Trods at vi så småt kan se lyset for enden af pandemi-tunnelen, vil den kommende tid absolut også være præget af de skygger, COVID-19 har kastet på vores hverdag som forbrugere. Nye teknologier, platforme og forretningsmodeller fortsætter med at omforme vores forståelse af kommunikation og markedsføring. Pandemien har for alvor sat skub i den digitale udvikling og prikket til forbrugernes selvforståelse, livsfokus og indgroede vaner – og det vil fortsætte ’på den anden side’ af mundbind, restriktioner og lockdown.

New normal’, ’rethinked world’, ’post-corona future’, ‘the great reset’ – kært barn har mange navne. Det forgange år har uden tvivl været noget særligt. Og selvom vi så småt er godt inde i et nyt år, der byder på vaccineplaner, varmere vejr og genåbningsplaner vil den kommende tid også være præget af pandemiens skygger, og de forandringer denne har medført hos forbrugeren.

I Mindshare følger vi trendlandskabet tæt i vores årlige internationale studie ’Mindshare Futures’, der hvert år identificerer de største globale trends inden for marketing, teknologi og kultur. Og netop i denne tid er det mere væsentligt end nogensinde før at lytte til forbrugeren og de bevægelser, der rør sig i samfundet i kølvandet på en global pandemi, samfundsmæssige opbrud og nye sociale spilleregler. Vi opridser her de fire mest væsentlige trends, der kommer til at sætte dagsordenen i en genåbnet post-corona verden.

#1 OPLEVELSESØKONOMIENS COMEBACK

Overgangen fra serviceøkonomi til oplevelsesøkonomi har præget samfundet de seneste femten års tid. Den såkaldte transformationsøkonomi lå som det næste naturlige udviklingsstadie. Brands skulle udvikle sig til ikke blot at underholde og skabe mindeværdige oplevelser. De skulle hjælpe forbrugeren i rejsen mod en personlig transformation; en bedre selvforståelse eller mening med tilværelsen, en fysisk forbedring eller udvikling på mentalt plan.

Forbrugeren søger stadig selvudvikling anno 2021, men i kraft af et års hel eller delvis nedlukning, aflyste planer og tommelfingertrilleri, vil der i den nærmeste fremtid blive sat hold på transformationsøkonomien, og oplevelsesøkonomien vil derimod opleve et comeback for en stund. Forbrugeren vil feste, spise på restaurant, iscenesættes og konversere, og oplevelsesøkonomiens sprudlen og gejst vil for alvor skinne igennem, når coronapasset udfases i efteråret, og vi kan tale om en ’post-pandemi’ verden.

Med dette sagt, skal dit brand fortsat tale relevans og ansvarligt ind i målgruppen – men alt der hedder navlepilleri, identitetsrefleksioner og øget selvforståelse vil for en stund blive lagt på hylden til fordel for alt det, der kan give den oplevelseshungrende forbruger nye inputs, underholdningsværdi og samtaler rundt om middagsbordet.

#2: PHYGITAIL SHOPPING

Der er intet nyt i, at e-handelstoget er kommet op i en sådan fart, at det hverken er til at overse eller stoppe. Den nylige coronakrise har blot været yderligere brændstof til denne udvikling. Ved den første nedlukning af Danmark så vi i GroupMs undersøgelse, at 16% af danskerne shoppede mere online end før pandemien, og det forventes at denne udvikling vil holde ved i en fuldt genåbnet verden. Mange førstegangskøbere har set fordelen ved at klikke rundt på webshops derhjemme, og retailbranchen har for alvor optimeret deres online touchpoints som et resultat af periodiske nedlukninger.

Men den fysiske butik er absolut ikke død. Forbrugeren har haft afsavn til det taktile, det oplevelsesorienterede og den fysiske shoppe oplevelse. Sammensmeltningen af det fysiske og det digitale, såkaldt phygitail shopping, vil accelerere yderligere i fremtiden. Med et godt greb i den oplevelsesorienterede værktøjskasse fra den fysiske verden og indgående indsigt i målgruppens vaner, adfærd og behov fra den digitale verden kan man skabe langt bedre indkøbsoplevelser, der ikke kun fastholder, men også tiltrækker kunder.

#3 NO BULLSHIT MARKEDSFØRING

Purpose-marketing fik for et par år siden for alvor tag i markedsføringsbranchen. Og er skam også kommet i skarp modvind efter alt for mange dårligt eksekverede kampagner med tomme tønder marketinggas. Purpose-trenden er dog – trods dens hug – langt fra forbi. Afsavn til venner og familie, daglige frustrationer over at finde mundbind frem og nedlukninger af alt der smagte af social samvær og kulturelt input har nemlig revet forbrugeren ud af livets hamsterhjul og givet tid til refleksion og fordybelse. Efter et opbrud med de etablerede hverdagsvaner vil forbrugeren efterspørge mere bæredygtig, ansvarlig og etisk markedsføring; men vel at mærke uden bullshitten! I en transparent verden udstilles hykleri hurtigt, og forbrugerne kræver handling frem for ord efter en tid, der for alvor krævede konkrete initiativer og aktioner for at kunne overleve.

#4 NY KREATIV VÆRKTØJSKASSE

En destruktion af de gamle strukturer giver plads til nye; og den nuværende krise er et glimrende eksempel på dette. En global undersøgelse Lions Creativity viste, at 34% af brands har eksperimenteret med chatbots under Corona, 36% med livestreaming og 34% med social og conversational commerce (Lions State of Creativity Survey, 2021). Da det fysiske space blev tvunget til at blive retænkt i et virtuelt format, medfødte det en acceleration i den i forvejen hastigt vækstende online og social media verden. Det kan medføre en kreativ renæssance, hvor teknologi, data og kreativitet kan spille sammen på helt nye og tidligere utænkte måder. Den kreative værktøjskasse er blevet udvidet og udfordret. Tænk en større sammensmeltning af online og offline, chatfunktioner, apps, hjemmebesøg, nærturisme, community-fokuserede strategier og nye teknologier, der ikke kun har været givende under lockdown, men også kan være brugbare i samfundet bagefter.

Fandt du læsningen spændende? Så lyt til HUDDLE podcasten ’Fremtidens forbruger i en genåbnet verden”, hvor vi taler med trendforsker Louise Byg Kongsholm fra pejgruppen om fremtidens forbrugertrends; hvilke ar krisen har sat på forbrugeren, hvilke nye vaner vi vil holde fast i, og hvilke vi vil forkaste.

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Strategy & Analysis Consultant, Simone Misser-Pedersen, Analysebureausimone.pedersen@mindshareworld.com