Efter at have lanceret Facebook Reels i USA i september udbreder Meta nu formatet til mere end 150 lande for at kapitalisere populariteten af det korte video content.
Facebook Reels er en del af Metas respons til truslen fra TikTok, som i høj grad har vundet indpas hos de unge brugere. Facebook Reels giver brugerne mulighed for at dele kort video content på Facebook samt krydsposte på Instagram, hvor reel formatet allerede flittigt er blevet taget i brug.
Oveni denne udrulning introducerer Meta også flere kreative tools og nye måder for kreatører/influencere at tjene penge på deres Reels via annoncering. Disse features er allerede tilgængelige i USA for Facebook Reels og i over 50 markeder for Instagram Reels. Brugere af Facebook Reels kan blandt andet lave remix med andre videoer og i løbet af et par måneder også få adgang til nyheder mhp. videoredigering.
Meta tilføjer også nye annonceringsmuligheder i forbindelse med Facebook Reels. Tests af overlay ads på Facebook Reels udvides til kreatører i USA, Canada og Mexico, og samtidig har Meta meldt ud, at testen fra midt marts udvides yderligere til mere end 50 markeder, hvor in-stream ads allerede er tilgængeligt. Vi håber selvfølgelig, at Danmark bliver et af dem!
Som udgangspunkt vil der være to nye annonceformater; bannerannoncer fungerende som transparente overlays i bunden af en Facebook Reel eller statiske sticker ads, som kreatørerne kan placere, hvor de ønsker i en Reel. Det ser ud til, at Meta vil følge samme revenue share, som der på nuværende tidspunkt bruges på in-stream ads – det vil sige 55% til kreatører og 45% til Facebook.
For at give brands mere kontrol over hvor deres annoncer vises, vil Meta introducere ”suitability controls” i alle markeder, hvor Facebook Reels banner og sticker annoncer er tilgængelige. Disse kontroller inkluderer blocklister, leveringsrapporter, inventory filtre og annoncørlister.
Og sidst, men ikke mindst vil man kunne se Reels flere steder. Brugere får muligheden for at dele Reels på Facebook stories, se dem via Facebook Watch samt i toppen af brugernes feed.
Meta gør på den måde alt, hvad de kan for at tage kampen om brugernes tid op ved at tilføje og udvide formater som Reels. Konkurrencen er hård med medier som TikTok, der stormer frem og har høj interaktionstid fra deres brugere.
Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Account Manager, Charlotte Colstrup, Social Media Bureau, charlotte.colstrup@mindshareworld.com