Knap nok har vi skiftet fra laptop til mobil indfundet sig som ny normal, førend næste udviklingsbølge er over os. Det næste skridt handler om ”wearables” og ” Internet of Things ”, som begge vil have revolutionerende konsekvenser for menneskers hverdag. Deres udbredelse afhænger imidlertid af, at forbrugerne er villige og klar til at tage dette næste skridt. Mindshare har gennemført studiet ’Connected Products’ for at forstå, hvordan forbrugere i hele verden forholder sig til udviklingen. Læs med og få forbrugernes perspektiv anno 2016.

Wearables og Internet of Things (IoT) udgør eftersigende den næste internetrevolution. Der er tale om teknologi, der kan bæres på kroppen eller er indlejret i vores ting, som registrerer diverse information og kan snakke sammen med andre ting (typisk smartphonen – den digitale schweizerkniv). Udviklingen går fra at have forbundne devices til at være forbundne individer i en verden med forbundne ting. Forestil dig for eksempel et køleskab, der registrerer at du er på vej hjem fra arbejde, minder dig om at du er løbet tør for mælk og i øvrigt mangler tomater til dagens aftensmad, som det derfor tilbyder at bestille klar til afhentning, når du triller forbi dit lokale supermarked 20 minutter senere. På mælkekartonen kan du se en video, der fortæller om mælkens oprindelse, og på æsken med tomater finder du en how-to guide til at lave salsa. Ikke et urealistisk fremtidsscenarie.

Vi har allerede set første bølge af intelligente produkter forbundet til internettet, herunder fitnessarmbåndet og smart-TV’et, som mange danskere er bekendte med. Men alle de ting, som vi benytter i vores dagligdag, har potentiale for at blive beriget med teknologi, som optimerer vores brug af dem og snakker sammen med vores smartphone eller anden device. Det kan virke fjernt at have vaskemaskiner, køleskabe og især madvarer eller tøj forbundet til internettet. Men disse scenarier ligger måske ikke så langt ude i fremtiden, som du tror. En analyse af teknologigiganten Cisco anslår, at der på verdensplan vil være 50 milliarder forbundne ting og devices i 2020. Det er mere end 6 per person. Til sammenligning har vi i dag 3,4 per person, herunder vores smartphone, tablet og laptop. Hvis estimatet holder, kommer vi til at se udviklingen i wearables og IoT tage fart de kommende år.

 

IoT forbedrer kundeoplevelsen

Et af de mest interessante aspekter ved IoT ligger inden for ting til hjemmet, som bruges i dagligdagen. Her er der potentiale for at forstærke kundeoplevelsen udover virksomhedens egne rammer. Med indbyggede sensorer, der forbinder produkterne til internettet, bliver de til et digitalt touchpoint som kan levere ekstra nytte og værdi til forbrugeren.

Afhængig af produktkategorien kan IoT teknologi give forbrugeren fordele på mange forskellige måder. Et intelligent køleskab kan eksempelvis minde dig om, at du faktisk kan lave en god æggekage af de madvarer, som du allerede har, og undgå at bruge tid på indkøb. I andre produktkategorier vil det måske være oplagt at have videoer indlejret i emballagen med fortællinger om produktets oprindelse eller how-to guides. En anden mulighed er, at gøre det muligt at komme i kontakt med kundeservice via produktet, eller endda at lade produktet selv give producenten besked, når det har en defekt. Og en tredje vej er at lade produkterne lære forbrugerens præferencer og vaner at kende og på den måde gøre personalisering mere intelligent.

De teknologiske muligheder er der og bliver stadigt billigere at implementere i produkterne, hvilket er en forudsætning for at gøre dem tilgængelige for den almindelige forbruger. Men udbredelsen afhænger i høj grad af, hvorvidt forbrugerne vil tage dem til sig.

 

Vil danskerne byde intelligente produkter velkommen i deres hjem?

Det har Mindshare undersøgt i et nyt globalt forbrugerstudie (Connected Products 2016). Studiet har spurgt 11.000 forbrugere i 19 lande om deres holdninger til udviklingen af produkter til hjemmet med forbindelse til internettet.

Status er i dag, at 29% af forbrugerne på globalt plan har et produkt i deres hjem, som er forbundet til internettet (foruden computer, smartphone og tablet). Til gengæld angiver størstedelen af forbrugerne, at trenden med forbundne ting i hjemmet er relevant for dem. I Danmark alene vurderer 62% af forbrugerne, at trenden er interessant for dem. Det fortæller, at forbrugerne generelt er åbne overfor udviklingen.

 

Millennials driver udviklingen

Vi ser dog relativt stor spredning på tværs af aldersgrupper, som vidner om, at millennials generationen (18-34 årige) vil drive udbredelsen. De yngre forbrugere mener, at vi med tiden vil blive vant til et hjem med forbundne ting. Det er dem, der i størst grad kan se fordelene heri og tror på, at forbundne ting i hjemmet vil blive mainstream.

