Inkluderende

Taler dit brand inkluderende?

LinkedIn har i oktober måned lanceret en ny miniguide, der skal hjælpe brands og virksomheder med at kommunikere inkluderende og omfavne diversitet. Det kan nemlig have stor betydning, hvis dit brand vil have succes med Generation Z.

Har du mon overvejet at sige ”alle køn” i stedet for ”begge køn’’? Eller hvad med “talsperson” i stedet for “talsmand”? Hvis ikke, bør du overveje at læse LinkedIns nye kommunikationsguide til brands og virksomheder. LinkedIn har nemlig udarbejdet en syv-siders guide til, hvordan man som brand kan få et mere inkluderende sprogbrug. Det kan man gøre ved at udskifte nogle af de traditionelle, men gammeldags ord, til nye og mere diversitetsomfavnende.

Generation Z stiller krav

Det kan særligt være en god idé at overveje sit brands sprogbrug, hvis man er interesseret i at kommunikere med og til de unge Generation Z’ere. De stiller nemlig i langt højere grad krav til at de brands og virksomheder, de interagerer med, tager socialt ansvar.

LinkedIn fremhæver desuden en rapport fra McKinsey & Co., der viser, at hele tre ud af fire Generation Z-forbrugere er tilbøjelige til at boykotte brands, der diskriminerer mod race. Desuden bliver de unge betegnet som ”identitetsnomader”, da denne generation ønsker frihed til at forme og eksperimentere med sin identitet uagtet af eksempelvis køn.

Dit brands (inkluderende) sprogbrug kan derfor spille en afgørende rolle for, hvordan dit brand bliver modtaget og hvorvidt det når igennem de unges nåleøje. For i forholdet mellem brand og forbruger, har det altid været essentielt at forbrugeren på den ene eller anden måde, har kunne afspejle sig i brandet.

Hvad er et inkluderende sprogbrug?

Men hvad er et inkluderende sprogbrug overhovedet? Selv skriver LinkedIn:

we define inclusive language as that which does not exclude or stereotype people based on race, sexual orientation, age, gender identity, ability, socioeconomic status, or any other characteristic.”

Man skal dermed være opmærksom på at ens valg af sprog ikke kommer til at ekskludere på baggrund af køn, seksualitet, alder eller andre parametre. Men hvad vil dét så sige i praksis? Her kommer miniguiden til undsætning, og illustrerer flittigt med forskellige eksempler på sprogbrug, der kan opfattes som ekskluderende. Det kan eksempelvis være problematisk sprogbrug at antage personers pronominer (han/hun/de), eller at ”blackliste” og ”whiteliste” henholdsvis uønskede og ønskede elementer. Et ekskluderende sprog kan også være at gøre brug af komplekse eller indforståede vendinger, som når man taler om at ”plukke de lavthængende frugter”. Man skal altså være opmærksom på at man altid kommunikerer klart og tydeligt til både kollegaer og kunder.

Lad dig inspirere

Miniguiden er i første omgang på engelsk og især henvendt til det amerikanske marked, hvor der er udsigter til, at de kommende generationer bliver de mest diversitetsprægede nogensinde på tværs af blandt andet køn, etnicitet, religion og seksualitet. Med en mere alsidig demografi, bliver det endnu mere vigtigt, at man som brand er opmærksom på sin kommunikation for ikke at miste vigtige målgrupper undervejs.

Selvom miniguiden indtil videre kun er på engelsk, kan dit brand alligevel hente inspiration derfra og overveje, hvorvidt man selv er skyldig i at anvende et ekskluderende sprog. Om ikke andet for at kunne følge med tiden og de nye generationer.

Du kan læse hele LinkedIns minguide her: Inclusive Language for Marketers: A Pocket Guide.

(Kilder: LinkedIn Marketing Blog, Social Media Today)

Tilføj en kommentar