Gik du glip af dette års NextM, eller var du for rundtosset efter karussellen til at finde til den rette talk? Fortvivl ej – vi har samlet tre skarpe talks fra da NextM løb af stablen d. 7-8. maj i TAP1. Læs med og bliv klogere på, hvad oplægsholderne Oobah Butler fra Vice, Rico Gade fra Google og Ebbe Delfs fra youSee præsenterede på konferencen.

Af: Victor Stampe

Oobah Butler: How to Bullsh*t Your Way to Number 1

NextM’s Main Stage blev indtaget af forfatter og filminstruktør Oobah Butler. Butler kom for første gang i offentlighedens søgelys, da han som blot 25-årig kunne bryste sig af på TripAdvisor at have den højst ratede restaurant i London – uden at have serveret et eneste måltid. Butler fortalte hele historien bag sin præstigefyldte førsteplads. Efter i en periode at være blevet betalt for at skrive falske TripAdvisor-anmeldelser for andre restauranter, registrerede han sin egen falske restaurant. Med hjælp fra venner og families falske anmeldelser steg den hurtigt på listen over Londons højst ratede restauranter. Efter at have ramt topplaceringen besluttede Butler at åbne den fiktive restaurant for én aften, hvor han forklædte mikroovns- og færdigretter som gourmetmad – til stor begejstring for de intetanende gæster.

Butler brugte dette som springbræt til at tale om group-think; hvordan gæsternes oplevelse blev så dybt påvirket af, hvad de havde hørt om restauranten online at de efter middagen overvejede igen at bestille bord til endnu en omgang frysemad.

For at opsummere understregede Butler, hvor vigtig omtale og word-of-mouth er for folks reelle oplevelse af et produkt. Butler står derfor frem som et levende eksempel på, hvor nemt det er at ”bulsh*t Your Way to Number 1”. Færdigretter smager som gourmetmad, hvis dine kunder har indstillet sig på, at du serverer dem gourmetmad.

 

Se dokumentarfilmen om ”The Shed at Dulwich” her:
https://www.youtube.com/watch?v=bqPARIKHbN8 (18:20)

Læs Oobah Butlers egen artikel om projektet:
https://www.vice.com/en_uk/article/434gqw/i-made-my-shed-the-top-rated-restaurant-on-tripadvisor

 

Rico Gade: The Unskippable Future of Advertising

Rico Gade, Head of Creative Partnerships hos Google i Danmark, gav en talk om ”creative opportunities” i online annoncering. Her talte Gade stærkt for, at målgruppen skal målrettes flere typer content alt efter, hvilket content de tidligere er blevet eksponeret for. Ifølge ham ligger der bag den første impression et væld af kreative muligheder for brands, hvis de kan finde ud af at målrette og tilpasse deres indhold efter det. Her tog han udgangspunkt i Rema1000s reklamer fra Norge, der havde været opdelt i forskellige kategorier alt efter deres længde: Bite (6 sek), Snack (10-25 sek) og Meal (25< sek).

Her havde Rema1000 taget udgangspunkt i en længere hero-film på 1:20 minutter, hvis seere var blevet målrettet en række kortere film – bites og snacks – mod folk, der havde set hero-filmen. De videoer, der blev målrettet mod dem, var ikke blot kortere eller ændrede versioner af hero-filmen men derimod en række referencer til hero-filmen sat i samme univers. Når en mand i hero-filmen låst sig ude af sit stemmeaktiverede smarthouse, kan man i disse bites og snacks høre ham i baggrunden råbe af sit hus. På den måde bliver forbrugeren mindet om universet og hero-filmen samtidig med, at de får et nyt indtryk fra det nye kreative i de kortere film.

 

Rema1000s kampagne i Norge:

Bite: https://www.youtube.com/watch?v=N9IxPoXOKXM (00:06)
Snack: https://www.youtube.com/watch?v=V0WgfodXha4 (00:25)
Meal: https://www.youtube.com/watch?v=sgJLpuprQp8 (01:20)

 

Ebbe Delfs: youSee x Esport

Senior Brand Activation Manager hos youSee, Ebbe Delfs, præsenterede youSees arbejde med deres Esportliga. YouSee havde tidligere haft succes med at aktivere deres youSee Music gennem koncerter og live sessions, men de stadig manglede en måde at gøre deres bredbånd og internet til noget konkret. Med esport fik de muligheden for ikke blot at aktivere bredbånd og internet men også at organisere og mobilisere en af de målgrupper, de havde haft svært ved at ramme; unge mænd mellem 15-24. YouSee så en kreativ mulighed for at kombinere aktiveringen med en sportsgren i stor vækst, som dengang netop var begyndt at få skærmtid på både TV2 Zulu og DR3. Med en række sports- og ungeforeninger i ryggen etablerede youSee i 2017 ”youSee Esportligaen”, for at give unge muligheden for at mødes og spille organiseret inden for alle former for esport.

 

Delfs forklarede, hvordan youSees overordnede mål med esportligaen var at organisere esport, støtte responsible gaming og imødekomme fordomme. Derfor opsatte de også deres liga uden hårde KPI’er men med det mål at være first movers og være med til at opbygge hele scenen og foreningslivet omkring esport i Danmark. Gennem bl.a. dokumentar- og reklamefilm fik youSee aktiveret deres investering i Esportligaen, som i dag har flere end 3000 registrerede spillere og hold på tværs af alle aldersgruppe og byer.

 

Læs mere om Esportsligaen her: https://esportligaen.dk/

Se en af deres reklamefilm her: https://www.youtube.com/watch?v=fqW7AFbj3J4

Har du spørgsmål til artiklen, er du meget velkommen til at skrive til Victor Stampe på: victor.christensen@mindshareworld.com