En ny feature for detailhandelsvirksomheder

Med den seneste test og lancering af annoncering på Instagram Shop, fortsætter den sociale medie platform sin fremgang på markedet indenfor e-commerce. Med denne feature har Instagram skabt en ny måde for detailhandelsvirksomheder til at kunne nå personer i deres målgruppe, som er i den sidste fase af købsrejsen og allerede klar til at foretage køb.

Instagram som mere end bare et socialt medie

Instagram Shop, digitale butiksvinduer hvori virksomheder kan vise deres produkter, blev lanceret sidste år med formålet om, at gøre Instagram mere attraktiv som shoppingdestination og for at skabe flere muligheder for virksomheder, for at kunne sælge deres produkter direkte via Instagrams app med en integreret checkout funktion. Sidenhen er knappen ’aktivitet’, der førte til Instagram Shoppen, blevet udskiftet med en ny Instagram Shop knap, placeret i bunden af navigationsbaren der fører direkte til Instagram Shoppen, som nu også leverer et personligt feed af produkter til den enkelte bruger. Med denne nye feature bevæger Instagram sig i retningen af, at være mere end bare en platform hvorpå der deles billeder og connectes med venner. Instagram bevæger sig nemlig i retningen af at være en platform der er mere kommercielt drevet og dermed også en platform hvor brugerne kan shoppe produkter direkte fra appen.

Målrettede annoncer i Instagram Shop

I øjeblikket tester Instagram annonceringsmulighederne i den nye funktion, Instagram Shop, som vil komme til at indeholde en auktionsbaseret model, som den der er kendt på tværs af Facebooks økosystem af apps. Testen bliver udført i samarbejde med en lille andel af amerikanske annoncører, herunder Away, Fenty Beauty, Donny Davy og DEUX. Med disse virksomheder dækker testen over nogle af de mest populære kategorier som Instagram brugere ofte er på udkig efter når de shopper, såsom skønhedsprodukter, interiør og dyreartikler. Hvis testen er succesfuld vil Facebook igangsætte udrulningen af denne nye feature til andre markeder over de næste par måneder.

Annoncerne i Instagram Shop feedet vil blive vist enten som enkeltbilleder eller i karruselformat. De vil være markeret som sponsoreret indhold, og vil selvfølgelig være klik- og købbare. Ved at klikke på en annonce vil brugeren blive ført videre til en side med produktdetaljer, hvor det også er muligt at tilføje yderligere information og flere billeder, eller indsætte andre lignende produkter fra samme virksomhed.

Da Instagram Shop funktionen kun er tilgængelig på mobilenheder, vil annoncerne vil kun blive vist i Instagram appen. Antallet af annoncer i den enkeltes Instagram Shop feed er afhængig af deres adfærd på Instagram og det samlede antal af personer der benytter funktionen. Facebook vil i den forbindelse overvåge brugertilfredsheden og dermed afbalancere indholdet.

Nye annonceringsmuligheder indenfor e-commerce

Store detailhandelsvirksomheder, såsom Amazon, benytter i stigende grad flere sociale elementer, som live-shopping videoer, i deres annonceringsfunktioner. Ligeledes er andre sociale medieplatforme, herunder Snapchat, TikTok og Twitter, begyndt at understøtte deres muligheder indenfor e-commerce. Med denne øgede konkurrence, er Facebook således også begyndt at fokusere mere på at gøre alle deres platforme mere købsorienterede ved at teste og implementere flere annonceringsmuligheder.

Tidligere på året lancerede Facebook annonceringsmulighederne på Instagram Reels og begyndte at teste mulighederne for klistermærke-annoncering på Facebook Stories, der ville give brugere muligheden for, at inkludere klistermærker med produkter i deres stories på Facebook. På Instagram er det næste skridt indenfor annonceringsmulighederne med stor sandsynlighed Instagram Shop annoncer, som helt sikkert vil skabe nogle interessante muligheder og indsigter for annoncører indenfor e-commerce.

Potentiale i den nye feature

Hvis testen af annoncering i Instagram Shop er succesfuld og funktionen bliver udbudt til flere markeder, vil Instagram Shop annoncer med sikkerhed bane vejen for, at virksomheder kan gøre brug af Instagrams publikum på endnu en effektiv måde, ved at målrette annoncer og udnytte det e-commerce potentiale platformen tilbyder.

Læs mere her:

TechCrunch / The Verge / Adweek / AdAge

Hvis du er i tvivl om hvad der er rigtigt for dit brand, eller hvordan du kan tage de rigtige forholdsregler, så tøv ikke med at række ud til Digital Director, Digitalt Bureau, Steffen Nyholt Petersen steffen.petersen@mindshareworld.com