Vores smartphones har længe været vores favoritsted at se videoer på, men langt det meste indhold har hidtil været produceret til computere, nemlig horisontalt. Det betyder, at du enten har været nødt til at tilte din telefon for at kunne se videoen i wide-screen, eller alternativt at se videoen i et lillebitte format med sort udfyldning både foroven og forneden.

Dette gab mellem adfærd og indhold har Instagram spottet, og som en konsekvens heraf lancerede de tilbage i juni måned IGTV – en ny app hvori man kan se long-form, vertikale videoer fra sine yndlingsinfluencers, skræddersyet til ens smartphone.

App’en er en udvidelse af Instagram som vi kender det, så ligesom man på Instagram følger et mix af venner, kendte og influencers, kan man på IGTV følge forskellige personer og zappe rundt mellem deres kanaler, hvilket er tilsvarende til, hvad man også gør på sin favoritstreamings-tjeneste. Ideen er, at app’en skal skabe et endnu stærkere bånd mellem influencerne og følgerne, hvilket er en mulighed virksomhederne også kan gribe for at nå ud til deres målgruppe.  Det er nemlig en ny og spændende mulighed, der gør det muligt at kommunikere til sin målgruppe i øjenhøjde, og på en autentisk måde.

Den nye måde at dele indhold på er så småt begyndt at ses i forskellige danske medier. På DR3 har vi eksempelvis set en del til de såkaldte ”hjemme-klip” i deres seneste produktioner. Klip som er optaget på telefonen fungerer godt fordi det fremstår umanipuleret og ærligt. Og det er lige præcis dét som følgerne gerne vil have.

Influencerne og virksomhederne kan altså via IGTV nå ud til et helt nyt publikum, og skabe større engagement. Og det særligt fede ved IGTV er, at det er forholdsvist nemt at arbejde med, da der ikke forventes en relancering af den dybe tallerken. Rå klip, hurtige overgange og korte overskrifter fungerer. Det skal være nemt for følgerne at forholde sig til, og det skal helst være indslag, som man kan se på farten i Metroen eller på toilettet (for ja, 87% af danskere mellem 18 og 39 år sidder faktisk med deres smartphone, mens de er på toilettet).

Hvad skal du bruge IGTV til?

På IGTV kan du producere Vlogs, præsentere nye produkter, lave anmeldelser, vise klip fra det, du foretager dig – ”behind the scenes”, lave demoer og generelt bare underholde. Vi anbefaler dog, at man bruger tid på at tilrettelægge og være klar i sit tema om end man er influencer, virksomhed eller privatperson, der ønsker at opnå succes med denne funktion. Brug gerne thumbnail-funktionen for at skabe overblik over dine klip og læg tanker i, hvad der skal stå i indholdsbeskrivelsen, så det bliver så fængende som muligt.

Det skal du vide

Du kan udelukkende uploade MP4-filer, og du skal have en Instagram-profil for at være aktiv på IGTV. Du kan også kun have én IGTV-kanal koblet til din Instagram-profil, og du kan kun tilgå IGTV via Instagram.

Et godt råd hvis du vil i gang med IGTV er at planlægge dine videoer, på samme måde som du planlægger indhold til dine andre kanaler. Gør dem spændende og post regelmæssigt. På den måde vender du dine følgere til, at du også er aktiv på den front, og det kan give anledning til flere følgere/seere. Husk også at være i øjenhøjde, autentisk og dig selv. Det er det, der rykker for tiden. Naturlighed og passion er her kodeordene til succes.

Vil du høre mere om trends og tendenserne inden for influencer marketing eller har du spørgsmål til ovenstående, så er du mere end velkommen til at kontakte vores Social Specialist, Kristine Pedersen på kristine.pedersen@groupm.com, digitalt bureau.

Måske du også finder denne artikel interessant: Instagram Ads: Instagram vil være en helt naturlig del af din paid media indsats