Mange af os sad klistret til skærmen d. 11. marts da statsministeren meddelte at Danmark fra dags dato ville ’lukke delvist ned’.

Og det med at sidde klistret til skærmen lader til, at være fortsat over de seneste uger. Her under coronakrisen har de sociale medier nemlig på mange måder fået en rolle som bindeleddet mellem mennesker. Vi mødes til fællestræning på Instagram Live, ringer ind til gruppekald på Messenger, deltager i livequizzer på Facebook, tagger hinanden på kryds og tværs og tjekker generelt ind langt oftere for at blive opdateret på nyheder – både fra vennerne og diverse medier.

Den hele eller delvise nedlukning af mange lande har altså betydet at gennemsnitsforbruget af sociale medier er steget markant. Facebook oplyser på deres hjemmeside, at der generelt er en stor stigning i forbruget af deres apps som bl.a. tæller Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. Og særligt Messenger og Whatsapp viser en enorm stigning i forbruget med et total forbrug, der er steget med over 50%.

Faldende priser i takt med fald i annoncering

Det øgede forbrug sker i takt med at vi oplever, at en del annoncører skruer ned eller helt slukker for annonceringen på de sociale platforme. Siden Danmark ’lukkede ned’ d. 11. marts, har vi på Facebook set et betydeligt fald i CPM-priserne på tværs af alle vores live aktiviteter med gennemsnitligt 28%. Og selvom vi normalt ser et stort udsving i CPM-priser over et år, er denne tid på året typisk et tidspunkt hvor CPM-priserne stiger. Og den samme retning ser vi på andre relevante KPI’er. Cost per Click har oplevet en positiv effekt og er siden d. 11. marts faldet med 45 % og View through rate (VTR) er stigende, hvilket indikerer at folk ser mere af videoer og bruger længere tid på dem.

Der er altså nogle helt oplagte muligheder for at udnytte de favorable priser på indkøb på sociale medier, hvilket for nogle annoncører kan være, at skrue op for de aktiviteter der leder ind til deres webbutik. For andre er det et oplagt tidspunkt at køre nogle stærke brandbyggende kampagner som drager fordel af en lav CPM og stigende VTR.
Vi ser samtidig en god mulighed for virksomheder for at opbygge jeres kundedatabaser ved at køre lead-fokuserede budskaber. Måske er jeres brugere ikke klar til at bruge penge hos jer for tiden, men hvis i kan indsamle relevante e-mailadresser eller telefonnumre på potentielle kunder, kan i genaktivere disse når vi når den anden side af krisen.

Ændring af brugernes adfærd

Vi opfordres alle til ikke at sænke vores forbrug for tiden, da mange virksomheder – store som små – har brug for kunder og ordrer til at holde hjulene i gang. Og selvom undersøgelser viser, at forbrugerne generelt holder igen med at bruge penge i de fysiske butikker, ses det modsatte faktisk på nettet.

En anden tendens der ses i takt med at vi opholder os mere derhjemme, er en markant stigning i danskernes onlinetid. Ifølge en undersøgelse foretaget af GroupM og Mindshare har danskerne i gennemsnit brugt 10,2 timer dagligt på medier i den seneste uge, sammenlignet med 8,3 timer ugentligt i 2019 – altså en stigning på 23%. Denne stigning mærkes i den grad på de sociale medier. Og selvom vi naturligvis bruger de sociale medier til ja- at være sociale, viser undersøgelsen også at en tredjedel af danskerne bruger de sociale medier til at holde sig opdaterede på Coronakrisen.

Den øgede aktivitet på medierne gør sammen med det faldende antal annoncer live, at annoncepriserne højst sandsynligt fortsat vil falde.

 

Brandsikkerhed?

Vi oplever hos Mindshare, at mange kunder særligt spørger ind til deres brandsikkerhed, og hvorvidt det kan have negativ konsekvens for dem at have aktive kampagner under denne krise. Som altid er brandsikkerheden generelt høj på platforme som Facebook og Instagram, der slår hårdt ned på stødende indhold og har mange teknikker– både maskindrevne og manuelle – til at opsnappe indhold der overtræder deres retningslinjer. Og disse retningslinjer er særligt skærpede under en krise som denne. Vi oplever eksempelvis at review-tiden er længere på de annoncer vi sætter op, og at der generelt er flere øjne på indhold.

Du bør derfor ikke være nervøs for at brandsikkerheden daler i forbindelse med Coronakrisen. Dog opfordrer vi virksomheder til at have et særligt øje på det indhold de sender ud, og overveje om budskabet potentielt kan misforstås. Ræk endelig ud din rådgiver i Mindshare, hvis du er i tvivl om hvorvidt en kampagne bør skubbes til efter krisen eller om småændringer i budskabet kan anbefales.

Social eller ej?

Overordnet set er vores anbefaling, når det kommer til din virksomheds aktivitet på de sociale medier: Forbliv aktiv! Der er mange fordele forbundet med at bevare jeres stemme på de sociale medier og minde brugerne om, at i fortsat findes, og at i er klar til at servicere, hvad end det er her under krisen eller ’på den anden side’. Og det er trods alt nemmere at opretholde momentum nu, end at skulle ud og kæmpe om annoncepladserne, når andre virksomheder begynder at åbne op for annonceringen igen på de sociale medier.

Dog kan det være, at din virksomhed skal (gen)overveje hvilket budskab i annoncerer med, og om hvorvidt strategien skal ændres. Vi har samlet et par anbefalinger til gode strategier og budskaber, som  i kan overveje at give jer i kast med:

 

  • Få så meget som muligt ud af de faldende priser og stigningen i brugernes skærmtid
  • Overvej at skrue op for dine e-commerce aktiviteter
  • Øg dine brandingaktiviteter. Skab engagerende indhold så som en test, quiz eller konkurrence og styrk din relation til brugerne. Når vi er på den anden side af krisen og brugerne atter konsumerer som tidligere, vil dit brand være top-of-mind
  • Opsaml relevante kontakter via lead-annoncer. Disse kan aktiveres når brugerne igen er klar til at bruge penge
  • Vær ekstra opmærksom på hvordan du kommunikerer. Hold lidt igen med at bruge humor og tænk en ekstra gang over, om dine annoncer kan mistolkes

 

Vi opfordrer til at du rækker ud til Kristine Pedersen, Head of Paid Social i Mindshare, hvis du ønsker sparring eller rådgivning inden for Paid Social.

I Mindshare har vi under COVID-19 udgivet en lang række blogindlæg med gode råd til annoncører om deres kommunikation og marketing samt om danskernes indkøbsvaner, forbrug og medieadfærd. Læs med her.

I Mindshare tager vi løbende status på betydningen af COVID-19 og udviklingen i danskernes indkøbsvaner, forbrugsvalg samt medieadfærd.

Vi har sat en undersøgelse i gang, hvor vi følger 1.000 danskeres oplevelse af situationen.

Her kan du få første del af undersøgelsen og downloade resultaterne