Mobile World Congress (MWC) har i de senere år ændret sig fra kun at have et mobilt fokus til en udstilling, der viser alle facetter inden for ny teknologi og teknologi under udvikling. Dette hænger godt sammen med begrebet “mobile first”, hvor mobilen er det første man skal tænke ind i sine markedsføringsplaner. Vi ser samme tendens i Danmark hvor hele 89% bruger mobilen hver dag, og nu er det medie i de yngre mediegrupper, hvor der bruges mest tid pr. dag.

Hvad taler man om på én af verdens største mobilkonferencer?
Sidste år var virtual reality en af stjernerne på showet. I år er det helt store emne “consumer experiences”, og er et centralt emne i stort set alle præsentationer, hvor virksomheders helt overordnede fokus er at styre den mobile oplevelse hos forbrugeren. Det er stadig super tech-orienteret med fremadtænkende virksomheder og disruptive teknologier, fra virtual reality/augmented reality og robotteknik til kognitiv it, kunstig intelligens og meget mere. Særligt chatbots, som vi også tidligere har skrevet om på bloggen, fik deres tid i rampelyset.

5G bliver det nye sort
Vi er endnu et år tættere på den forventede udrulning af næste generations trådløse netværk, kendt som 5G. 5G lover meget hurtigere hastigheder end det aktuelle 4G netværk – teoretisk set er det 100 til 1.000 gange hurtigere end 4G LTE. 5G er så hurtigt, at alle vores enheder vil blive tilsluttet dette net. Dels bliver det en hård tid for de nuværende bredbåndsudbydere, men det giver også en masse annonceringsmuligheder som tidligere ikke har været mulige, fordi de har været forbeholdt desktop enheder som hurtigt internet. Det kan ikke forbavse, at mobil bliver positioneret som det “væsentlige element i IoT (Internet of things)“.

Tænk omnichannel
For at de nye teknologiske muligheder bliver en succes kræver det, at man tænker omnichannel oplevelser ind til forbrugeren. Virtual reality og chatbots har været her et stykke tid, men mangler stadig sit helt store gennembrud. Hvis disse teknologier tænkes i siloer uden at være bundet op på data og forbrugerindsigt, forbliver de en fragmenteret kundeoplevelse.

Sammenfatning:
Hvert år kommer MWC tættere og tættere på at blive Europas CES. Interessen henvender sig fra et bredere og bredere publikum, der alle har taget nørdhatten på. Hos Mindshare har vi vores første erfaringer med chatbots og virtual reality. Hvis du vil høre nærmere, så kontakt Digital Director Steffen Nyholt Petersen, Digitalt Bureau.