Ser man på tværs af produktkategorier er der stor forskel på, i hvor høj grad forbrugerne på nuværende tidspunkt finder trenden relevant. Langt de fleste danskere er interesserede i et TV forbundet til internettet (smart-TV), mens de færreste kan se idéen i et toilet forbundet til internettet. Generelt set har langvarige husholdningsprodukter størst relevans for de danske forbrugere, når det gælder idéen om IoT, mens de mere kortvarige FMCG produkter har lavest interesse.

Graf1

Den lave interesse i nogle af kategorierne kan skyldes, at teknologien simpelthen ikke vil forbedre brugsoplevelsen inden for disse kategorier. Det kan dog også tænkes, at forbrugerne endnu ikke har set eksempler på, hvordan teknologien her kan benyttes til fordel for dem. Det er essentielt, at teknologien bidrager med noget, som reelt er nyttigt for forbrugerne og gør deres liv nemmere eller bedre.

 

Danskerne er bekymrede for at blive overvåget og afgive personlig data

En del af Mindshares studie dykker ned i, hvordan forbrugerne har det med, hvor udviklingen bærer hen. Her er knap halvdelen overvejende positivt stemte. De positivt stemte udtrykker, at de ser frem til en tid, hvor flere ting er forbundet til internettet og sagtens kan forestille sig selv at bruge disse ting i fremtiden. Den anden halvdel er ligeligt fordelt mellem indifferente forbrugere og overvejende bekymrede forbrugere.

Graf2

 

Er privatlivets fred passé?
Forbrugernes bekymring om privatlivets fred og personlig data var et varmt emne på årets NextM tech-konference. Her fortalte hovedtaleren Chris Dancy – alias ”the most connected man” – om sin egen intelligente måling og brug af alt tænkeligt data om sig selv og sit liv. Efter Dancys overbevisning er diskussionen om privatliv passé – det eksisterer ikke i en digitaliseret verden. Det handler derfor om at tage kontrol over sine egne data og bruge dem på en intelligent og fornuftig måde, som kan forbedre vores tilværelse. Du kan læse mere om Chris Dancys pointer her.

En stor del af de danske forbrugere har dog bekymringer ved idéen om at have intelligente produkter i hjemmet forbundet til internettet, som dermed registrerer og anvender personlige data om deres vaner og forbrug. 55% af danskerne angiver, at de er bekymrede ved tanken om, at virksomheder får information om hvordan, hvornår og hvor ofte de anvender produkterne.

Den primære årsag hertil er, at privatlivets fred er et vigtigt princip for de danske forbrugere.  Desuden ligger en stor del af bekymringen i, at det føles creepy at blive ”overvåget” på den måde, samt at danskerne er utrygge ved, hvad virksomhederne kan finde på at bruge deres personlige data til. Dette peger på en potentiel barriere for udbredelsen, som virksomhederne må forholde sig til.

En anden vigtig finding er, at forbrugerne fortsat ønsker at bevare kontrollen med deres liv og rutiner. De fleste mener således, at det eksempelvis er for creepy, hvis et køleskab selv tager beslutninger om at købe bestemte produkter og mærker. På den måde bliver det til en robot, der selv tænker og handler, og det scenarie er de fleste forbrugere meget utrygge ved.

 

IoT kan styrke brand-forbruger relationen

Der ligger altså en vigtig opgave for virksomhederne i at sikre forbrugernes personlige data og bruge dem på en forsvarlig og værdiskabende måde, så forbrugerne kan se fordelene ved at bringe IoT ind i deres hjem. For virksomheder der lykkedes med dette, byder denne teknologiske udvikling på store muligheder, som kan styrke relationen mellem brand og forbruger.

Teknologien kan blandt andet udnyttes til at skabe en forstærket brandoplevelse over tid, personalisere kommunikationen og øge serviceniveauet. Der er tale om tiltag, som både virksomheden og forbrugeren får klare fordele ud af, og som samtidig styrker relationen mellem dem. Virksomheder, der formår at udvikle IoT produkter til forbrugernes hjem, som gør hverdagen markant nemmere eller bedre, og som samtidig formår at bruge det afledte data rigtigt i forhold til forbrugernes behov, vil således have en kæmpe konkurrencefordel i en tid, hvor det generelt er en udfordring at skabe og fastholde loyale forbrugere.

For mere information om Mindshares Connected Products forbrugerstudie kontakt Business Planning Manager, Camilla Wrang,  Analysebureau, Mindshare

 

Baggrund

Mindshare Connected Products er et globalt forbrugerstudie gennemført i 2016 på tværs af 19 lande med 11.000 respondenter. Det er verdens største studie om emnet IoT. Studiet er det første i rækken blandt flere globale undersøgelser, som Mindshare vil gennemføre i løbet af 2016 for at blive klogere på, hvor forbrugerne står i forhold til forskellige trends båret af digitaliseringen. Connected Products dykker ned i forbrugernes holdninger til devices og produkter i hjemmet forbundet til internettet. Studiet undersøger samtidig, hvilke muligheder og barrierer virksomheder står overfor i forhold til at udvikle disse ting til forbrugermarkedet.