Læs opfølgningen på hvilke trends, der vil sætte størst aftryk på forbrugeres mediebrug og –adfærd  på tværs af alle vores skærme. Skærme er blevet helt centrale for nutidens medieforbrug. Og med en eksplosion af nye teknologier og kreativitet sker der store forandringer i disse år, som medieudbydere og annoncører må imødekomme, hvis de fortsat vil være en del af forbrugernes skærmtid.

Mobilen, TV’et, biograflærredet, outdoorplakaten, butiksskiltene. Vi underholdes, holdes opdaterede og kommunikerer på skærme dagen igennem, og skærme er en del af vores omgivelser. Knap 11 timer i døgnet bruger den gennemsnitlige forbruger foran en skærm (Nielsen, 2016).

De seneste år har vi set helt nye teknologier og kreativitet i måden at servere medieindhold på disse skærme, og vores måde at forbruge og interagere med indhold er derfor ved at forandre sig radikalt. Det har betydning for, hvordan medier og annoncører skal agere i 2017 for at fange forbrugernes opmærksomhed og interesse.

I Mindshare har identificeret 7 trends, som bliver mest afgørende for udviklingen. De 7 trends er:

  1. Multiscreening
  2. Streaming
  3. Personalisering
  4. Forstærket virkelighed
  5. Adgang her og nu
  6. Social interaktion
  7. Disruption

I Del 1 beskrev vi de første tre trends, og her følger vi op med de sidste fire.

Trend #4: Forstærket virkelighed

Der eksperimenteres nu med banebrydende teknologier og kreativitet, som engagerer forbrugerne på en mere levende måde en nogensinde. Fra interaktive skærme til 360 graders video, virtual reality og augmented reality. Vi kommer til at se meget mere til disse teknologier i 2017, som gør forbrugernes interaktion med medieindhold meget levende og fordybende. Forbrugerne overgives til mere følelsesvækkende, effektfulde, dynamiske og spændende oplevelser. Og netop oplevelser, er der i dag stor efterspørgsel efter. 53% af de danske forbrugere er enige i, at de hellere vil have nye oplevelser end at købe nye ting (Mindreader, 2016), og denne interesse ses på tværs af generationer.

De nye teknologier ventes at revolutionere mange områder af vores liv – fra måden vi lærer på, til måden vi deler oplevelser og kommunikerer med hinanden. Også forbruget af medieindhold vil ændres radikalt med udbredelsen af disse teknologier, der gør oplevelsen mere spændende.

Et interessant eksempel på brugen af virtual reality fra medieverdenen er New York Times, som har skabt det virtuelle univers NYT VR. Her får læserne via en app adgang til at opleve nyhedshistorier og aktuelt stof leveret af avisens erfarne journalister i en 360 graders video. Videoerne er designet til Google Cardboard brillerne, som avisen i 2015 sendte ud til abonnenter af printudgaven (angiveligt 1,1 millioner) og siden til 300.000 af de mest loyale onlinebrugere, hvorefter de kan købes på hjemmesiden.

Et andet eksempel ses fra GoPro i forbindelse med partnerskabet med NHL. Her gav man turneringens mest talentfulde spillere et GoPro kamera på, mens de øvede på isen, når de officielle kameraer var slukkede. Det gav hockeyfans et levende indblik i, hvad der skete på isen under træningen set med spillernes øjne og den personlighed, humor og dedikation de hver især bringer til hele holdet.

Trend #5: Adgang her og nu

Takket være mobil teknologi og et næsten uendeligt udbud af on-demand digitalt indhold, kan forbrugerne i dag se præcis hvad de vil, når de vil. Det er blevet almindeligt at få let og hurtig adgang til bestemt indhold, når behovet opstår, hvilket har ændret vores medievaner radikalt. F.eks. er primetime TV blevet all-the-time underholdning, ligesom begreber som breaking-news og live-feeds er blevet hverdagsfænomener.

