Står du med foden halvt ude af kontoret og er klar til sætte autosignaturen på, men mangler dette års sommerlæsning, så får du her en anbefaling af en spændende faglitterær feriebog. Norm Johnstons bog Adaptive Marketing kan varmt anbefales, hvis du vil blive inspireret og opdateret på, hvordan adaptive marketing kan give værdi til din virksomhed. Bliv underholdt af anekdoter og cases fra andre virksomheder og bliv klogere på de nyeste marketingtrends i din ferie.

Bogen handler om hvordan adaptive marketing fungerer som en ny marketingsdisciplin, hvor man bruger real-time data i en agil og adaptive marketingtilgang, for at gøre virksomheder mere konkurrencedygtige og ultimativt mere succesfulde.

Man skal se adaptive marketing som et tovejs dataflow, hvor man har mulighed for at ramme forbrugerne mere præcist med relevante budskaber, fremfor at skyde med spredehagl. Norm Johnsons pointe er, at hvis vi ikke tilpasser os til den virkelighed vi i dag lever i og lærer at anvende data korrekt, mister vi konkurrencefordele.


If you don’t adapt, you die
Mange af de gigantiske spillere på det globale marked, formår allerede at udnytte og anvende data til at gøre deres marketing mere relevant og brugbar for deres kunder. Men mange virksomheder er stadig overvældet af den data-tsunami, som hver dag rammer dem. Adaptive marketing er derfor ikke en luksus, man bør overveje, hvis der en dag kommer to torsdage i samme uge. Det er en kritisk organisationsmodel, som kan afgøre om virksomheden overlever.

Jack Welch har udtalt ”There are only two sources of competitive advantage: the ability to learn more about our customers than our competition and the ability to turn that learning into action faster than the competition”. Og selvom det er længe siden han sagde det, er det i dag, mere end nogensinde før, vigtigt.


You have heard it before, but data is the new black
Data er flere gange udråbt som verdens nye olie og globale virksomheder, som Google og Amazon har allerede bevist, hvordan de ved at ændre den traditionelle forretningsmodel tjener milliarder på data. Google og Amazon sammen med Apple, Microsoft og Facebook ligger på top 5 på Brand Z listen og kan således kalde sig de brands med den højeste brand equity. Det interessante er, at de eneste virksomheder, der lå på top 10 listen i 2006, og som stadig ligger på listen i 2017, er tre tech/digitale brands: Google, IBM og Microsoft.

Virksomheder bliver nød til at tage stilling til, hvordan de vil anvende den viden, de har adgang til om deres kunder, da det ifølge Norm Johnston ikke længere er forretningsmæssigt profitabelt kun at anvende traditionel markedsføring.

Norm Johnston beskriver i sin bog, hvordan Internettet i dag skaber et ocean af data, som virksomheder skal lære at sortere i og trække viden ud af, hvis ikke de skal drukne. Samtidigt skal man som forbruger være opmærksom på de oplysninger, man hver dag videregiver i sin færden i den virtuelle verden: ”In fact, every day you are leaving a trail of data exhaust emanating from your Internet usage. Like a plane flying across a clear sky, you leave a large stream of data behind in the clouds, but in this case the stream is in the Internet’s virtual cloud rather than in the physical kind”.

Norm Johnstons opstiller tre måder hvorpå man kan arbejde med adaptive marketing inden for produkt- og servicefeltet og bruge den data, som man kan indsamle om sine kunder, til at udvikle og forbedre sine konkurrencefordele.

                                                                                                                                   (Different Adaptive Approaches for Product and Services, p. 44)

Se flere eksempler på virksomheder, der arbejder med adaptive marketing her.


So what is adaptive marketing?
Kort fortalt er adaptive marketing en marketingstrategi, hvor virksomheder kan tracke og reagere på deres kundes færden på Internettet. Det er en strategi, hvor virksomheder hurtigt og agilt kan justere og skræddersyge deres marketingstrategi. Det handler om at ramme den rigtige forbruger på det rigtige tidspunkt i kunderejsen, så kommunikationen og budskabet bliver relevant for den enkelte forbruger.

Samtidigt giver dataindsigter og adaptive marketing mulighed for at kombinere datadrevet viden med kreativitet, til at skabe den bedste markedsføring, som GroupMs Rob Norman udtaler: ”If you want to adaptive, you have to adaptively creative as well”.

Inden man som virksomhed springer hovedkulds ud i adaptive marketing, er det tre overvejelser, som Norm Johnstons påpeger:

  1. Er dine kunder rent faktisk interesseret i at interagere i dit produkt eller service? Overvej om dit produkt eller service overhoved appellerer til, at man interagerer med det.
  2. Giver det økonomiske aspekt mening? Det er dyrt at indgå i adaptive marketing og lave dine produkter eller services om, så de er customized af kunderne.
  3. Kend dine brand-værdier og hold dig til dem. Lad være med at jagte alle adaptive muligheder, som ikke stemmer overens med dit brands værdier.


Mindshare’s take on adaptive marketing
Adaptive marketing fungerer som fundamentet. Vores arbejde sker med udgangspunkt i dette og vi  rådgiver vores kunder til at kunne navigere i de store datamængder, som kan virke uoverskuelige at trække viden ud af. For at få succes i det omskiftelige marked og digitaliseringen, som alle virksomheder befinder sig i i dag, er en agil og adaptiv tilgang en nødvendighed.

Virksomheder opstår og dør hurtigere i dag end nogensinde før. I denne forandring, er media – måden vi kommunikerer og konverterer potentielle kunder på – afgørende. Hos Mindshare arbejder vi med den digitale transformation, som er nødvendig hos virksomheder i dag. Vi sikrer at det sker gennem Adaptive Marketing Frameworket.


Adaptive Marketing Frameworket

Det er en proces, der hjælper os med at kæde alle elementer sammen i en integreret løsning, men som samtidig erkender, at vi ikke befinder os i en lineær verden.

I midten er forbrugeren – alt hvad vi gør skal centrere sig om slutbrugeren, deres behov, deres ønsker og deres udfordringer.

Data er nøglen til indsigt. Ved at arbejde med alle tilgængelige datakilder kan vi udlede indsigterne via The Loop, som er et værktøj til bearbejdelse og visualisering af data.


We Challenge
Det hele starter med Challenge: Vi udfordrer målsætninger og afdækker forretningsmuligheder- og udfordringer. I Ambition fasen lægges fundamentet for alt efterfølgende arbejde og sikrer, at vi kan udleve adaptive marketing tilgangen. Her etableres overensstemmelse mellem målsætninger og KPI’er for de efterfølgende aktiviteter. Det er afgørende at etablere et setup der muliggøre løbende justering, optimering og evaluering – baseret på data og forankret i The Loop. Uden dette, kan vi ikke navigere Adaptive Marketing og skabe succes for vores kunder.

Her er eksempler på, hvordan vi arbejder med adaptive markering med vores kunder:


Who is Norm Johnston
Norm Johnston er Chief Strategy and Digital Officer hos Mindshare globalt. Til daglig leder han et globalt team på over 1.000 digitale specialister, som rådgiver nogle af verdens største virksomheder i adaptive marketing. Norm er en digital pioner inden for sit felt og er den første dobbelt vinder af den præstigefyldt WPP Atticus Award.

Hvis du er interesseret i at høre mere om adaptive marketing og hvordan vi arbejder strategisk med data og adaptive marketing, så kontakt Claus Dalgaard hos Mindshare, som har stor erfaring med at rådgive vores kunder i vores arbejdsprocesser med the adaptive marketing framework.