I sidste uge, tippede en selvbestaltet “technology leaker” til tech bloggen TechCrunch, at han havde opdaget Amazon logo image-filer i kodningen af Snapchat app’en. Når man gravede lidt dybere, synes kodningen at indikere en påbegyndt integration imellem de to selskaber, i form af en visuel produktsøgningsfunktion. Funktionen skulle kunne linke produkter man skanner fra Snapchat direkte til Amazon’s online butik via et API feed. Denne nye funktion ville være indlejret i Snapchat, og dermed bringe en ”see it, want it, buy it”-kultur direkte ud til et endnu større publikum. Snapchat Inc har valgt ikke at kommentere på historien, og Amazon havde ikke svaret inden artiklen blev offentliggjort.

Produktgenkendelse gennem Linser

Siden december 2016 har app’en Shazam, der kan genkende sange, været integreret i Snapchat. Integrationen med Amazon ser ud til at blive aktiveret på en lignende måde. Det sker ved at lancere en visuel søgning igennem identificering af produkter, logoer eller stregkoder, der linker direkte til indkøb – ”Snap og køb!”

Pinterest, Ebay og ASOS har integreret en visuel søgningsfunktionalitet direkte ind i deres apps, så man kan bruge kameraet til at søge efter ting og lignende produkter. Google Lens har ført an, idet de har funktionen klar i Pixel telefon-kameraet. Snap- og Amazon-integrationen vil gøre det endnu nemmere for ivrige shoppere på farten, som ikke er udstyret med den indbyggede Linse-feature fra Google Lens.

Hvem er målgruppen?

Snapchat’s målgruppe har historisk set hældt til den yngre side. Ud af de 1.766.000 personer, der bruger Snapchat månedligt i Danmark, er 60% af brugerne mellem 12-29 år ifølge Gallups Index Danmark (Instagram har 1.625.000 månedlige brugere, hvoraf 50% er fra 12-29). Dette står i kontrast til tal fra Mindshare i USA, der indikerer, at Amazon Prime konto-ejere i gennemsnit er 40+. Dette partnerskab kunne derfor også være et mere strategisk initiativ fra Amazon for at vinde indpas hos de yngre forbrugere – og dermed skabe en præference via en platform som målgruppen allerede kender og stoler på.

Shoppability er en væsentlig trend

”Shoppable” egenskaber er allerede populært digitalt med f.eks. TrueView for Shopping på YouTube eller ”shoppable” posts og reklamer på Instagram, Facebook og Pinterest. Denne integration kunne dermed være Snapchats svar på at udvide deres kommercielle tilbud og generere nye forretningsmuligheder. De kunne tage en del af kagen ved de indkøb, der sker gennem deres platform, og samtidig hjælpe med at forkorte og forenkle vejen fra tanke til handling for forbrugere.

Snapchat lancerede shoppable AR Linser i april tidligere i år. De tog initiativ til at lukke rummet mellem brandede Linser og salg igennem en funktionsknap, der gav brugere én af tre muligheder, når de interagerede med AR-indhold. Brugerne kunne enten besøge en online forretning, se en video eller installere en app. Snapchats AR-teknologi har været brugt til brandet underholdning, som har drevet dobbelt så meget engagement som almindelige reklamer (Mindshare Layered Report). Denne nye integration ville rykke Snapchats platform tættere på salget, og lukke det gap, der eksisterer mellem content og salg, og dermed forventeligt skabe en større indvirkning på ROI.

I samme uge så vi, at Facebook lancerede en sammenlignelig AR kommerciel funktion i deres news-feed. I samarbejde med Michael Kors kunne brugere virtuelt prøve solbriller på, og klikke direkte ind på Michael Kors’ website for at købe.

Ryk tættere på dine kunder

I 2017 nåede e-handel globalt 15.000 billioner kroner. Dette var en 24% stigning i forhold til sidste år. Derudover vækster Amazons e-handel med omkring 30% år for år (eMarketer). Innovation omkring handel rykker hurtigt og mærkevarer tvinges til at udforske tværområdet mellem social, AR og e-handel for at definere den tilgang, der er mest relevant for dem indenfor deres område. Især når forholdet direkte til forbrugere bliver mere og mere vigtigt. Det øger i hvert fald også yderligere spændingen omkring hvornår Amazon kommer til Danmark – formentligt allerede senere på året.

Yderligere læsning på området:

Tech Crunch / AR News / Independent / MarketWatch / AdAdge