TikTok

TikTok: ‘Brugerne bruger mindre tid på dating efter TikToks fødsel’

Er noget af en vild udmelding, hvis du spørger mig. Men ikke desto mindre, er det en af de betragtninger TikTok har gjort sig, i deres seneste undersøgelse.

TikTok har nemlig stillet sig nysgerrige over for om brugerne selv mener, at den tid de bruger på mediet er ’veludnyttet’. Derfor har de i partnerskab med Kantar udført en undersøgelse blandt 7.000 globale TikTok-brugere.

Resultaterne viser, at brugerne i stigende grad stimuleres på flere parametre: fornøjelse, nydelse og underholdning.

TikTok uddyber selv:

“They come to TikTok for the community, stay for the creativity, and leave feeling happy and inspired. People love the positive experience that our platform provides, so they scroll longer and dive deeper.”

Hvilket ikke er nogen overraskelse. TikTok har på mange måder været et samlingspunkt for folk under den globale pandemi, og det har givet TikTok en umådelig mængde opmærksomhed, som ingen havde set komme.

Mediets uendelige strøm af korte som lange videoer, giver mulighed for at flygte ind i et univers, der ikke er nyhedsdomineret, som så mange andre sociale netværker har udviklet sig til at være.

Hvad kan du tage med fra rapporten?

TikTok
  • 60% lærer nye opskrifter eller laver DYI-projekter gennem TikTok.
  • 66% deltager i hashtag-udfordringer (skriv den bag øret)
  • 65% deltager i trends/pranks (mere til bag øret)
  • 61% skriver med venner – de unge har altså samtidig rykket samtalen over på appen, de i forvejen interagerer og konsumerer i stor stil. Det er vigtig viden, når du skal targetere og sælge til dem. De bruger ikke kun appen for underholdningens skyld.
  • Brugerne bruger mere tid på TikTok og mindre tid på andre underholdningsmuligheder, f.eks. TV, lytte til podcasts, streame og læse.
  • TikToks algoritmer holder fast i publikummet. De interagerer med hinanden og leder efter sjovere videoer sammenlignet med hvad andre underholdningsplatforme kan tilbyde dem. De interagerer faktisk så meget, at 92% af brugerne liker, kommenterer eller deler videoerne efter at have set en video.
  • TikTok får brugerne til at handle. Brugerne finder en konstant strøm af underholdning, frigørende kreativitet og endeløs inspiration, der er skræddersyet lige til dem.
  • Det er en positiv oplevelse, der får brugerne til at deltage i det sjove og tage beslutninger – og for brands kan den proaktive brugergruppe have en enorm effekt.

Generation Z dominerer 

Ingen andre generationer eller brugergrupper er mere engageret end Generation Z (dem der er født efter 1996). Og på nogle markeder, som f.eks. USA, Canada og Europa, driver den unge generation flest off-app-køb. TikTok har i sin formåen skabt en niche, der er et perfekt match til denne aktive, kreative, lad-os-være-den-sjove-generation og til de brands, der henvender sig til dem.

Fra undersøgelsen blandt de 7.000 globale TikTok-brugere deklareres det faktisk, at 25% af brugerne køber eller søger efter produkter efter at scrollet gennem TikTok. Det er altså en stor procentsats, du ikke vil gå glip af!

Idet flere og flere brands gør sin indtræden på det flamboyante medie, gør det, at TikTok har gjort det muligt for brands, at targetere og annoncere i appen. Det vil altså være dumt ikke at implementere TikTok som en del af marketingstrategien, hvis du henvender dig til det yngre segment.

TikTok

Det er nu, du skal handle

Hvis det endnu ikke står klokkeklart for dig, er det altså nu – hvis det har relevans for dit brand – du skal agere. TikTok er ikke blot en døgnflue, der svæver over hovederne på os.

Tallene taler sig for selv, og hvis du vil sælge dine services eller produkter til den unge generation, er TikTok ’the place to be’.

Men hvad kan du tage med fra, at den unge generation bruger mindre tid på dating og mere tid på, at engagere sig i andre online og fordrive tiden på det pompøse medie? Det skal jeg fortælle dig.

Du skal gå tilbage til tegnebrættet, skitsere en marketingstrategi, der giver mening for dit brand, se hvad der rør sig, hoppe med på trends og studere de unge på deres hjemmebane. Det kan være altafgørende for din strategi.

Den unge forbrugergruppe gider ikke corporate videoer, der ikke taler ind i deres univers. De hungrer efter underholdning og autenticitet.

Mit bedste råd er: flirt med dem, inviter dem ud og kickstart datingscenen igen.

I Mindshare har vi gennem længere tid eksperimenteret med TikToks annonceplatform, og har allerede dannet os gode erfaringer med dette.

Kilde: TikTok

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Director, Steffen Petersen, Social Media Bureausteffen.petersen@mindshareworld.com

Tidligere har vi skitseret TikTok og mulighederne appen byder på, som du kan læse mere om her.

Sulter du efter resten af rapporten, så finder du den her.

Tilføj en kommentar