Mens sommervarmen hærger på dansk jord, og glade danske fodboldfans nu kan prise sig lykkelig over Danmarks sikring til semifinalen, har vi i Mindshare taget forskud på sommerens roligere aktiviteter. Vi elsker nemlig at læse. Både skønlitterært og faglitterært. Og derfor vil vi gerne dele ud af vores bedste boganbefalinger.
I sommer var det en succes, og derfor har vi valgt, at genoptage den succes. Læs med, når to marketing-nørder deler ud af deres varmeste boganbefalinger:
Louise Bak Schou er Nordic Business Director hos Mindshare. Et par bøger der virkelig gav stof til eftertanke er skrevet af deltagerne på vores Mindshare Huddle tilbage i 2019 – åh hvor man savner den type arrangementer. Lad os håbe de bliver mulige igen i den nærmeste fremtid. Men i mellemtiden kan man jo lade sig inspirere af kloge menneskers ord, indtil vi igen får mulighed for at lade os mødes og inspirere af hinanden i den fysiske verden.
Dennis Nørmark: ’Pseudoarbejde’ (2018)
Selvom det nu er et par år siden, er den stadig relevant at læse. Måske var du med til vores Huddle og hørte Dennis tale? Så er jeg sikker på at du fik lyst til at læse hans bog, men måske har du glemt det igen, eller den manglende transporttid har gjort at lydbøger er lagt helt på hylden. Det er Dennis selv, og hans medforfatter Anders Fogh Jensen, der er oplæsere på lydbogen. Men pas på – det kan være man skal tage sit arbejdsliv op til revision bagefter.
Anette Prehn: ’Hjernesmart ledelse” (2018)
Jeg havde fornøjelsen at tale med Anette efter hun talte til vores Huddle event (hør evt. Podcasten fra September 2019) omkring hendes tanker. Det er en bog om at forstå hjernens spilleregler, og hvordan man kan bruge denne forståelse til bedre ledelse. Igen mulig at nyde som hardcopy bog eller lydbog mens man luger i haven. Så kan sommeren bruges til at finde fornyet energi og fokus til at vende tilbage til en mere genåbnet verden efter sommeren.
Michael Hansen er Business Partner hos Mindshare. Et par anbefalinger over de bøger jeg under lockdown fik læst og som virkelig har bidraget med værdi på et fagligt plan og fortsætter med at inspirere i det daglige arbejde med kunder og kollegaer.
Let My People Go Surfing: The Education of a Reluctant Businessman by Yvon Chouinard
Yvon Chouinards ”Let My People Go Surfing” har år på bagen men er fortsat vældig relevant. En interessant og inspirerende fortælling om grundlæggelsen af Patagonia med deres særlige kontinuerligt fokus på miljø som har bidraget til etableringen af én af verdens mest klimabevidste og ansvarlige virksomheder. Særlig interessant er Chouinards løsningsforslag til kontrasten mellem en kommerciel virksomhed som delvist er afhængig af forbrugskulturen og ambitionen om at vende den globale klimakrise og redde naturen, eller i hvert fald efterlade den bedre end den er.
At kommunikere ”DON’T BUY THIS JACKET” i forbindelse med Black Friday kræver mod, men kan samtidig være god forretning – som Chouinard udtrykker det ”I know it sounds crazy, but every time I’ve made a decision that’s best for the planet, I’ve made money.”.
Hvis du vil vide mere, så læs bogen.
Eat Your Greens – Fact-based thinking to improve your brand’s health by Wiemer Snijders
Markedsføringsverdenen er oversvømmet med myter, misforståelser, tvivlsomme målinger og taktikker, der har ringe relation til vores faktiske købsadfærd. ”Eat Your Greens”, et udtryk der tilskynder til at spise sundt for at fremme langsigtet sundhed, vækst og reducere risikoen for sygdom. Wiemer og bidragsydere (herunder Bob Hoffman, Byron Sharp samt Peter Field) benytter samme tilgang med afsæt i evidensbaseret marketing som performance diæt hvad angår markedsføringseffektivitet på kort og lang sigt. En bred vifte af interessante perspektiver med afsæt i konkrete problemstillinger.