikling fortsætter ind i 2020. Både Millennials og Generation Z har i høj grad bæredygtighed i fokus, og derfor stiller de også høje krav til virksomhederne, som efterhånden ikke kommer udenom at tage ansvar. De søger brands der har et større formål end blot at lange så mange varer som muligt over disken, og der er ingen tvivl om at virksomheder der formår at levere netop dét vil vinde frem. På de sociale kanaler handler det om, at tilpasse content og strategi med bæredygtighed på dagsordnen og bruge det som et element i markedsføringen.
Så find verdensmålene frem, og gør det til en del af jeres strategi i 2020!
Få inspiration i vores seneste podcast med Bo Øksnebjerg, Generalsekretær i Verdensnaturfonden, der fortæller om hvordan virksomheder kan tage en aktiv rolle: https://radioplay.dk/podcast/huddle-podcast/
Det var vores bud på det vigtigste at have for øje på social i 2020, men der er selvfølgelig meget mere at dykke ned i!
Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål til artiklen, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Paid Social Specialist, Charlotte Colstrup Wolff-Sneedorff: charlotte.colstrup@groupm.com