Udrulningen af Facebook Reels

Facebook tester Reels i USA, et kort videoformat der allerede eksisterer på Instagram. De har tidligere testet korte videoformater i Indien, Mexico og Canada.

Adoption af populært app format

Reels bliver stadig mere populært på den Facebook-ejede app, Instagram, siden det lancerede i august sidste år. Reels ligner til forveksling videoindholdet på den populære app TikTok, hvor brugere laver 15-180 sekunders indhold ved hjælp af enten et musikbibliotek, deres egen lyd eller en anden brugers lyd.

Facebook adopterede indholdsformatet efter den hurtige vækst af TikTok og den kæmpe succes blandt skabere og brugere. Reels er allerede populært på Instagram, så Facebook udvider formatet til deres primære app.

Facebook testen vil gøre det muligt for amerikanske brugere at skabe og dele korte videoformater direkte i deres nyhedsfeed eller i Facebook grupper. Delinger i grupper betyder, at brugere vil have mulighed for at nå andre personer med lignende interesser.

Facebook brugere vil have mulighed for at skabe Reels på forskellige måder:

  1. Ved at trykke på ”optag” knappen der vises mens man scroller igennem sit nyhedsfeed
  2. Når man ser Reels
  3. Hvis man klikker på Reels sektionen i toppen af sit nyhedsfeed

Reels på Facebook vil inkludere de klassiske værktøjer til at skabe og redigere indhold som også eksisterer på Instagram, såsom at indsætte content fra sin kamerarulle, lave en video optagelse, sætter en timer og lave hastighedsændringer mm. Nogle af de yderligere funktioner som ”Remix” – en populær funktion der lader dig tilføje en video ved siden af en anden – bliver sandsynligvis tilføjet med tiden. Musik mulighederne vil også være magen til dem på Instagram da brugere vil have mulighed for at vælge fra Facebooks eget musikbibliotek, optage deres egen lyd eller bruge musik fra en andens opslag.

Facebook Reels vil blive anbefalet til brugere baseret på de interesser og den adfærd de udviser på appen. En funktion er ved at blive testet, der vil give Instagram brugere mulighed for, at få deres Instagram Reels vist som anbefalet indhold på Facebook appen. Denne udvidelse vil skabe en større rækkevidde for Instagram Reels, da indholdet kan deles på tværs af social platforme (apps). Vi ser allerede dette eksempel, hvor TikTok videoer vist på f.eks. Instagram.

Reels på Facebook vil i begyndelsen ikke indeholde annoncer, men det vil sandsynligvis komme i fremtiden. Annoncer i Instagram Reels begyndte tidligere på året, kun få måneder efter at Reels blev lanceret.

Facebook vil bruge penge på et bonusprogram, der opfordrer brugere til at skabe indhold på tværs af Facebooks apps, som nu også inkluderer Facebook Reels. Dette vil sandsynligvis opfordre flere til at begynde at bruge Facebook Reels, hvilket kan bane vejen for annonceringsmuligheder.

Fremtiden for Facebook Reels

Korte videoformater fortsætter deres fremgang på alle sociale medie platforme, og Facebook Reels er den seneste funktion der skal lanceres. Hvis testen er succesfuld, vil Facebook Reels blive endnu en funktion, som virksomheder kan bruge til promovering af brandet videoindhold.

Læs mere her:

TechCrunch / The Verge / 9to5Mac

Hvis du er i tvivl om hvad der er rigtigt for dit brand, eller hvordan du kan tage de rigtige forholdsregler, så tøv ikke med at række ud til Digital Account Manager, Charlotte Colstrup Wollf-Sneedorff, charlotte.colstrup@mindshareworld.com  Digitalt Bureau,