I denne tid er intet, som det plejer, og det afspejler sig i forbrugernes adfærd og købsmønstre. Særligt, hvad vi bruger vores tid på, har ændret sig en del. GroupM’s spritnye analyse viser at tidsforbruget på sociale medier er steget med hele 35% efter corona-krisen brød ud. Med en ugentlig stigning på 44% i mit mobilskærmforbrug, kan jeg også selv genkende dette billede. For med alt den tid indendørs, eftersøger forbrugerne i høj grad underholdning. Og underholdning er jo netop det, som influencers er til for: De lever af, at lave indhold, som deres følgere synes er sjovt, troværdigt og inspirerende. Som brand er der, faktisk især i disse tider, mulighed for at udnytte dette, hvis man har det rette budskab.

Hvad er influencermarketing? Find beskrivelsen i vores ordbog her!

Hvorfor bruge influencers netop nu? Er det ikke risikabelt?

Som med alt andet kommunikation lige nu, så jo, det kan være risikabelt at gå i luften med kampagner. Men lige nu er også et tidspunkt, hvor man bør være tilstede og lade ens brand blive en del af det virtuelle fællesskab, der i øjeblikket samler hele verden. Her er der flere årsager til, at influencers er en god vej til forbrugerne:

  • Influencers som talerør til målgruppen: Ved at benytte en influencer i denne tid, kan dit brand være en del af samtalen, uden selv at være subjekt for samtalen. Det kan derfor udgøre en mindre risiko at kommunikere igennem influencers, der kan inddrage brandet i samtalen.
  • Isoleret indholdsskabelse: De fleste reklameproduktioner er formentlig sat på hold efter lockdown, der forhindrer større forsamlinger. Influencers er derimod deres egne producere og kan lave indhold uafhængigt af andre. Igennem dem kan man derfor få produceret indhold med rigtige mennesker, hvilket ellers er en udfordring i denne krisetid.
  • Kommercielle kampagner er op til 50% billigere: Som det også ses med annonceringspriser på sociale medier, falder priserne for influencer kampagnerne også (Mindshare benchmarks 2020). Reelt helt op til 50%, da der er færre om buddet, hvorfor prisen kan presses ned. Der er altså mulighed for at købe langt billigere ind, end man plejer.
  • Du får mere for pengene: Folk bruger ikke kun mere tid på sociale medier, men er i høj grad også mere engagerede. Du får derfor adgang til en målgruppe, der dagligt venter på at se nyt og spændende indhold fra deres influencer. Læs mere her.
  • Nye former for indhold: Med de ændrede omstændigheder, har influencers også ændret fokus på, hvad deres indhold skal omhandle. Mange er begyndt at fokusere på livestreaming, læring, coaching, fælles aktiviteter, kurser osv. hvilket åbner op for nye interessante muligheder, som brands kan være en del af.

Læs om vores influencerkampagne i samarbejde med vores kunde Dyson lige her!

Hvordan ved jeg, at det giver mening for mit brand at bruge influencers?

Det er selvfølgelig helt afgørende, at dit brand og kampagnebudskab passer til den nuværende situation. Er der tale om et flyselskab eller en koncertudbyder, er det ikke nu, at man skal sætte ind. Er dit brand derimod rettet mod aktiviteter, der kan udføres i hjemmet, f.eks. streaming, træning, læsning, mad, interiør osv. er der et stort potentiale for at kommunikere igennem influencers. 

How to: Sådan benytter du influencers under corona-krisen

  • Det rette kampagnebudskab: I disse sensitive tider er det altafgørende, at man kommunikerer på en hensigtsmæssig måde. Vinklingen på kampagnen er derfor essentiel. Fokuser på, hvordan dit produkt/service kan inspirere til indendørsaktiviteter, opfordre til fællesskab, bidrage med viden eller andre ting, som målgruppen kan finde nyttig.
  • Kreativ fællesskabsaktivitet: Der findes allerede mange gode eksempler på influencer-aktiviteter opstået under corona-krisen, som dit brand kan være en del af. Som nævnt peaker livestreaming i øjeblikket. Her ses der eksempler på influencers, der bager med deres følgere, afholder banko, fejrer virtuel pyjamasparty, læser sammen, hjemmeskoling, musikquiz og meget mere. Der er altså utallige muligheder for at involvere målgruppen igennem influencers, der lige nu også selv er på udkig efter nye måder, at underholde deres følgere på.
  • Udnyt formaterne: Med formater som Instagram stories, livestreaming, korte videoer på TikTok osv. er der mange muligheder for at være kreativ med formaterne på sociale medier. Tag udgangspunkt i, hvordan du kan bruge formaterne til en fællesskabsaktivitet med influenceren som formidler.
  • Husk omtanken: Pas på, hvad du kommunikerer. At opfordre til forbrug kan virke insensitivt med tanke på, mange i øjeblikket mister deres job – medmindre man har den rette vinkling. Sørg for, at være i øjenhøjde, tal med forbrugerne og ikke til forbrugerne, og anerkend deres nuværende behov.

Selvom det nok er nu, at mange holder ekstra godt på marketingbudgetterne, er det altså også nu, at man kan opnå momentum og være med til sammen at hjælpe folk igennem den her svære tid, ved at lave underholdende og inspirerende indhold. Det vigtigste er blot, at man husker omtanken, og passer på, hvad man kommunikerer. Formår man at underholde, lære eller at inspirere målgruppen igennem en fælles aktivitet, er der stort potentiale for at opnå effektfulde resultater med influencerkampagner i denne tid.

Hvordan man konkret laver succesfulde kampagner med influencers, kan du læse meget mere om i min kommende bog ”Giv dit brand en personlig stemme – effektfulde kampagner med strategisk brug af Influencer Marketing”, der udkommer til september 2020.

Bliv endnu klogere på influencer marketing i blogindlægget: Sådan får du succes med at indgå partnerskaber

I Mindshare tager vi løbende status på betydningen af COVID-19 og udviklingen i danskernes indkøbsvaner, forbrugsvalg samt medieadfærd.

Vi har sat en undersøgelse i gang, hvor vi følger 1.000 danskeres oplevelse af situationen.

Her kan du få første del af undersøgelsen og downloade resultaterne