2021 er vel overstået, så vi har kigget fremad og fundet vores bud på de største trends, som vi forventer at se på de sociale medier i 2022. Man kan vel nærmest kalde det paradoksalt, at de identificerede trends omhandler et forstærket digitalt privatliv, men også en sammensmeltning af den fysiske og virtuelle virkelighed, som bl.a. kommer til udtryk i en enorm investering fra Facebook. Men lad os dykke ned i de tre første trends i vilkårlig rækkefølge nedenfor.

#1: Overlevelse i en cookie-løs fremtid  

Annoncører på de sociale medier glemmer aldrig de konsekvenser for indsamling af websitedata, som nedenstående dialogboks havde i 2021:

Trends sociale medier

De hurtige vil formentlig genkende den som symbolet på udrulningen af Apple’s App Tracking Transparency (forkortet ”ATT”) framework, som revolutionerede måden, vi optimerer, målretter og rapporterer data på i 2021. De strengere krav til dataindsamling forbliver en realitet i 2022, hvor både annoncører og sociale platforme er nødt til at forholde sig til, hvordan de holder skuden oven vande på et svært begrænset datagrundlag.

Her kan Facebooks skud på stammen med det kryptiske navn ”Conversions API” (forkortet ”CAPI”) fremhæves, som formentlig bliver et must-have i 2022 for annoncører, hvis forretning afhænger af et stærkt datagrundlag. Kort fortalt, så indsamler CAPI data direkte fra en annoncørs server, hvilket øger mængden af data, som returneres til Facebook. Dette vil være ”old news” for nogle, da der er blevet snakket en del om CAPI det forgangne år, men i 2022 bør CAPI langt om længe blive allemandseje.

Med frygt for at lyde dramatisk, er ”cookie-apokalypsen” for alvor begyndt på de sociale medier i 2021, og fokusset på forbrugernes online anonymitet ser ud til at fortsætte i 2022. Når alt kommer til alt, er det måske meget rart, at man som forbruger kan fravælge at blive forfulgt på samtlige sociale medier af det par sko, man har kigget på en enkelt gang. Men på den anden side, er det måske heller ikke det fedeste at få reklamer for bleer og græsslåmaskiner, når man hverken har børn eller have.

#2: Den nye virtuelle virkelighed: Facebook bliver til ”Meta”

Forbrugere af Facebook og Instagram har formentlig studset over det nye ”Meta” logo, som dukker op, når man åbner de forskellige apps. Dette nye univers (eller ”metaverse”) samler Facebooks familie af apps såsom Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp, under én paraply kaldet Meta. Ifølge Facebook selv, er deres vision at bringe dette metaverse til live igennem ”3D spaces”, hvor vi kan mødes med familie, venner og kollegaer fra nær i en virtuel oplevelse såsom en koncert eller et mødelokale ved brug af Virtual Reality-briller. Her er et eksempel på, hvad du kan forberede dig på:

Trends sociale medier

Kilde: Facebook/Meta

Fuldstændig som at være der i virkeligheden! Eller noget i den stil. Forhåbentlig bliver det i den nye virtuelle virkelighed fortid at glemme at un-mute på Teams.

Dette skraber selvfølgelig blot overfladen af, hvad metaversets nye virtuelle virkelighed har ambitioner om at udvikle sig til og tilbyde forbrugerne. Dette inkluderer omfattende virtuelle oplevelser, øget fokus på ”Augmented Reality”, samt udvikling af smart glasses, så vi kan fange samtlige aspekter af vores liv uden at tage telefonen op af lommen. Og måske er det heller ikke helt ved siden af, at gætte på, at disse virtuelle og forstærkede ”virkeligheder” i metaverset også kan benyttes til kommercielle formål i den nærmeste fremtid? Mere herom i trend #3.

Den nye virkelighed ser ud til at være virtuel og med en investering på 150 mio. USD, bliver det spændende at følge med i, hvor langt udviklingen når i 2022. Du kan læse meget mere her.

#3: Shopping i en ”forstærket” virkelighed

Fænomenet ”Augmented Reality” (forkoret ”AR”) blev kort berørt i forbindelse med Facebooks nye metaverse, men dette er langt fra begrænset til Facebook og de andre apps i Meta-familien. For nogen er den første oplevelse med AR måske de klassiske hundeører og -tunge i Snapchat, men siden hen har de sociale platforme og annoncører opdaget de kommercielle muligheder med dette format. Særligt annoncører, hvis forretning er baseret på e-commerce, har fået øjnene op for dette format, da det giver forbrugerne mulighed for at prøve et par briller eller et par sko på, eller sågar se, hvordan en sofa tager sig ud i sin stue. Alt sammen uden at sætte en fod i de fysiske butikker, som ofte har været lukkede i ’20 og ’21 på grund af du-ved-hvad.

Nedenstående eksempel er fra december 2021, hvor Ralph Lauren lavede en AR shop i Snapchats ”lens carousel”-menu, hvor forbrugerne kan prøve forskellige produkter på:

Trends sociale medier

AR (og hvem ved, måske også VR) shopping lader til at være kommet for at blive og mon ikke 2022 bliver året, hvor det for alvor tager fart, når man ser på Facebooks massive investering i teknologien.

Dette var tre af de helt store trends, som vi forventer at se meget mere af på sociale medier i 2022. Men der er dog mere at komme efter, så staty tuned – i marts løfter vi sløret for, hvorfor disse to trends også kommer til at spille en stor rolle i 2022:

  • #4 TikToks dominans

  • #5 Influencer-partnerskaber: Ufiltreret og autentisk content vinder    

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til Digital Account Manager, Charlotte Colstrup Wollf-Sneedorff – charlotte.colstrup@mindshareworld.com