Mindshares forbrugerstudie viser, at 27% af danskerne vil have adgang til indhold (f.eks. TV og film) overalt. Blandt Millennials gælder det for endnu flere, nemlig 38%. 44% af de unge foretrækker desuden indhold i videoformat fremfor tekst, ligesom de i høj grad hellere vil browse overskrifter end at læse detaljeret information, hvilket igen indikerer forbrugernes behov for at holde sig opdaterede hele tiden med små bidder af indhold. En adfærd som også kaldes mediesnacking, som vi har skrevet om her på bloggen.

Det har skabt en tendens til utålmodige øjeblikke, når behovet for adgang til information eller underholdning her-og-nu opstår, og påvirker samtidig forbrugernes forventninger til respons fra virksomheder. For eksempel fandt Twitter ud af, at 70% af de amerikanske brugere, som var ’ekstremt tilfredse’ med en virksomheds kundeservice på Twitter, havde fået svar inden for én time (Twitter Customer Survey, 2015). At mere og mere kundeservice rykker over på sociale medier, forstærker denne tendens.

For medier og annoncører bliver det afgørende at reagere hurtigt på kontakten fra forbrugerne, hvis de ikke selv kan finde svaret eller har brug for yderligere information eller vejledning. Men det optimale er at gøre indhold og information nemt at finde og konsumere. Indholdet skal gerne kunne ’snackes’ i overskrifts- eller videoformat og organiseres på en smart måde, så det er let tilgængeligt. Stadigt flere services udvikles specifikt med det for øje. Leanflix hjælper for eksempel forbrugerne med nemt at finde det rigtige indhold på tværs af streamingservices baseret på anmeldelser og smart filtrering. Nuzzel samler de vigtigste nyheder på tværs af sider og platforme skræddersyet til den enkelte forbruger. Og Selectionnist lader forbrugerne tage et billede af et stykke tøj e.l. i et magasin, hvorefter de guides til en hjemmeside, hvor tøjet kan købes.

Trend #6: Social interaktion

Vi gennemgår i øjeblikket en digital revolution inden for sociale medier, som ændrer måden vi forbruger medier i øvrigt på. Interaktion på sociale medier relateret til andet medieindhold bliver stadig mere udpræget. Generelt kan vi som mennesker godt lide, at være sammen om underholdning og oplevelser og føle os som en del af et fællesskab, men forbruger i dag meget indhold alene. Sociale medier tillader, at vi kan kommunikere med hinanden, om det vi ser eller oplever i nuet.

36% af danskerne kommunikerer online med andre mennesker mens de ser TV, og 13% erkender at de deler indhold/posts på sociale medier relateret til TV-indholdet (Mindreader, 2016). Tal fra de sociale medier bekræfter tendensen. Twitter har eksempelvis i 2015 fundet, at 40% af de tweets der deles i peak seertid er relateret til TV-indholdet (Twitter Customer Survey, 2015).

Et suverænt eksempel på at indtænke det sociale i et live event er Jaguar, der, som partner af Wimbledon i 2015, engagerede tilskuere og seere med såkaldte ’biometrics’ og ’sociometrics’, som blev analyseret real-time og bragt gennem en kampagne på sociale medier. Under eventen målte Jaguar bevægelse, energi- og lydniveauet hos tilskuerne og på fans, der fulgte med i tennisklubberne. Det blev sat sammen med live-tracking af posts og kommentarer på sociale medier til et live-billede af stemningen omkring eventen sekund for sekund.

At dele med hinanden ligger i vores dna, også når det kommer til brands og virksomheder. I Mindshares forbrugerstudie svarer 39% af danskerne og 46% af Millennials, at de gerne deler med andre, når de ser eller hører noget interessant om et brand (Mindreader, 2016). Vi har i dette blogindlæg tidligere skrevet om, i hvor høj grad forbrugerne deler deres personlige oplevelser med brands. De digitale sociale platforme er med til, at understøtte dette behov og accelerere omfanget af delinger. På månedsbasis uploader 49% af danske brugere af sociale medier billeder til disse platforme, og 43% laver en kommentar eller anmeldelse.

