Den 5.- 6. april holdt GroupM og bureauerne Mindshare, MediaCom, MEC, Maxus og M/SIX for tredje år i træk vores succesfulde teknologikonference NextM med 1000 deltagere fra annoncør, medie og kommunikationsbranchen.
På NextM connecter vi. Data med kommunikation. Social med content. Offline med online. Og det hele med hinanden. Vi havde storslåede internationale talere inden for teknologi og innovation, og i Tech Garden kunne deltagerne slentre rundt og opleve de nyeste teknologier og trends.
Mindshare var i år repræsenteret på NextM med en biograf bygget af en container, et dusin røde biografstole samt det klassiske teater-forhæng. Inde i biografen var der naturligvis bland-selv slik og en stor skærm, hvor der var filmforestilling et par gange i timen. Samtidig var biografen udstyret med biometrisk måleudstyr, der kunne måle publikums følelsesmæssige reaktioner. Ude foran biografen var det muligt at forsyne sig med friskpoppede popcorn og få en snak med Mindshare om årets tema, som var en verden uden reklamer.
Vi ved fra de analyser vi gennemfører hos Mindshare, at irritation over reklamer er stærkt stigende og muligheden for at skabe opmærksomhed er lige så hurtigt faldende. Reklamer i dag skal derfor have en relevans, så forbrugeren gider bruge tid på annoncørerne, og det er biografen et rigtig godt eksempel på.
En måde at komme i kontakt med kunder og forbrugere på er via deres følelsesmæssige reaktioner. Det målte vi ved hjælp af et kamera i biografen samt en GSR sensor på de besøgendes fingre for at afdække den følelsesmæssige reaktion publikum havde på de film vi viste.
Kameraet kunne aflæse publikums ansigtsudtryk, mens GSR sensoren målte, hvor kraftig reaktionen var. GSR står for Galvanic Skin Respons og kan måle små ændringer i svedproduktionen. Sagt på en anden måde, jo mere man sveder desto højere intensitet. Det brugte vi til at analysere, om de film vi viste rent faktisk gjorde en forskel for publikum.
De biometriske målinger blev udført af iMotions, en dansk softwarevirksomhed, der bliver brugt af nogle af de største akademiske institutioner, virksomheder og bedste forskningslaboratorier i hele verden.
Mindshare Bio
Vi havde mere end 100 besøg i vores biograf på NextM. Ved hver forestilling viste vi en film på ca. 15 minutter, som indeholdt et trailershow leveret af Dansk Reklame Film samt Mindshares After Ad workshop og tre vindende case eksempler. Eksempler på virksomheder, som har skabt relevant kontakt til sin målgruppe og altså forstået, hvordan annoncører skal reagere i en verden uden traditionelle reklamer.
Resultaterne af målingerne i biografen viste, at KFC casen gav det højeste engagement og den højeste intensitet, mens trailershowet og After Ad workshoppen gav de laveste udsving. Kun KFC var ’morsom’ mens resten af filmene var ’fokuserede’. En værdifuld indsigt i, hvordan publikum modtog budskaberne i filmene. Det viste, at emnet var engagerende og de tre cases var relevante for deltagerne.
Live måling
Foruden Mindshare biografen blev der for første gang på NextM målt talere live. Vi gav forreste række på hovedscenen biometrisk måleudstyr på, så vi på samme måde som i biografen kunne måle publikums følelsesmæssige reaktioner, når de så og hørte de forskellige talere på scenen. Mere end 80 testpersoner deltog i målingen, mens de lyttede til de 10 key note speakers.
Live målingen gav et højere engagement og en højere intensitet end målingen i biografen, hvilket ikke er overraskende, da live optrædener alt andet lige giver større følelsesmæssige reaktioner end noget der vises på en skærm.
Resultaterne af live målingerne på hovedscenen viste, at det var et stærkt felt af talere, der alle formåede at få publikum med. Samtidig så vi en stor forskel mellem talerne. De mest engagerende talere (dem der vækkede flest følelsesmæssige reaktioner hos publikum) var Rebecca Fiebrink og Kate Adams, som både havde et højt engagement og en høj intensitet. To stærke præsentationer, der afsluttede de to dage på NextM på bedste vis.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at få testet dine reklamer med biometriske målinger, så kontakt Arnt Gustafsson, Business Planning Director, Analysebureau.