SoMe trends

To store trends på de sociale medier i 2022

Vi udkom tidligere med en artikel, der berørte tre store trends på de sociale medier i 2022. Nu er vi klar med opfølgeren, the sequel, hvor vi tilføjer to yderligere trends, vi har observeret, rører sig i markedet.

De to nyligt observerede trends er et ’skud ud’ til den yngre generation, der i vores digitaliserede verden har stor indflydelse på, hvilke trends der bliver født. Så lad os dykke ned i nutidens hurtigst voksende sociale medie og en sideliggende søgen efter transparent og ærligt indhold.

TikToks dominans

I takt med at vores attention span på sociale medier bliver kortere, har short-form videocontent taget internettet med storm.

I 2021 havde videomediet TikTok et fantastisk år, og platformen ser ikke ud til at sænke farten i 2022. TikTok har endda inspireret andre medier som Instagram, Snapchat og Reddit til at indføre lignende scrollable videocontent på egne platforme. Det må sige noget om formatet, når alle konkurrenter kopierer det.

Også i Danmark har TikTok oplevet stor succes, når 1,1 mio. danskere ser med hver måned. Ikke nok med et højt antal aktive månedlige brugere så ser TikTok også, at brugerne har et utroligt højt engagement.

I gennemsnit bruger danske TikTok-users 68 minutter på at udforske appen dagligt. Det er en forbrugstid, der fylder over 1/16 af vores vågne timer – så overvej hvor mange impressions der når at blive plantet i modtagerens (under)bevidsthed.

Det korte videoformat gør det nemt at hive appen frem på alle tider af døgnet, så snart en håndfuld minutter er ledige. Vi ser ligeledes, at appen gennemsnitligt åbnes 15 gange dagligt, hvilket cementerer TikToks høje engagement-parameter.

TikToks algoritme skiller sig ud fra konkurrerende medier, da den er utrolig følsom. Det betyder, at den kort tid efter, at du har downloadet appen ved, hvad det er, du ønsker at se og tage del i. Det er netop denne hurtige genkendelse af, hvad brugeren kan lide, der har fået appen til at bruse så hurtigt frem.

For annoncører er mediet også yderst interessant, da prisen på annonceringen er mere overkommelig end f.eks. Meta’s Facebook og Instagram. Og lægger man det til det høje engagement, har native content ads stor succes.

Tag eksempelvis TikToks annonceformat, Spark Ads. Her bliver det muligt at promovere organisk content fra egen profil eller posts lavet af andre creators, som eksempelvis annoncer, der indirekte booster ens andre organiske posts og i bedste fald, konverteringer.

Kilde & billede: TikTok.

Det skaber ligeledes store muligheder for influencersamarbejder, der kan hjælpe med at forbedre brugeres perception af brands gennem ærligt og autentisk content.

Influencersamarbejder: Ufiltreret og autentisk content vinder

En generel trend, som vi har set storme frem over de seneste år, er autenticitet og content uden filter. Da sociale medier først cementerede sig i vores liv, handlede alt om at fremstå perfekt og fejlfri, men tiderne er skiftet.

I dag er vi ikke i lige så høj grad interesserede i at følge med i falske og opstillede drømmescenarier, og vi tyer nærmere til content, der er jordnært og relaterbart – content uden et filter.

Kilde: Marketingcharts.

Det har især sat sit præg på influencers, som i dag – mere end nogensinde – har fokus på at skabe autentisk indhold på deres platforme. TikToks indtræden i manegen kan siges at have noget med denne nye filterfrie form for indhold at gøre, da mediets indhold i langt højere grad, end f.eks. Instagram, afgiver en mindre opstillet vibe.

Tag bare nogle af nutidens største popstjerner, her eksempelvis Doja Cat, Lil Nas X eller Jack Harlow, der alle har set kæmpe succes på TikTok. Deres ufiltrerede content er med til at vise (især Generation Z, som udgør mediets primære brugerbase), at kendisser også bare er mennesker og ikke en form for guddommelig skikkelse, hvis status er uopnåelig.

Virkeligheden er dermed også, at folk stoler mere på influencers, end de gør på brands. Sådan har det længe været. Brands har ofte haft svært ved at finde sit sted på sociale medier, men med social commerce og influencersamarbejder ser vi nu bedre muligheder for brands i at udkomme på sociale medier.

Det er ikke blot betalte produktfremvisninger, som vi nu har kendt i mange år, men partnerskaber der gennem en influencers platform skaber tryghed og en mere positiv perception af brandet hos forbrugeren.

Man skal derfor vælge sit partnerskab med omhu: en influencer med ufiltreret content og et engageret community. Det rette partnerskab kan nemlig hjælpe med at menneskeliggøre ens brand og mindske kløften mellem en selv og forbrugeren.

Hermed afslutningen på årets første SoMe kapitel. Vi vil blive ved med at holde øjne og ører åbne og melde ud med et nyt kapitel, når nye social media-milepæle opstår. Tidligere udkom vi med første del af artiklen, hvor vi så på tre yderligere social media trends i 2022. Hvis du ikke allerede har læst den, kan du finde den her:

Tre store trends på de sociale medier i 2022

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til Digital Account Manager, Charlotte Colstrup Wollf-Sneedorff – charlotte.colstrup@mindshareworld.com

Tilføj en kommentar