Instagram er her, der og alle vegne. Og nu træder mediet ind i en ny æra, hvor videoformatet bliver den dominante feature i appen. Det flamboyante medie har for nyligt meldt ud, at de altså ’ikke længere er en applikation til fotodeling.’
Men den seneste tilføjelse, kommer ikke uden grund. Du husker nok, at i søgelyset af TikToks peak i 2020, kan det altså ikke benægtes, at videoformatet er den nye darling.
Men hvordan vil det se ud når en app vi har kendt siden 2010 og altid har været med formålet om at dele billeder, pludseligt går over til videoformatet?
Instagram er i bevægelighed
På mere end én måde. Både i format og udvikling. Facebook Head of Instagram, Adam Mosseri, kortlagde for nyligt, at ambitionen for fremtiden er at indfase videoformatet mere og mere. Det er planlagt at ske henover de næste 6 – 12 måneder, og planen lyder således:
- Dit feed ændres – og suppleres af videoer. Det har til formål at brede videoformatet ud og vænne brugerne til en interagerende platform.
I dag har Instagram to klare videoformater: Reels og IGTV. Reels lancerede tilbage i år 2020, som er – ligesom TikTok – korte videoer at konsumere, der i grove træk minder om den type content man finder på TikTok. Og IGTV er tildelt længerevarende videoer. Derfor planlægger Instagram nu at fuldt integrere videoformatet, når du åbner appen. Hvordan det fremtidige feed kommer til at se ud, vides ikke med sikkerhed.
Har TikTok sat standarden for en ny måde, vi forbruger medierne på?
Man skal ikke underkende videoformatets magt på de sociale medier. TikTok har med sin formåen skabt så succesfuld en platform, at den kinesiskejet platform den dag i dag har slået rekorder, som ingen andre medier har formået.
Men er TikTok virkelig blevet den nye Kim Kardashian, der kan få alle op ad stolen, føle noget og endda rykke på trends og forbrugeradfærd?
Lad os sammenligne
TikTok
- 2018: 680 mio. månedlige aktive brugere
- 2021: omkring 1 mia. månedlige aktive brugere
- Totale downloads: 2,6 mia. på global plan.
- Q1, 2020: 315 mio. downloads – det højeste antal downloads i et kvartal, nogensinde.
- Downloads i 2020: 850 mio.
- 2018: 1 mia. månedlige aktive brugere
- 2021: 1,1 mia. aktive brugere
- Downloads i 2020: 503 mio.
(Kilde: Statista.com og Wallaroo Media)
I en sammenligning mellem TikTok og Instagram kan det altså ikke benægtes, at videoformatet har fået sit rampelys blandt brugerne, og det tvinger medier som Instagram til at hoppe med på vognen, hvis de ønsker at være en de største sociale medier-platforme.
Den seneste udmelding kommer i samme ombæring, hvor TikTok har meldt ud, at brugerne altså nu kan optage videoer af op til 180 sekunders varighed, og tidligere været af 60 sekunders varighed. Den nye længde på videoerne kom i testformat i december 2020, men forventes inden længe at være udrullet på alle markeder. Det er allerede muligt i Danmark.
Hvordan ser fremtiden så ud?
Fremtiden er uklar, men hvad vi ved er, at Instagram fremadrettet agter at fokusere på creators, videoer, shopping og beskeder.
Da platforme som Instagram læner sig mere mod videoindholdet i den kommende tid, kan det tilmed påvirke vores syn på begreberne ’content creators’ og ’influencers’, og måden de indgår kommercielle samarbejder med annoncører. TikTok har rystet det sociale rum med sin eksplosive stigning af brugere, og tvinger de ældre og rutinerede platforme til at gøre det samme.
Der kan herskes tvivl om det er den hensigtsmæssige vej at gå, da det på mange måder er et paradigme at gå i direkte konkurrence med så frembrusende et medie, som TikTok, der på rekordtid har sat standarden for fremtidens sociale medie-platform. Det påvirker ikke kun os fra seersiden, men i høj grad også de content creators som lever af platformen, som ydermere skal tage stilling til fremtidens content og komercielle samarbejder.
Men om du som content creator vil det eller ej, kan du se frem til shopping, beskeder og en videobaseret fremtid. Og som privatbruger vil din oplevelse ændre sig markant.
Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Head of Paid Social, Morten Gram, Social Media Bureau, morten.gram@groupm.com