Appen, som i år 2020 tog verden med storm, har netop gjort sin indtræden i Norden. Den sjove, finurlige og kreative app tillader dig at tænke ud af boksen og lege med nye formater. Men der er nogle ting, du skal være opmærksom på:

Hvem, hvad og hvor?

TikTok egner sig til korte og musikalske videoer, der fortrinsvist konsumeres af et ungt publikum. Den kærkomne app har en primær målgruppe, som på globalt plan er mellem 16 og 24 år (Kilde: DRs Medieudvikling 2020). Det samme gør sig gældende i Norden, hvor størstedelen af brugerne er mellem 13 og 24 år. Den unge målgruppe er loyal, og de nordiske brugere tilbringer gennemsnitligt 71 minutter på appen om dagen. Det betyder, at du som annoncør har god mulighed for, at ramme lige præcis den målgruppe du ønsker. Dog skal du være opmærksom på det indhold du deler. For selvom TikTok har en aldersgrænse på 13 år, er der i princippet ingenting, der stopper en 10-årig i at oprette en bruger. Faktisk er 41% af danske unge mellem 9-14 år på appen (DRs Medieudvikling 2020).

Fakta om TikTok brugere i Norden:

  • I Danmark, Norge, Sverige og Finland er fordelingen af mandelige og kvindelige brugere på TikTok jævnt fordelt. Der forekommer en lille overvægt af kvinder – i Danmark er fordelingen 42% mænd mod 58% kvinder. Danmark er derfor dét land i Norden, som har flest kvindelige brugere på appen.
  • I de fire lande er der i gennemsnit 1,5 mio. aktive brugere om måneden. Sverige trækker i høj grad gennemsnittet op med 2,5 mio. aktive brugere om måneden og over 12 milliarder månedlige video views.
  • Fællesnævneren for alle fire lande er, at brugerne åbner appen 15 gange om dagen. TikTokkere i Norden er derfor loyale brugere, som du kan målrette dine kampagner mod.

Kilde: TikTok og DRs Medieudvikling 2020.

Blink and you will miss it

På TikTok sker alt med lynets hast. Alt og alle kan gå viralt på et splitsekund, hvilket både kan være en fordel og en ulempe. Rammer man ind i den helt rigtige trend, kan et produkt få exceptionelt meget opmærksomhed på kort tid. Dét oplevede Maybelline, da de i februar 2020 annoncerede deres ‘Lash Sensationel Sky High mascara’, hvor TikTokkere fra hele verden postede videoer af effekten. Eksempelvis postede den amerikanske TikTokker ZoZo Roe, en TikTok af hende, der prøvede mascaraen. Videoen er til dags dato blevet liket mere end 2,5 mio. gange. Den massive interesse og omtale betød at produktet var udsolgt over længere perioder på verdensplan.

Omvendt kan en annoncørs hashtags eller filtre havne i uønsket sammenhænge, fordi TikTok i høj grad er en platform, som er drevet af brugergenereret indhold. Det er vigtigt at nævne, at TikTok naturligvis gør alt hvad de kan for at monitorere indholdet, men det er en hurtig omskiftelig platform. Derfor skal annoncører anse appen som værende en medium to high risk platform at dele indhold på.  

Tænk ud af boksen!

Det er vigtigt, at du tænker i nye baner. TikTok er en anderledes og nytænkende platform hvorfor det forventes, at du er det samme. De mest succesfulde annoncer ligner faktisk slet ikke annoncer. Eksempelvis annoncerede Coca Cola i marts 2021 en ny kampagne, ‘The Coke Experience’, hvor de ved hjælp af influenceres, hashtags og danseudfordringer promoverede den nye Coca Cola Zero smag. Hashtagget #cocacolakickshuffle bruges flittigt af brugere på Instagram og TikTok, hvor de deler netop den følelse man får, når man tager en tår Cola – alt sammen gennem dans, musik og højt humør. I Danmark har Coca Cola blandt andet udfordret Vild Med Dans værten, Christiane Schaumburg-Müller, som i år 2020 genoptog dansekarrieren og delte små danse-videoer på sin TikTok.

Generelt set synes brugerne på TikTok at markedsføring, der ligner TikToks, er mindre forstyrrende. Annoncerne skal blende ind i det allerede eksisterende indhold på appen. Det er derfor vigtigt at huske, at kampagnerne skal være sjove, underholdende og lede op til interaktion!

Så hvad skal jeg gøre?

Kom på TikTok!!! … hvis dit brand vel at mærke egner sig til det. Loyale, unge og fast-moving brugere gør platformen unik og sjov, at være en del af. Men ingenting kommer uden en risiko. Appen henvender sig primært til unge – under 18 år – som bruger flere timer om dagen på at scrolle gennem de korte og kreative videoer. Det vigtigste budskab vi kan give dig er; du skal ikke være bange for at have det sjovt og tænke ud af boksen, når det kommer til at markedsføre dit brand på TikTok. God fornøjelse!

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Head of Paid Social, Morten Gram, Social Media Bureaumorten.gram@groupm.com