Huddle er en podcast for de kommunikations- og marketinginteresserede. Her vil vi gerne udfordre og inspirere dig med nye tendenser, indsigter og viden fra nogle af de mennesker, som har fingeren på aftrækkeren, der er med til at forme vores kulturelle hverdag. Kommunikations- og marketingbranchen kan, når den er bedst, skabe kulturelle milepæle, der bliver referencerammer for generationer. Hvem husker ikke 70’ernes Coca Cola reklamer, 80’ernes store velgørenhedskoncerter eller Benettons politiske fotokunst i 90’erne? Vær åben og tune ind!

Lyt til dette afsnit om hjernesmart vaneændring

Livet er én lang vanedannelse.

Det, vi træner og tænker, styrker vi.

Hjernen følger bestemte spilleregler, men meget få kender og mestrer dem. Det har den konsekvens, at vaneændring (men også ledelse, selvledelse og samspil) bliver mere ”op ad bakke”, end det behøver at være.

I hjernens maskinrum finder vi heldigvis nøglen til, hvordan vi styrker relevante vaner og svækker de mere uhensigtsmæssige. Der findes et væld af antagelser om, hvad der skal til for at gå fra vaneændringsønske til vaneændringssucces. Mange af dem er forkerte.

Vi udforsker Vanens ABC, hvad der let kan få amygdala (hjernens alarmklokke) til at blive aktiveret og spænde ben for forandring og vaneændring og betydningen af værdier for vaneændring. Vi bliver også meget klogere på, hvorfor kognitiv fleksibilitet er så afgørende for at kunne ændre vaner.

Gæst: Anette Prehn er sociolog, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler.

Vært: Louise Bak Schou, Nordic Business Director, Mindshare