For medier og annoncører er det altså essentielt at gøre indholdet delbart, at ”bringe brugerne sammen” om indholdet og at indgå i dialogen med brugerne på sociale medier. Der ligger i den forbindelse en mulighed i, at hjælpe forbrugerne med også at værne om de menneskelige interaktioner. For selvom forbrugerne har taget digitale muligheder for interaktion til sig, viser Mindshares forbrugerstudie, at 47% af danskerne mener, at sociale medier udvander kvaliteten i menneskelig interaktion (Mindreader 2016). Og det gælder i ligeså høj grad for de 18-34 årige Millennials, som for ældre generationer.

Trend #7: Disruption

Forbrugerne bliver smartere, og konkurrencen stadigt mere skærpet og intelligent. De mest succesfulde brands og medieudbydere vil have én central ting til fælles: de er bedst til at finde ultrainnovative måder at kommunikere, producere og implementere kreative og teknologiske idéer. De er frontløbere med det nyeste, fordi de formår at omsætte de nye teknologier og værktøjer til at tiltrække og engagere en målgruppe.

For at tiltrække forbrugernes opmærksomhed i en stadigt mere larmende og overfyldt medieverden, er det nødvendigt, at skille sig ud og tænke nyt for at skabe relevans og et mere emotionelt link til brandet. Det er afgørende for både etablerede og nye spillere, hvis de vil overleve i fremtidens medieverden, og ikke overhales inden om af alternative og mere attraktive koncepter.

Der findes masser af talentfulde mennesker derude, som vil bryde med normerne, og arbejder på at introducere nye koncepter inden for medieverdenen. Det er ikke bare selvstændige iværksættere, men også veletablerede aktører. For eksempel har Twitter, med Twitter Moments, udfordret avismediet ved at lave et magasinlignende design med billeder, videoer, kommentarer og historier udvalgt af et redaktionelt team og i samarbejde med mediepartnere. Og den etablerede avis The Independent valgte tidligere på året, at blive 100% digital og investere i onlineindhold af høj kvalitet, for at tiltrække onlinelæserne.

Vi ser samtidig eksempler på, at ’almindelige’ mennesker i form af bloggere og vloggere samt at brands selv bliver medieudbydere og laver alt fra redaktionelt indhold til underholdning. Et eksempel på det sidste, har vi set fra Chipotle, en amerikansk restaurantkæde, som med onlineserien ’Farmed & Dangerous’ fortæller en underholdende historie, der samtidig får forbrugerne til at tænke over, hvilket kød de spiser. Herhjemme blev det i sommer offentliggjort, at Red Bull TV eksklusivt fik rettighederne til at live-streame fra Roskilde Festival. Tidligere havde Danmarks Radio haft rettighederne og sendt timevis af live-tv, tema-lørdage og programmet ’Roskilde – som at være der selv’. Det er essensen af disruption; etablerede mediehuse er udfordrede, og brands finder nye løsninger for at blive en del af brugernes skærmtid.

Baggrund

De 7 medietrends er identificeret via Mindshares framework til at arbejde med trends, Culture Vulture. Via desk research, interviews med eksperter og mediepartnere, samt vores globale netværk af trendspottere, identificerer vi løbende tidens trends inden for forbrugeradfærd, medier og kommunikation. Vores arbejde med trends gennem Culture Vulture, udgør en inspiration til at forstå den bredere kulturelle kontekst, vi lever i, og til at udvikle idéer og strategier for forretning og kommunikation.

I denne omgang har vi identificeret de trends, der afspejler måden vi i dag forbruger medieindhold på, og hvordan vi reagerer på de evigt foranderlige og dynamiske kulturelle påvirkninger af medierne.

For mere information om de 7 medietrends, eller vores arbejde med trends generelt, kontakt Business Planning Manager Camilla Wrang.