Jeg mistede min ene handske forleden dag og skyndte mig at lave en søgning på nettet efter webshops, der havde tilsvarende handsker til en god pris. Normalvis var jeg cyklet ind i butikken, hvor jeg oprindeligt købte handskerne, men det lod sig jo desværre ikke gøre i Corona-nedlukningstiden.

Jeg fandt handskerne til nedsat pris hos en meget populær international webshop og foretog købet via to klik på siden af min iphone. Så kom bekræftelsen: levering forventet 21 dage senere…. der er foråret nok i fuld flor og mit handskebehov lagt på hylden sæsonen over.

Baggrunden for den lange leveringstid ligger selvfølgelig i høj grad i restriktioner for medarbejdere og udfordringer med infrastruktur, men der er samtidig run på hos mange webshops i disse tider. Vi ser at 16 % af danskerne nu har shoppet mere via webshops end før Coronapandemien ramte Danmark.

 

Fra 2 runde af GroupMs undersøgelse af danskerne under COVID-19 er det tydeligt, at vores indkøbsvaner fortsat ændrer sig i takt med, at karantæneforholdene fortsætter. Vi køber flere dagligvarer online, det oplevede vi allerede efter statsministerens første famøse tale til nationen vedrørende lock-down af landet, hvor vi blandt andet vidnede at køen til nemlig.com eksploderede, og toiletpapir, mel og gær bogstavelig talt blev revet ned fra hylderne (online som offline). Måske er folk ved at være mætte af al den bagning, som gær hamstringen krævede (16% af os har eksperimenteret med madlavning og nye opskrifter), for vi ser nu også, at vi danskere bestiller langt mere takeaway end før Coronapandemien ramte os, det er nemlig sådan at 25% af danskerne har bestilt mere takeaway i april måned end de normalt plejer at gøre.

 

Lille stigning i vores forbrug siden marts

Forbruget generelt set er lavere end før Coronaen ramte os. Vi så i GroupMs undersøgelse fra marts måned hvordan 9% af vores adspurgte havde undladt eller udskudt køb af større forbrugsvarer og hele 26% havde udskudt eller undladt køb af mindre forbrugsvarer. I april måned ser vi en udvikling, for selvom krisen stadig rammer forbruget, er det i mindre grad end i marts måned, hvor samme tal er faldet til henholdsvis 8% og 22%.

Også når vi ser på danskernes planlagte forbrug, så er der en positivisme at spore her i april, for jo, der holdes fortsat igen med planlagt forbrug, dog er det aftagende indenfor alle kategorier – caféer og restauranter undtaget naturligvis, da denne branche fortsat er underlagt nedlukningen.

Nethandel vil være essentielt i vores valg af brand også efter Corona

For retailers er det dermed vigtigt at indstille sig på, at nethandel må være så nemt og ligetil for forbrugeren som muligt. For når vi planlægger at købe mindre end før, vil et element handle om tilgængelighed og omkostninger. Hvorfor det giver god mening, at flere brands har måtte omstille sig og ændre i deres leveringsgebyrer og returneringsmuligheder. Samtidig har mange typer af forretninger, der tidligere ikke har benyttet sig af webshops nu lukket op for nethandel for at holde forretningerne kørende i denne tid. Dermed er der nu varer, der ikke kunne erhverves i starten af lock-down, der i højere og højere grad er blevet tilgængelige via webshops, udbringning og services i private hjem. Vi ser hvordan små lokale butikker der sælger is, spiritus, gourmet, kosttilskud etc. har omstillet forretningen og leverer kvit og frit selv ved køb for mindre summer, og hvordan mere traditionelle brancher oplever, at deres kunder tyr til nettet, frem for at møde fysisk op.

 

Dette kan altså være en udfordring eller en mulighed for mange retailers og forretninger både nu og fremadrettet. Vi som forbrugere kommer hermed nemlig hurtigt til at vænne os til, at alle former for varer i endnu højere grad kan erhverves via nettet og leveres til vores privatadresser, samt at levering også i mange tilfælde kan være ’gratis’. Når vi så kigger frem, så kan vi begynde at formode, at denne tvungne ændring i vores ’corona’shoppeadfærd og hurtige ændring og tilpasning fra forretningernes side vil forplante sig i vores fremtidige shoppeadfærd og blive med os i en tid efter Coronakrisen og lock-down tilstande. Over hver tredje dansker (35%) mener, at adgang til nem online handel og levering er blandt de mest væsentlige kriterier for fremtidig valg af brands.

Webshops og levering til døren er noget, vi har taget endnu mere til os i disse tider, og det vil være faktorer der er altafgørende for om ens brand vælges eller fravælges, både nu hvor vi ikke har mange andre muligheder, men også på den anden side af krisen – og her vil 21 dages leveringstid nok i endnu mindre grad accepteres.