På kort tid har corona udbruddet fået en gennemgribende indvirkning på danskernes hverdag og på samfundet. Hverdagen, der før bød på mange møder, faste håndtryk, lange kram og biografture er nu forandret. Selvom der er lys forenden af tunnelen, er vi usikre på, om hverdagen vi vender tilbage til, ligner den vi kender fra før COVID-19.

I GroupMs nye undersøgelse er vi gået tæt på danskernes adfærd under og efter COVID-19. I dette blogindlæg kan du læse om, hvad der venter os på den anden side. Hvordan ser danskernes ‘new normal’ ud? Og hvilke nye adfærdstendenser blomstrer frem?

Undersøgelsen er nationalt repræsentativ for danskere i alderen 18+ år.

Krisen forventes at have langvarige konsekvenser

I GroupMs nye undersøgelse har vi sammenlignet data fra marts med data fra april, og det viser en tydelig udvikling i, hvad der optager danskerne. Danskerne er fortsat bekymrede for de konsekvenser corona-krisen kommer til, at have på samfund såvel som privatliv. 57% af de adspurgte mener, at krisen vil påvirke økonomien på længere sigt. Det kommer blandt andet til udtryk i en ændret rejseadfærd idet danskernes forventninger til udenlandsrejser inden for det næste år, er markant lavere end normalt.

Til trods for at krisenyheder, karantæneforhold og hjemmearbejdsdage for mange er blevet hverdag, og at den trinvise genåbning af landet så småt begynder at indfinde sig, er bekymringerne fortsat høje. 3 ud af 4 danskere er bekymrede for deres eget eller deres families helbred, og knap halvdelen er bekymrede for deres og deres families økonomiske situation. Næsten alle (92-95%) er bekymrede for virussens belastning af sundhedssystemet, og dets følger for dansk erhvervsliv og den globale økonomi.

COVID-19 vil uundgåeligt sætte sine spor i vores forbrugermentalitet flere år frem. Læs dette blogindlæg, der peger på tre væsentlige tendenser, vi som markedsfører, må forberede os på.

 

5 adfærdstendenser post corona

 Nedlukningen af Danmark har sat os alle på prøve, og vi har været nødsaget til at tænke i nye muligheder og alternative løsninger. Det kan syntes ufølsomt at bruge ordsproget: ”Intet er så galt, at det ikke er godt for noget”, men ikke desto mindre, er det tilfældet i en tid, hvor danskerne har tænkt ud af boksen og sat en ny adfærd på dagsordenen, som kan gavne os alle på den anden side. Herunder har vi opsummeret 5 nye adfærdstendenser, der tager udgangspunkt i GroupMs nye undersøgelse.

 

  1. En ny work-life balance
    For mange danskere er videokonferencer, webinarer og online kurser blevet hverdagskost. Vi er hurtige til at vænne os til nye løsninger, der gør hverdagen nemmere, og corona-tilværelsen har således gjort mange mere åbne overfor digitale muligheder. Den digitale transformation er under krisen sat på tophastighed, og den intensiverede digitale forbrugeradfærd må forventes at få længerevarende indpas; det er derfor tid til at overveje, hvordan fremtidens work-life balance ser ud, og hvordan man må tilpasse sig denne.

 

  1. En revolution af kvalitetstid
    Corona-tilværelsen har ført til mere tid sammen i hverdagene – på godt og ondt. GroupM’s studie viser, at halvdelen af børnefamilierne har oplevet bedre kvalitetstid og nærvær med deres partner og børn, mens en fjerdedel endda føler, at de er kommet tættere på hinanden. For de enlige eller isolerede har denne tid derimod været en ensom tid. Det giver en ny bevidsthed om værdien af fysisk nærvær at kigge hinanden i øjnene, og have oplevelser sammen i den analoge verden.

 

  1. Alt skal kunne bestilles til hoveddøren
    I GroupM’s undersøgelse tilkendegiver 35% af danskerne, at det er et væsentligt kriterie for fremtidigt køb, at virksomheden tilbyder nem onlinehandel og levering. Studiet viser, at mange danskere har shoppet online, som de normalt ville købe i en fysisk butik, ligesom en del har handlet dagligvarer online for første gang. Det matcher tal fra FDIH, som viser, at omnichannel-virksomhederne har været markant hårdere ramt end de rene nethandel-virksomheder.Læs også blogindlægget: E-handel vokser fortsat i Coronaens tid – og måske for eftertiden?

 

  1. Et nyt underholdningsparadigme
    Ser vi på danskernes forventninger til at bruge penge den næste måned indenfor 28 brancher, finder vi ’Streamingtjenester’ og ’Mobiltelefon og internet’ på Top 3. I den nuværende situation går det under nødvendighedskategorier for at kunne opretholde et balanceret og sundt hjemme- og arbejdsliv.Læs mere om danskernes forbrugsforventninger i dette blogindlæg: Hvilke brancher kommer bedst ud af krisen?

 

  1. En ny måde at budgettere privatforbrug – gjorde det egentlig nogen forskel hvilket brand, toiletpapiret var?
    I en tid med økonomisk usikkerhed har danskerne skruet gevaldigt ned for hverdagens luksus, og de forbrugsmæssige konsekvenser viser sig også inden for dagligvarer og mindre forbrugsgoder. Forbrugsscenen har stort set fra den ene dag til den anden ændret sig markant, og det stiller helt nye krav til annoncøren.Læs blogindlægget: 5 råd til markedsføreren: Lær af tidligere krisetider

Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Direktør, Analysebureau, Arnt Gustafsson, arnt.gustafsson@mindshareworld.com