De fleste virksomheder benytter influencer marketing for at skabe opmærksomhed omkring brandet, hvilket kan fungere godt i den periode, hvor kampagnen kører. Efter kampagnen er slut, slutter influencer samarbejdet også. Men der er en ny strategi under opsejling. Et såkaldt længerevarende ambassadørskab hvor ambassadør og brand i højere grad smelter sammen til én ved at opbygge en tæt relation og et partnerskab, som begge parter kan drage fordele af.  

Hvad er kendetegnende for et ambassadørskab?

Et længerevarende ambassadørskab kan variere i længden, men normalt varer det minimum 6 måneder og kan vare helt op til flere år. Her er der særligt fokus på den brandværdi, som influencer og brand bidrager med. For at sådan et samarbejde kan bidrage til en konkurrencemæssig fordel for begge parter, kræver det, at der er det korrekte match mellem influencer og brand. Et brand kan samarbejde med en influencer for at tilføre brandet noget personlighed eller give det en stemme, mens det for en influencer kan være en fordel med et ambassadørskab, da det kan hjælpe med at opretholde troværdigheden (Mindshare, 2020).

Der, hvor et længerevarende ambassadørskab typisk adskiller sig fra en mere ordinær influencer kampagne, er varigheden af kampagnen, høj involvering fra influencerens side og professionel indholdsproduktion med henblik på, at brandet kan benytte indholdet på virksomhedens egne kanaler. Ved et længerevarende ambassadørskab har influenceren et bedre kendskab til brandet og dets værdisæt (Mindshare, 2020). Samtidigt er der mulighed for at vise flere sider af brandet, fordi ambassadøren tager sine følgere med på hele rejsen. På den måde bliver der skabt mere autenticitet og troværdighed omkring markedsføringen, hvilket giver større tiltro til både brand og influencer, såfremt det er det rette match.

Hvorfor længerevarende ambassadørskab?

I lang tid er der blevet sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt influencer marketing egentlig gør noget godt for et brand. Forbrugerne har i dag et øget krav til loyalitet og troværdighed, hvorfor man som virksomhed skal tænke over, hvordan man bruger influencers til markedsføring (Blog Mindshare, 2020). Netop med det rette influencermatch bliver det lettere at skabe troværdighed og loyalitet, hvor influencerne bliver en integreret del af brandets kampagne og identitet.

Skal dit brand være med på denne influencer marketing strategi, hvor troværdighed, høj involvering og partnerskab er i højsædet? Ved at følge disse 6 gode råd, kan din virksomhed opnå succes gennem et længerevarende ambassadørskab:

  1. Screening og match af influencer er altafgørende
  2. Gør det klart, hvilke krav og forventninger der er til influenceren og influencerens content
  3. Husk at fastsætte nogle mål og KPI’er for kampagnen – og evaluer løbende
  4. Fokusér på det sociale medie, hvor virksomhedens målgruppe befinder sig
  5. Vær åben overfor influencerens kreative ideer og inputs til samarbejdet
  6. Sørg for, at influenceren har kreativ frihed til at lave content

Et ambassadørskab i praksis

Hos Mindshare har vi, sammen med vores kunde, Pepsi MAX Danmark, fundet et godt match mellem brand, influencer og målgruppe, som løber over det næste år. Gennem grundig screening valgte Pepsi MAX at indgå et ambassadørskab med Cecilie Haugaard, som i forvejen elsker Pepsi MAX, og som formår at fange sin målgruppe med engagerende, inspirerende og kreativt content.

Samarbejdet startede op i januar 2022, og Cecilie Haugaard, hendes følgere og Pepsi MAX er begejstret for samarbejdet, som indtil nu har performet over alle forventninger. Da Cecilie Haugaard annoncerede sit nye ambassadørskab med Pepsi MAX på sin Instagramprofil, fik hun 397.856 total impressions, 221.432 total reach og 11.188 total post engagement. Samarbejdet har snart kørt i et år, og Cecilie Haugaards content præsterer fortsat rigtig godt, hvilket indikerer, at Cecilie Haugaards følgere stadig synes godt om samarbejdet og det gode match mellem Cecilie Haugaard og Pepsi MAX.

Influencer Marketing

Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til Communications Advisor & Project Manager, Social Media Bureau, Sarah Fischer, sarah.fischer@mindshareworld.com