Fra 5G-netværk og humørbaseret datatracking til streaming-krig og forfalden brandloyalitet. Dette er nogle af de trends, der vil fylde i 2020 og på den lange bane få afgørende betydning for dig som annoncør. Den teknologiske udvikling er i rivende fart og ændrer den måde, vi benytter og interagerer med medier, brands og platforme på, og det handler om at holde til i kampen om forbrugernes sparsomme opmærksomhed. Vi kigger ind i fremtiden og opridser de 5 største trends, der vil accellere i det nye år.

Champagnepropperne er for længst poppet, og vi er i fuld gang med et nyt år. I 2020 er medielandkabet fortsat under store forandringer i en tid hvor devices, teknologi og annonceringsmuligheder vokser, transformeres og retænkes; og hvor forbrugerne aldrig har været mere irriterede over reklamer. Nye teknologier, platforme og forretningsmodeller fortsætter med at omforme vores forståelse af  kommunikation og markedsføring. Og den slørede grænse mellem paid, owned og earned medier skaber helt nye muligheder såvel som udfordringer for den moderne annoncør i kampen om at skabe engagement og involvering hos den reklamekritiske forbruger.

I Mindshare følger vi medielandskabet tæt i vores årlige internationale studie Mindshare Futures, der hvert år identificerer de største globale trends inden for marketing, teknologi og kultur, vi bør have fokus på i den kommende tid. Læs med og bliv klogere på de 5 trends, der kommer til at forme medielandskabet i 2020 og den kommende fremtid.

I dette blogindlæg vil vi gennemgå de første tre trends: OM5G, Body Talks og Living the stream.

#1 TREND: OM5G

Da 4G blev introduceret for næsten 10 år siden startede en helt ny æra for apps, e-commerce, sociale medier og video indhold. Smartphonen har aldrig før været en mere central genstand i vores liv og hverdag, som den er i dag, og lanceringen af 5G tager nu skridtet videre og åbner op for helt nye døre. 5G er det nyeste skud på stammen inden for mobilnetværk, og forventes at operere over hundrede gange hurtigere end den nuværende 4G forbindelse; eksempelvis tager det i dag gennemsnitligt 7 minutter at downloade en 2 timers video med 4G. Dette vil med 5G tage under 5 sekunder.

Ved at sætte turbo på hastighed og responstid åbnes helt nye teknologiske- såvel som markedsføringsmæssige muligheder, der spås til at revolutionere den måde, vi kan benytte digitale devices på. Man kan diskutere i hvor høj grad 5G kommer til at ændre den måde, vi som privatforbrugere benytter internettet på, men der er ingen tvivl om, at 5Gs hidtil usete hastighed åbner op for nye muligheder inden for connected devices. I takt med at hastigheden bliver skruet i vejret og vores digitale devices i højere grad vil tale sammen, giver det helt nye muligheder for at indfange værdifuld data fra forbrugerne, der kan skabe udgangspunkt for mere relevant kommunikation og skabe grobund for videreudviklingen af teknologiske projekter som smart cities, robotter, selvkørende biler, IoT og lignende.

 

Eksempler på trenden:

Pirello Cyber Tyre: Dæk med indbyggede sensorer kan ved hjælp af 5G-netværk tracke og dele vejtilstande og anden relevant køredata i real tid med andre biler i nærheden

5G Musical Lessons: Jazzmusiker Jamie Cullum anførte i sommeren 2019 verdens første live koncert, hvor en håndfuld amatør musikere på tværs af kloden jammede sammen i real tid over 5G netværk

 

#2 TREND: BODY TALKS

I løbet af de seneste år har såkaldt ’body talk’ data for alvor vundet indpas i marketing- og tech verdenen. Vi bruger voice teknologi, der genkender vores individuelle stemmer, ansigtsgenkendelse, der kan afgøre vores humør, wearables, der tracker vores krops performance, og teknologier der kan scanne alt fra personlige fingeraftryk til DNA. Og i 2020 kommer dette til at accelerere endnu mere.

Vi husker alle humør ringene fra 90’erne, der ændrede farve alt efter ens kropstemperatur. Forestil dig en digitaliseret version af dette. Humørbaseret data er en trend vi forventer at se meget mere til inden for de nærmeste år; sprog- og indholdsanalyse, hjerterytme, ansigtsudtryk, stemmeleje og kropsbevægelser vil kunne skabe en mere holistisk forståelse af os som mennesker, og vi ser allerede nu, hvordan brands begynder at indlemme konceptet om humør ind i markedsføringen. Spotify laver humør-baserede spillelister og New York Times har udrullet ’Projekt Feels’, der er baseret på de artikler man senest har læst, der viser reklamer som matcher det humør, de forventes at efterlade en i.

