Det, vi har gennemgået de seneste to år, føder nye behov, der medfører radikalt anderledes måder at drive virksomheders forretning og marketing på. Derfor skal vi forstå de skiftende forbrugerbehov og turde kigge mod nye vækstmuligheder. I dette indlæg retter vi kikkerten mod Retro Revolution og nogle af de succeshistorier som Tamagotchi og Pepsi har haft med at tage en rejse tilbage i tiden og genbruge de minder og øjeblikke, vi holder af.

Vi søger det enkle

Det digitale marked ændrer sig med hastige skridt og skaber globale omvæltninger. Det har skabt en kollektiv længsel efter de trygge minder fra fortiden, som kan hjælpe med at forbedre følelsen omkring den aktuelle situation samt den usikre fremtid.

Falcon.io og Brandwatch har:

  • Overvåget mere end 100 millioner onlinekilder
  • Lyttet til 100.000 brands
  • Analyseret 8 milliarder forskellige typer content, der er offentliggjort online

Med en så omfattende databaggrund er Falcon.io og Brandwatch kommet med deres bud på, hvad de 10 største tendenser inden for digital marketing bliver i 2022. En af de trends, du som annoncør skal være opmærksom på i 2022, er Retro Revolution.

Spil på nostalgien

Vi trækker i højere grad på tendenser og momenter fra de sidste mange års populærkultur. Om det er diskofester i bedste 70’er-stil, unges genbrugsshopping af 80’ernes pasteljakker eller genskabelse af Spice Girls’ ikoniske 90’er-looks. Fortiden er blevet en stor del af nutiden. Ord som ’nostalgi’ og ’nostalgisk’ har siden år 2019 haft en markant stigning i søgninger på platforme som Twitter, Instagram, Reddit, blogs, fora og nyhedssites. Tendensen ligger ikke kun i ordene, men kigger man på, hvad der sker i markedet, så har flere gamle kendinge fået en plads under rampelyset:

  • Tamagotchi vender tilbage og sad klistret fast i de fleste 90’er børns hænder gennem deres barndom. En Tamagotchi er en lille elektronisk device med en software, som simulerer et kæledyr. Nu får det ’gamle’ nyt liv og relanceres i en forbedret udgave efter indstillingen af produktionen i 1998.

Listen over firmaer der spiller på vores minder og får et comeback fortsætter. PlayStationen, Nintendoen og Niantic’s Pokémon Go har stor succes med relanceringer og markedsføringen heraf, og som har haft nostalgien som den primære tiltrækningsværdi.

Pepsi genskaber ’Grease’ med Doja Cat

Rullede den amerikanske filmklassiker også hen over øjnene på dig, da Pepsi International i 2021 ramte den helt rigtige Tone of Voice under fejringen af en af vor tids største musicals – ’Grease’ 50-års jubilæum? Pepsi nytænkte det famøse “You’re the One That I Want”-hit sammen med den amerikanske sangeringe og rapper, Doja Cat.

Det var ikke Doja Cat alene, der gjorde kampagnen succesfuld. Pepsi brugte kampagnen til at lancere to vintage limited edition sodavandsvarianter i et retro design, der resulterede i et flashback til 50’erne og 60’erne.

Kilde: Marketingdive. Ovenstående billede viser de to vintage sodavandsvarianter, som Pepsi udgav i forbindelse med kampagnen i 2021.

Ifølge benchmarks endte kampagnen med at blive Pepsis næstmest engagerende kampagne af alle deres videokampagner i 2021.

Træk på fortiden, når du laver fremtidens kampagner

Inden du går ud og skaber din næste store nostalgiske kampagne, skal du finde et tema, der tapper bedst ind i dit brand samt produkt eller service. For skal det relancere et tidligere elsket produkt fra fortiden som Tamagotchis? Eller skal det fejre et jubilæum gennem partnerskaber, som Pepsi gjorde?

Det handler om meget mere.

Det handler om at rette kikkerten mod din målgruppe. Du skal finde dét nichemarked, som din målgruppe kan identificere sig med – det tillader dig at tappe ind i din målgruppes behov. I dette tilfælde handler det ikke kun om at skabe en kampagne, der giver grønne tal. Det handler om at engagere din målgruppe og få dem til at føle glæde, lykke og huske på de gode minder fra deres barn- og ungdom.

Retro Revolution er mere relevant end nogensinde før og giver dig en mulighed for at integrere det i din kampagne og/eller daglige content.

Som det ser ud nu, tyder det på, at vi i fremtiden skal se tilbage i fortiden.

Retro RevolutionEr du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Campaign Manager, Kristian Treguer,  Digitalt Bureau, kristian.treguer@mindshareworld.com