Anbefalinger fra andre forbrugere og eksperter er det vigtigste ”medie” i kundernes beslutningsproces i dag. Det understreger endnu en gang, at fokus på Earned Media er en nødvendighed. At skabe indhold der gør sig fortjent til forbrugernes omtale og anbefaling af dit brand, bør være en del af enhver kommunikationsstrategi.

I Mindshare har vi en unik indsigt i forbrugernes beslutningsproces samt mediebruget i de enkelte faser i form af Mindshare Encounters, der indgår i den årlige Mindshare 3D® mærkeanalyse. Analysen klarlægger forbrugernes behov for at blive bekræftet i deres beslutningsproces fra andre i deres netværk. Her ser vi, at det ”medie” der har den største indflydelse på forbrugerens endelige valg i en given beslutningsproces er ”anbefalinger fra personer” (venner, familie, eksperter, kendte). Dette er på tværs af 35 forskellige kategorier. Desuden ligger denne aktivitet også højt i de andre faser i beslutningsprocessen og er blandt andet også en stor kilde til inspiration.

1

Du skal gøre dig ”fortjent” til Earned Media

Vi har tidligere konstateret, at vi i langt højere grad skal tænke Owned og Earned, hvis vi vil i kontakt og dialog med forbrugeren. Det handler om at skabe indhold der er værd at blive fundet, set og delt.

Mindshares Reklameanalyse understreger også vigtigheden af forbrugernes omtale og anbefalinger på de sociale medier. 20% læser enten andre brugeres anmeldelser eller anmelder selv et produkt på de sociale medier mindst én gang om ugen. 49% gør dette mindst månedligt.

Men som navnet antyder er Earned Media noget man så at sige skal gøre sig fortjent til. På den måde kan man føle, at det er en lidt uhåndgribelig og ukontrollerbar størrelse. Så hvordan skal vi arbejde med Earned Media, hvis det i virkeligheden er ude af vores hænder?

Hos Mindshare arbejder vi med at skabe mere indsigt og kendskab til den omtale og det omdømme, der eksisterer omkring annoncørernes brands. Vi vil vide hvad der bliver sagt og hvor meget der bliver sagt, så vi kan bruge det aktivt i strategien. En overvågning af sociale media, blogs, fora mv. er derfor essentiel.

Earned Media Tracking – en overvågning og analyse af din Earned Media

Ved at sammenholde udviklingen i Earned Media over tid med de betalte medieinvesteringer, kan man opnå indsigt i hvornår Earned Media forøges, og dermed hvad der påvirker det.

2 32 4

Earned Media trackingen giver dig mulighed for at følge udviklingen i den omtale og det omdømme dine samt konkurrenters brands har på de sociale og online medier. På den måde giver trackingen også en indsigt i Share of Voice på Earned Media – hvor stor en andel af omtalen i kategorien udgør dit brand i forhold til konkurrenterne? Derudover kan Trackingen suppleres med Paid Media spending, kreativ rapportering af egne samt konkurrenters aktivitet, egen paid social spending osv. Dette giver en unik mulighed for, at opnå en indsigt i hvad der påvirker dit brands omtale blandt forbrugerne, og hvor stærkt det står i forhold til word of mouth. Samtidig kan der også inddrages learnings fra konkurrenters aktiviteter, og på den måde opnås en indsigt i, hvad der virker og hvad det er der skaber omtale og omdømme blandt forbrugerne på de sociale medier.

En indsigt og analyse af dit brands Earned Media, er et afgørende step i forståelsen af forbrugerens beslutningsrejse og gør Earned Media til en mere integreret del af kommunikationsstrategien.

Kontakt os og bliv klogere på dit brands kategori og målgruppe

Siden 2002 har Mindshare årligt gennemført mærkeanalysen Mindshare 3D®. Analysen er indsamlet i form af single-source data fra Indeks Danmark/TNS Gallup. Mindshare 3D® er et praktisk anvendeligt værktøj til marketing, kommunikations- og medieplanlægning. Analysen giver en måling af mærkers styrke i forhold til andre mærker indenfor deres kategori. Encounters-delen bidrager til et overblik over medieforbruget igennem hele forbrugerrejsen op til, under og nu også efter købet inden for en given kategori. I 2015 er analysen baseret på 35 B2C kategorier, som dækker både produkter og services.

For mere information kontakt Business Planning Director , Arnt Gustafsson, Analysebureau, Mindshare

Forsidebillede