DNA-baserede produkter vinder ligeledes indpas med alt fra kosmetik til fødevareprodukter, der bliver skræddersyet til din individuelle DNA profil. Alt i alt udgør personlig ’body talk’ data en værdifuld informationskilde for annoncører, og vil i fremtiden kunne benyttes yderligere til at skabe mere personlig, relevant og engagerende markedsføring og produktløsninger.

 

Eksempler på trenden:

Voo ’Rage banners’: Den belgiske televirksomhed VOO har lanceret verdens første stemmeaktiverede online bannere, der i realtid eksponerer gameren for reklamer om deres lynhurtige bredbånd, når gameren bandede og svovlede over langsomt internet

Nike: Sneakersgiganten indsamler med sine ’Adapt BB Smart Sneakers’ data om din løbestil og giver skræddersyede løbetips baseret på disse datapunkter

DNANudge: Med et hurtigt kindskrab kan du få din DNA-profil udredet på en app og med et wearable armbånd kan du scanne madvarer- og produkter og få rådgivning om hvorvidt disse er kompatible med din personlige gentype.

#3 TREND: LIVING THE STREAM

Dagene hvor vi kun havde et begrænset antal TV- og radio kanaler, der kunne underholde os i aftentimerne, er for længst forbi. Streaming har for alvor ændret måden vi tilgår både film og TV på, men også musik, podcast og gaming. Ifølge Mindshares Reklameanalyse 2019 benytter over hver fjerde dansker sig af en streamingtjeneste dagligt – og blandt de unge mellem 15 og 29 år er det over halvdelen. Vi vil have adgang til information og underholdning ligegyldig, hvor vi befinder os, og hvornår på døgnet. Det er – som grundlæggeren af Netflix, Reed Hausting, udtalte tilbage i 2017: ”Søvn er i dag vores største fjende på markedet”.

Det er tydeligt, at streamingtendensen og on-demand populariteten fortsat vil herske ind i 2020; især i takt med at folk bliver mere og mere mobile i deres device adfærd og med udrulningen af 5G netværket. Streamingkrigen har aldrig været vildere end den er nu, og vi vælter os i et hav af forskellige content udbydere, der alle kæmper for at monopolisere forbrugerens tid, penge og data. Forbrugerne efterspørger dog i højere og højere grad mere enkle og nemme streamingløsninger frem for at vælte sig i en overflod af forskellige abonnementløsninger. Kun 8% forventer at udvide deres antal af streaming services inden for det næste år, og næsten 3 ud af 4 unge mellem 16 og 34 år foretrækker at tilgå underholdning fra én streaming udbyder frem for at shoppe mellem flere forskellige.

Den fortsat vækstende streamingkultur vil vigtigst af alt give helt nye strategiske markedsføringsmuligheder for brands til at få deres budskaber ud over stepperne; og mest væsentligt af alt, irritere forbrugeren mindre end mange af de klassiske reklameformater. Product placement, brand samarbejder og funding af serier er blot nogle af de formater, der på anderledes måder kan tappe ind i målgruppens interesser og passioner og interagere mere relevant og underholdende med forbrugeren.

Eksempler på trenden:

 

Hulu: Streamingtjenesten Hulu belønner sine binge-watchere med reklamer, der er tilpasset den enkeltes situation, og giver dem skræddersyede produkttilbud fra sine brandsamarbejdspartnere, hvis man ser mere end tre afsnit af den samme serie i streg. På den måde integreres reklameformatet på underholdende vis i den samlede streaming-oplevelse.

#LIPSTORIES x Sephora: Kosmetikbrandet Sephora har udviklet podcasten #Lipstories, der søger at inspirere og bemyndige den kvindelige målgruppe ved at invitere forskellige indflydelsesrige kvinder ind i studiet til en snak om livet.

Hvad er Mindshare Futures

Mindshare Futures er et årligt internationalt studie foretaget af Mindshare UK, der er baseret på fire måneders intenstivt trend-forskning inden for marketing, teknologi, forbrugeradfærd, kultur o.l. Studiet er baseret på en kvantitativ undersøgelse med over 5.000 globale forbrugere samt en række kvalitative studier med over 110 interviewpersoner.

Er du interesseret i at vide mere?

Er du interesseret I at videre mere om Mindshare Futures Trends 2020 eller generelt om Mindshares arbejde med forbruger- og markedsføringstrends, er du velkommen til at kontakte Business Planning Manager, Simone Misser-Pedersen