Instagram har længe været lidt af et smertensbarn for professionelle kommunikations- og marketingfolk. På den ene side er det en oplagt platform for branding, influencer marketing og co-creation med dit community – på den anden side er den håbløs til at tracke fx direkte salg på, da der ikke er den store mulighed for at følge brugeren fra platform til købsbeslutning. Platformen ender ofte i en dark social kategori, hvor du mest af alt sandsynliggør effekt fremfor at dokumentere den. Her er en hurtig gennemgang af, hvad platformen udruller af annonceringsmuligheder netop nu:
Instagram gjorde for halvandet år siden et forsigtigt forsøg med lancering af ads, men tager med de nye features et større skridt mod at omsætte platformens popularitet til penge, og med over 300 millioner aktive brugere om måneden, har platformen fortsat en solid vækst på det internationale marked. I Danmark angiver 20%, at de har en Instagram-profil svarende til lidt over 800.000 danskere, og 560.00 er aktive min. 1 gang om ugen på det sociale medie, hvilket placerer platformen på en delt fjerde plads som mest brugte sociale medie i Danmark (Reklameanalysen 2015, se graf 1+ 2).
Netop derfor er det værd at skæve til de nye ting, som nu introduceres (og som vi forhåbentlig får adgang til i Danmark inden længe – man har vel lov at drømme)
Her er de tre vigtigste nedslagspunkter i Instagram Ads:
1) Mulighed for mere præcis målretning
Alle de der lækker-snedige targeting-muligheder og user data, som du elsker at have adgang til via Facebooks Ads Manager, får du nu også mulighed for at udnytte på Instagram. Tidligere har platformen kun haft få segmenteringsmuligheder, men det ser ud til, at man ændrer dette for at opnå bedre og mere præcis targeting samtidig med, at man kan kombinere disse med de informationer firmaer har om egne kunder, hvilket, som jeg forstår det, må være en form for custom audiences, som vi kender det fra Facebook (det vil sige målgrupper baseret på fx maillister, telefonlister, app-downloads etc.)
2) ”Knapper” med opfordring til handling
Ligesom Facebook tilbyder Instagram nu annoncører mulighed for at indlejre knapper, der gør, at man kan interagere direkte med instagrambilleder (annoncer). Fx kan man tilføje en knap med tilmelding til nyhedsbrev, køb af produkt eller app-download.
Kommunikations- og marketingfolk kan selvfølgelig glæde sig over chancen for at kunne påvise en direkte sammenhæng mellem en kommunikations/kampagneindsats og et konkret resultat – i overensstemmelse med virksomhedens specifikke KPI’er. Man skal dog, som altid, huske at forholde sig kritisk til værdien af det sidste klik i et flow og huske også at måle på den samlede effekt af sin kommunikationsindsats og mediemix (som tidligere beskrevet har trafik fra Instagram været svært at påvise, men der er alligevel masser af gode argumenter for, at den skal være en del af en virksomheds sociale medie taktik – afhængig af brand og forretningsmål naturligvis). Med de nye knapper har de mere salgsorienterede indsatser altså fået endnu bedre redskaber til at måle performance – og det bliver da særlig interessant at følge i forhold til fx brugen af bloggers og influencers, om det kommer til at forstyrre eller forøge konverteringen på eksempelvis produktanbefalinger. Vi har ikke konkrete tal på, hvor mange, der følgere personprofiler, der ikke er venner/familie, men interessen for budskaber uden for denne målgruppe kan ses i, at der er hele 24 % af danske instagrammere, der bruger platformen til at følge mærker og brands og samme procenttal for brugere, der angiver, at de bruger platformen til information/inspiration (Reklameanalysen 2015, graf 3. Spørgsmålet er selvfølgelig bare: Kommer vi til at bruge knapperne?
3) Mere brugervenligt indkøb af annoncering
Helt konkret gør Facebook det enklere at købe, styre og måle effekten af ads på Instagram ved at gøre opsætning af dem tilgængelige via Instagram Ads API og Facebooks egne interfaces (Power Editor og Ads Manager). Selv om tiltaget ikke er revolutionerende, er det et klogt og praktisk skridt, der gør det mere tilgængeligt og nemmere at købe annoncering.
Og det er egentlig det, der er at sige om Instagram Ads i første omgang. Indtil vi får lov til selv at få fingrene i annonceringsmulighederne, må vi glæde os over den udvikling, der trods alt er sket over det seneste halvandet år siden de første ads ramte platformen.
Personligt er det integrationen med Facebooks enorme mængder user data og den stærke sammenbinding, der kan skabes mellem disse muligheder og det rette kreative greb på content, der gør, at det kribler i mig for at få adgang til Instagram Ads hurtigst muligt…
Vi sætter snart fokus på Instagram i endnu et blogindlæg, hvor vi vil give nogle tips til tracking og måling af en Instagram-indsats samt fremhæve de kreative koncepter og profiler, som inspiration til videre arbejde.
Og hey – Instagram har netop opdateret sit look på desktop, så ind og nyd det (hvis du da nogensinde bruger andet end mobil til platformen).