I din lomme ligger alle dine penge, underholdning til ungerne, 5 sæsoner af Breaking Bad og billeder fra de sidste 2 år af dit liv. I din lomme ligger nemlig din smartphone. Smart devices har i den grad overtaget vores liv, og stadig større dele af befolkningen bliver afhængige af de mange muligheder, som teknologien medfører. Det viser tal fra vores seneste Reklameanalyse.
Kufferten er unægteligt blevet en smule lettere, når vi drager på ferie. Hvor vi tidligere medbragte penge, kamera, GPS eller landekort, telefon, spil til børnene og vækkeuret, så kan vi i dag lade det meste blive hjemme, idet vores smartphone rummer alle disse tjenester. Funktionerne på nutidens telefoner er således mange, og nye tiltag ser konstant dagens lys. De oftest brugte funktioner er fortsat kameraet, SMS og vækkeuret, men listen med aktiviteter på smartphonen er lang, hvilket ses på nedenstående graf. Mange har taget mobilen i brug som betalingsmiddel. Faktisk er der sket en vækst i brugen af mobilen til betaling på 115 % fra 2011 (20%) til 2014 (43%), hvilket med al sandsynlighed er kraftigt drevet af lanceringen af Mobile Pay. On-demand tjenester til film og serier (Fx Netflix & Viaplay) bliver ligeledes brugt på smartphonen, om end ikke i det omfang, som kunne forventes. 14 % af danskerne ser on demand på mobilen, hvor tallet i 2013 var 16 %.
Det Grå Gulds guldklump
Tendenserne er dog ikke nye, men først nu er mange digitale enheder blevet næsten hvermandseje. Selvom det ofte er de unge, der opfanger de digitale trends, så er den ældre del af befolkningen ikke bange for hurtigt at følge trop. Mindshares Reklameanalyse fra 2014 dokumenterer, at penetrationen af smartphones har oplevet en eksplosiv udvikling over den seneste årrække. I 2012 havde 54 % af danskerne en smartphone, men på kun to år er det tal steget til 77 %. Ikke overraskende er smartphonefeberen størst blandt de 15-29 årige, hvor 93 % har en smartphone, mens de 50-70 årige ligger på 59 %, hvilket næsten er en fordobling i penetrationen blandt de ældre fra 2012. Det er ikke blot smartphones, som er blevet en uundværlig device for danskerne; tablets har ligeledes vundet indpas i de danske hjem. Hvor kun 18 % af personer i alderen 15+ havde en tablet i 2012, så ligger bestanden nu på 58 % i den samme målgruppe. Her er det typisk børnefamilierne, som har købt ind på ideen, da underholdningsværdien for de yngre familiemedlemmer er stor. Ikke desto mindre så er der ikke voldsomt store forskelle i penetrationen af tablets på tværs af befolkningen, hvorfor man med rette kan konkludere, at de digitale bølger ligeledes er skyllet ind over dørtrinnet hos den ældre del af befolkningen, selvom vi ser et lidt mere forsinket optagelsesmønster .
Er der plads til annoncørerne i smartphone universet?
Vi annoncører kan ikke ignorere, at brugerne i stigende grad leder deres opmærksom til aktiviteter på mobilen. De mange tidsrøvende apps bevirker, at 53 % af danskerne i 2014 brugte mere end 30 minutter dagligt på mobilen. Det svarer til en stigning på 26 % fra 2013, hvor det igen er de unge 15-29 årige, som er heavy users. 57 % af de unge bruger mere end 1 time om dagen på mobilen. Når tidsforbruget er stigende på smartphones, så må der nødvendigvis være andre mediegrupper, som taber terræn. TV-seningen er faldet en smule (som du kan læse om her), og det samme gælder radio, men den mediegruppe, som for alvor bløder, er print. Hvad bliver konsekvensen for annoncørerne? Annoncørerne er nødt til at tænke i nye baner. De skal bevæge sig ud i det mobile landskab, men det kræver nye metoder. Brugerne er nemlig allerede trætte af reklamer på mobiltelefoner, og kun 9 % mener, at de af og til fanges af annoncen. Afgørende bliver det derfor, at strategien er gennemtænkt og forankret i den overordnede mediestrategi. Flade statiske bannere er sjældent den mest hensigtsmæssige beslutning. Den bedste løsning fås til gengæld, hvis der tænkes i kreative 360-graders løsninger, hvor de enkelte mediegruppers instrumentalitet bringes i spil.