Når Amazon lancerer i norden omkring Q1 i 2019, ændrer det dansk og nordisk e-handel for altid.
Ifølge DigitalDoughnut starter over halvdelen af forbrugere i USA deres søgning efter produkter direkte på Amazon frem for på Google, som de hidtil gjorde.
Spørgsmålet er, om den samme udvikling vil ske i Danmark over tid. Det kommer sikkert ikke til at ske lige med det samme, men vi må nok forvente et skift i medier.
Amazon kommer fremadrettet til, at være en del af det fine selskab, når du skal lægge din marketingstrategi, og fordele spend imellem Google, Facebook, programmatic, og nu altså også Amazon.

Kom til Seminar om Amazon
Mindshare afholder sammen med vores performance marketing bureau, Quisma, et morgenseminar om netop Amazon.

I København løber det af stablen den 23. August: http://quisma.dk/events-og-kurser/q-session-25-kbh/
Og i Aarhus den 24. august http://quisma.dk/events-og-kurser/q-session-25-aarhus/

Skal du være på Amazon?
Amazon er ikke bare verdens største butik, det er også en stor markedsføringsmulighed for jeres forretning. Med Amazon kan du:
1. Sælge varer til hele verden
2. Udnytte verdens nok bedste logistikplatform til din distribution
3. Markedsføre dine varer til et stort publikum

Uanset om du er producent eller forhandler, står du måske lige nu med overvejelser om, hvorvidt du overhovedet skal være på Amazon. Og det er en sund overvejelse, for du skal langt fra blot smide alle dine ecommerce planer og strategier for at hoppe direkte i Amazon. For den amerikanske kæde Toys’R’Us var det en fatal forretningsmæssig fejl at integrere sig med Amazon. Ifølge BusinessInsider stoppede Toys’R’Us udviklingen af deres egen ecommerce platform, da de troede Amazon var den rigtige vej at gå. De lagde ansvaret og dermed også indflydelsen fra sig, og da Amazon valgte at introducere andre legetøjsprodukter på platformen, stod kæden pludseligt et dårligt sted uden udviklet ecommerce. At satse alt på Amazon var en af grundene til, at Toys’R’Us har måtte lukke i USA. Samme fejl må du ikke begå.

Forhandler
Der er ufattelig mange forhandlere på Amazon. Prøv engang selv at tjekke, hvor mange forskellige forhandlere du kan vælge at købe et givent produkt fra – typisk 20-30 stykker eller flere. Alle konkurrerer på prisen som den eneste variabel, når produktet er valgt. Som udgangspunkt skal forhandlere altså holde sig fra Amazon. Og så skal du konkurrere på andre parametre. De sidste 10 år har budt på en syndflod af loyalitetsprogrammer, og mange af os har været oppe på 10+ loyalitetskort i tasken. Det er slut nu. Når 10% på næste køb, eller et medlemstilbud ikke kan konkurrere med Amazons prissætning, skal man gå en anden vej. Næste fase i konkurrencen er noget så gammeldags som relationer og kundeoplevelser. Er du forhandler og specialiseret i en given varekategori, så er det din konkurrencefordel: Bedre udvalg, bedre rådgivning, nemmere overblik og bedre anbefalinger indenfor kategorien. Du skal være eksperten, der viser vej, hvor Amazon er den uendelige database med alt i – både godt og skidt.

Producent
Har du et fedt produkt, kan Amazon være din mulighed for en stejl vækstkurve, og give adgang til en global markedsplads. Du skal dog være opmærksom på, at du giver al din data til Amazon, som, hvis dit produkt ikke er beskyttet og er let at kopiere, selv går i gang med at producere varer, de kan se profit i. Er dit produkt disponibelt overfor billigere alternativer, kan det derfor være farligt at sælge dem på Amazon, da du risikerer kopiprodukter qua deling af data, og qua manglende kontrol over ecommerce delen af købsrejsen. Har du et stærkt brand med produkter, der ikke kan kopieres eller substitueres let, kan Amazons effektive ecommerce setup være en gave til dine kunder, og potentielt betyde rigtig mange penge sparet i udviklingen af dit eget ecommerce setup.

Udnyt Amazon selvom du ikke er på platformen
Et af de mest interessante områder ved Amazon er deres udviklede programmatiske platform, hvor du kan købe dig ind på bannerplads og dermed annoncere overfor forbrugere, når de er i købsmode. Her kan du udnytte både Amazons audiences på lige fod med Googles, programmatisk platforme og Facebooks til at målrette budskaber på et unikt tidspunkt i købsrejsen.

Amazon som programmatisk platform
Amazon har i deres levetid udviklet en rigtig stærk programmatisk platform, hvor du kan købe ind klogt og smart for at positionere dine produkter på platformen. Og Amazon advertising skal være en del af dit mediemiks på lige fod med dit arbejde med SEM, hvis du ønsker, at dine produkter skal være en del af købsprocessen. Ligeledes kan du med AMG, der står for Amazon Media Group, igennem mediebureauer lave annoncering på andre af Amazons’ platforme såsom IMDB samt Kindle igennem display, video og dynamiske display annonceringer (DCO). Platforme du ellers ikke kan få adgang til.
Amazon Advertising Platform (AAP) tillader dig at lave eksternt indkøb igennem Amazons demand side platform, hvor du kan købe bannere og display programmatisk ind på Amazon platformen uden nødvendigvis at have dine produkter på platformen.

Optimering af din tilstedeværelse på Amazon
SEM på Amazon
AMS Står for Amazon Marketing Services og er Amazons self service platform, hvor du kan optimere din tilstedeværelse betalt på Amazon. Her kan du eksempelvis opgradere din visning af produkter, og i kategorier på linje med Google Ads.
Du tilkøber således annonceplads på platformen og hæver dermed dit salg på Amazon. Ligeledes har du igennem AMS mulighed for også at arbejde med din egen specifikke Amazon store for at forbedre den og ligeledes hæve dit salg på Amazon.

Amazon SEO
Ud over at arbejde med din betalte tilstedeværelse på Amazon, så kan du også arbejde med at skabe bedre placering i den organiske del af Amazon. Det er hurtigt kommet til at hedde Amazon SEO, og handler om at optimere produkter, kategorier, anmeldelser, klikrater, billeder etc. til større synlighed på produktsøgninger. Der er mange ligheder imellem Amazons søgealgoritme og Googles, som den var for 6 år siden. Dog er der tilføjet en række flere parametre. Anmeldelser og kundetilfredshed betyder meget mere på Amazon end på Google, hvilket gør glade og tilfredse kunder selvforstærkende.

Content
Optimér dine produkttekster og forklaringer imod de rigtige søgeord, der bliver søgt efter, og som du ønsker at rangere på. Arbejd med dine produkttekster, billeder og kategorisider på din Amazon shop.

Anmeldelser
Fokusér på at få flere positive produkt- og butiksanmeldelser. Spørg dem efter Amazon anmeldelser og beløn dem, hvis det kan skabe flere anmeldelser

Se det som en ændring i din marketingstrategi
Kort sagt skal du ikke frygte Amazon men derimod udnytte den ændring, der vil komme i forbrugeradfærd. Du kan med sikkerhed udnytte billige klikpriser til at starte med, ligesom du kunne på Google og på Facebook i de tidlige dage.