K’et beskriver coronakrisen for mange virksomheder: En rutsjetur ned i marts og april efterfulgt af voldsom vækst for nogle og tung tilbagegang for andre. Forbrugerne prioriterer investeringer i boligen, og det sender mange i design-, møbel- og interiørbranchen på en løbetur op ad K’et.

En brat nedlukning i foråret 2020 fik alle til at stoppe op, afvente og holde vejret. Hvad skulle der ske? Hvordan ville Covid-19 udvikle sig? Og hvilke konsekvenser ville pandemien få på den lange bane? Hvad der for mange i design-, møbel- og interiørbranchen startede som en nedtur med stilstand, tomme ordrebøger, lukkede butikker og vigende kunder, vendte hurtigt til vækst. Nu havde danskerne ikke længere mulighed for at bruge de optjente penge til udlandsrejser og oplevelser.

Samtidig blev hjemmet fra den ene dag til den anden en central ’hule’ for danskerne grundet hjemsendelser og hjemmearbejde. Fokus vendte fra det ekstroverte med prioritering af oplevelser og sociale arrangementer til det introverte med fokus på det hjemlige og nære. Og det viste sig at være til gavn for byggemarkeder, hobby- og kreavirksomheder, elektronikforretninger, håndværkere og ikke mindst design-, møbel- og interiørbranchen.

Hvis krisen var et bogstav, ville den måske mest ligne et K. Først stor nedtur for alle i marts og april 2020, efterfulgt af stor vækst for nogle brancher og stor nedgang for andre. Design-, møbel- og interiørbranchen befinder sig lige nu godt på vej op ad K’et – måske helt på toppen. Sundhedskrisen har generelt set ikke udløst branchekrise. Tværtimod. Sundhedskrisen har ændret forbrugernes adfærd, og det kommer blandt andet branchen med design, møbler og interiør til gode.

Mindre ferie, mere bolig

Da Covid-19 stort set eliminerede muligheden for at bruge penge på udlandsrejser, fik flere danskere råderum til at indkøbe langvarige forbrugsgoder såsom et nyt spisebord, en designklassiker til stuen eller måske et helt nyt køkken. En undersøgelse af danskernes forbrug foretaget fra marts til september 2020 af mediebureau-gruppen GroupM bekræfter udviklingen. Her fremgår det, at der er blevet brugt flere penge end normalt på ting til hjemmet og haven i perioden under coronapandemien. Højdespringeren er ’Møbler’, hvor 21 procent af de adspurgte svarer, at de har købt flere møbler end planlagt. Herefter følger kategorier som ’Indretningsting til boligen’ med 15 procent, og ’Byggemarkeder’ og ’Køkkenelementer’ med hver 12 procent. Samtidig svarer 69 procent, at de ikke forventer at købe rejser til udlandet, som de ellers havde planlagt i perioden.

K-orona

En undersøgelse fra videnscenteret Bolius fra maj 2020 understreger, at krisen udløste en lyst til at bruge penge på boligen. Blandt danskerne i alderen 25+, som bor i ejer- eller andelsbolig, svarer 11 procent, at de har foretaget et eller flere tiltag i boligen på grund af coronapandemien. Det er især blandt de unge (25-34 år), at der er fundet anledning til nye eller fremtidige projekter.

Da de indefrosne feriepenge kom i spil i oktober 2020, gav de yderligere et skub fremad til branchen. En undersøgelse foretaget af Megafon for TV 2 viser, at boligforbedringer er den kategori, som flest vil bruge de indefrosne feriepenge på. 44 procent svarer, at de har planer om at bruge feriepengene på forbedringer af boligen som renovering eller nye møbler.

Feriepengene fik da også ben at gå på. Efter udbetalingen steg detailsalget i oktober måned 2020 med 8,2 procent ifølge Danmarks Statistik, hvilket er den næsthøjeste stigning nogensinde på en enkelt måned. Sammenlignet med oktober 2019 er detailsalget i oktober 2020 13,6 procent højere – det højeste niveau nogensinde. Det er varegrupper som sko, tøj, elektronik og produkter til hjemmet, som har fået et kraftigt løft. Det overrasker ikke forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen, at danskerne vælger at prioritere deres optjente kroner og feriepenge på boligen.

”Når vi ikke kan komme til udlandet, ikke kan komme så meget ud, som vi plejer, og når vi er spærret inde bag de samme fire vægge i længere tid end normalt, så ser vi pludselig på det indre med nye øjne,” forklarer hun til 365DESIGN, og fremhæver udover privatboligen også indretning af nyerhvervede sommerhuse:

”Vi kan se, at der i 2020 er kommet dobbelt så mange nye sommerhusejere som normalt. Både derhjemme og i sommerhuset er der tale om ’redebyggeri’, og det kræver ny indretning.”

 

K’et giver udfordringer og varer ikke evigt

Selv om væksten i branchen overordnet set er positiv, så kommer den ikke uden udfordringer. Nogle løber enormt stærkt, har svært ved at følge med og udvider medarbejderstaben, som køkkenvirksomheden Kvik, der søger en del nye medarbejdere, men som har haft svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft.

Leverandører i branchen oplever tømte lagre på grund af stort salg samt problemer med at få fyldt lagrene op igen grundet pandemiens restriktioner rundt om i verden. Det mærker man også i detailleddet. Webshoppen Moodings fortæller, at det er en udfordring, at en meget stor del af deres leverandører har svært ved at få varer hjem på lager – især fra Asien. Det resulterer i længere ventetider på produkter til slutforbrugerne.

Historien viser, at turen op ad K’et ikke kan fortsætte. Den positive boble, som mange i branchen befinder sig i lige nu, vil før eller siden briste. På et tidspunkt vil væksten stagnere, og for nogle vil fremgangen vende til tilbagegang. Ifølge trendekspert Louise Byg Kongsholm kommer væksten lige nu som reaktion på en unormal krise, og det gælder om at være vagtsom på vejen op ad K’et og ikke overgeare sin virksomhed.

”Lige nu bruges alle penge på hjemmet, haven og hygge, fordi vi ikke kan rejse, lever under restriktioner med mere. Men når verden er åben igen, så rejser vi ud, opholder os færre timer i boligen og investerer dermed mindre. Et andet argument er, at der i år bliver brugt mange penge på at male hele huset, bygge en terrasse, skifte køkkenet ud og købe nye møbler. Når det først er gjort, så skal det ikke gøres igen lige foreløbigt,” forklarer Louise Byg Kongsholm.

Konklusionen må være, at det lige nu og her handler om at hoppe med på bølgen og nyde den øgede lyst til at investere i boligen, så længe det varer.

K-orona