Midlertidige lukninger, nye initiativer og forholdsregler, hjemmearbejde, begrænset fysisk kontakt og stigende bekymring. Vi mærker alle konsekvenserne af den nuværende situation med virusudbruddet, og som virksomhed er der netop nu et særligt stort behov for at kommunikere til og med sine kunder og medarbejdere. Her spiller de sociale medier en central rolle, for i krisetider er det dem, som vi vender os mod. Derfor har jeg samlet fem tips til din virksomheds social media indsats i coronatider – og der er også optimisme og muligheder at spore.
Vi mærker det alle sammen. Verden føles forandret i disse coronatider, og mange virksomheder kæmper allerede nu med økonomiske konsekvenser, mens vi som privatpersoner er tvunget indendørs og væk fra fysisk kontakt. Det har stor betydning for vores rutiner og vaner, som bevæger sig væk fra de fysiske butikker og begivenheder til online streaming, -shopping og pleje af vores relationer via de sociale medier.
Det har direkte indvirkning på mange virksomheder, hvor de fysiske butikker kan mærke faldende besøgstal eller bliver nødt til at lukke ned i en periode. På den anden side indbyder det også til nye muligheder, hvis man formår at udnytte de digitale medier klogt. Vi ved af erfaring, at forbrugerne tyer til de sociale medier i krisetider, og derfor er disse kanaler vigtige netop nu. Men hvordan og hvad skal du gøre? Jeg har samlet fem gode råd, som jeg håber på, kan give indblik og vejledning i den nuværende situation:
- Tjek dit planlagte content og annoncer en ekstra gang.
Første og vigtigste råd er at gennemtjekke alt planlagt content og aktive annoncer på tværs af dine sociale kanaler. Hvad der måske kunnet have været en sjov og engagerende post om rejse- og weekendplaner, da du planlagde den for et par uger siden, er måske ikke så passende, når den går live i dag. Det samme gælder alle aktive annoncer inklusiv de kontinuerlige spor, som du måske havde glemt, at du kørte. Kig det hele gennem og tænk på, hvordan det ser ud og kan opfattes fra modtagerens side. Er det passende i den nuværende situation? Og hvis du er i tvivl, så sæt annoncen på pause eller udskyd opslaget til senere. Så undgår du akavede posts, hvor du fremstår uden situationsfornemmelse. - Tænk dine sociale medier som dit website, hvor forbrugerne skal kunne finde den nyeste information.
Man har tidligere snakket om, at websitet er dødt, og at de sociale medier har overtaget. Det er ikke helt rigtigt, men når forbrugerne i dag søger information om en virksomhed, ender de ofte på de sociale medier som fx en virksomheds Facebookside. Derfor er det vigtigt, at relevante oplysninger for dine kunder som fx åbningstider, telefonnummer og træffetider er opdateret. Hvis din butik fx er lukket ned i en periode, er det vigtigt, at den ikke står markeret som åbent, så kunden potentielt går forgæves.Det er samtidig på dine sociale kanaler, at du kan dele relevante nyheder til dine kunder og samarbejdspartnere, som er råd nummer tre… - Integrér dine sociale medier i PR-indsatsen
Kommunikation er alfa og omega lige nu, og der kan være mange forskellige behov for at kommunikere til dine kunder og samarbejdspartnere. Det kan være for at fortælle om nye tiltag eller forholdsregler, som man tager i virksomheden. Det kan være ændrede åbningstider eller lukninger af butikker. Eller det kan også bare være et behov for at markere et ”hej – vi er her stadig”. Mange virksomheder er gode til at integrere disse budskaber som en del af PR-indsatsen, men her er det også vigtigt at tænke de sociale medier ind.Med de sociale medier har du mulighed for at kommunikere direkte til dine følgere og fans på fx Facebook og Instagram, opdatere stakeholders og medarbejdere på LinkedIn eller at markere dine holdninger til den nuværende situation i en debat på fx Twitter. Så tænk de sociale medier ind og versionér dine budskaber, så de passer til den enkelte kanal og målgruppe. - Vær ikke bange for at kommunikere direkte med forbrugerne.
Det er ikke en nyhed i sig selv, men de sociale medier er helt unikke ved, at de giver mulighed for en direkte kontakt og dialog med dine kunder, som du ikke opnår andre steder end måske via kundeservicetelefonen. Lige nu er dialogen særligt vigtig, da forbrugerne kan sidde med mange ubesvarede spørgsmål og bekymringer, som de gerne vil have svar på. Her er det vigtigt, at man som virksomhed udviser åbenhed og tør tage dialogen med forbrugerne. Fx ved direkte at opfordre til, at man kan stille sine spørgsmål via Facebook Messenger, eller som minimum ved løbende at overvåge og besvare de spørgsmål som der måtte komme ind via de forskellige kanaler.Ved at være åben og overvåge de sociale medier har du også mulighed for at tackle kritik og negative historier i opløbet ved at besvare og håndtere situationen med det samme, inden flere stemmer i, eller kritikken udvikler sig til en eventuel shitstorm. - Fra fysiske butikker til online handel.
De fleste af os er afskåret fra fysisk kontakt, arbejder hjemme og bliver rådet til helst ikke at bevæge sig udenfor. Det kan ses i udviklingen i vores brug af digitale medier, hvor flere oplever en stigning i besøgstallet på deres websites og sociale medier. Det er en god idé ikke at gå helt i panik og droppe alt markedsføring, men i stedet at tænke taktisk og bruge de nye digitale muligheder. Kan du fx omlægge noget af dit butikssalg til online eller prioritere sociale og digitale medier i din næste kampagne? Eller er det måske nu, at målgruppen gerne vil inspireres med relevante onlineartikler fra din blog, en ny podcastserie eller ting, som kan underholde dem og skabe værdi i de mange timer, der skal tilbringes i hjemmet.
Selvom det formentlig ikke er nu, at du har det store kreative overskud, så er det netop nu, at det virkelig kan give pote. Vi har allerede set mange gode eksempler derude. Fx tøjbutikker der begynder at sælge deres produkter via Instagram Stories, eller mange forskellige tilbud af online hjemmetræning som fx Nordic Race, der har lavet en Facebookbegivenhed med en hjemmetrænings-challenge, der pt har over 14.000 deltagere og 17.000 interesserede.
Flere har også forsøgt sig med den mere purpose-drevne tilgang, hvor de støtter op om danskerne i sundhedssektoren og andre vigtige funktioner for det danske samfund, som er nødt til at gå på arbejde for at hjælpe de syge eller svage. Noget har fungeret bedre end andet, og uanset hvilken tilgang du vælger, er det vigtigt at finde den rette balancegang, hvor man ikke forsøger at slå plat på hele situationen.
I Mindshare har vi under COVID-19 udgivet en lang række blogindlæg med gode råd til annoncører om deres kommunikation og marketing samt om danskernes indkøbsvaner, forbrug og medieadfærd. Læs med her.