Det siges, at den digitale udvikling udspringer fra to brancher, nemlig sexindustrien og pharma & medico branchen. Rent intuitivt giver det også rigtig god mening, for siden den dag de første mennesker satte deres fødder på jorden, har reptilhjernen utrætteligt haft sit fokus på dels reproduktion og dels at opnå et længerevarende liv. Dette blogindlæg vil let skøjte uden om pornobranchen og i stedet fokusere på pharmaindustrien.

Det er dog relevant at starte et helt andet sted først. Der er nemlig nogle digitale og kommunikative strømninger, der er relevante at se på, når man skal forstå den kontekst, som blandt andet Pharma virksomheder befinder sig i.

Revurder din måde at tænke kommunikation på

I Mindshare arbejder vi altid med datadrevet kommunikation. Vi tror på, at en god kommunikationsindsats starter og slutter med databaserede indsigter og beslutninger. Derfor har vi også udfordret den måde, som vi traditionelt set tænker kommunikation på, og det burde du også.

Jeg vil vædde med, at du/I tænker kommunikation ud fra en klar sondring mellem Paid – betalte medier, Owned – Egne medier og Earned – opnået/fortjente medier, som vi tidligere har beskrevet her. Denne tilgang er nødvendigvis ikke forkert. Vi tror dog på, at den unikke og mærkbare (digitale) kommunikation affødes af en anden sondring. Blot for at nævne ét eksempel: Hvilken rolle spiller sociale medier i denne trekløver af en medieinddeling? Er det paid, owned eller earned? Det er nok mest af alt et sammensurium af det hele og et udtryk for, at vi bliver nødt til at udfordre den måde, som vi tænker kommunikation på. Der er ikke længere vandtætte skotter mellem paid, owned og earned, og det har der nok aldrig været.

I forlængelse af ovenstående pointe har vi i Mindshare udviklet et framework, som vi bruger i vores kampagner og generelle ekstern kommunikation. Det er her vi starter og slutter, når vi laver en (digital) kampagne.

høgh

 

Frameworket er opkaldt FUKS, og det har et firedelt fokus:

Found – Din kommunikation lever ikke, hvis ikke den kan findes. Tænk SEO (søgemaskineoptimering) og SEM (betalt annoncering på søgeplatforme) som en del af din digitale kommunikation.

Used – Din kommunikation skal være så brugbar, at den udfylder et konkret behov for din målgruppe. Tænk marketing som en service – ikke som en reklamesøjle for din virksomhed.

Kept – Din slutbruger skal have lyst til at tage din kommunikation ned i lommen og bruge det igen, og igen, og igen, og igen…

Shared – Din kommunikation skal levere en så stor værdi for forbrugeren, at vedkommende rent faktisk har lyst til at dele det til sit netværk.

Pharma branchen er i det digitale førersæde

Og nu tilbage til min indledende pointe. En af de brancher der brager derudaf, teknologisk og digitalt, er pharma-sektoren. Der findes mange eksempler herpå. To af de bedste er to wearables, der henholdsvis er navngivet Vital Connect og Halo Sport.

Vital Connect er en wearable, som du bærer på dit bryst. Den fungerer som en biometrisk sensor, der aktivt tracker på din sundhedstilstand i form af hjerterytme. Vital Connect tracker og sammenligner din sundhedstilstand over tid, og så snart der er noget ved din sundhedstilstand der virker foruroligende, sendes din data til et sundhedsfagligt personel, hvilket giver dig muligheden for at konsultere en læge, der kvalificeret kan rådgive dig ud fra dine realtime data. Det giver patienten en tryghed, og det optimerer på konsultationstiden mellem lægen og patienten. Du kan se mere om produktet her.

høegh 1

 

Vital Connect – Wearable der aktivt tracker på din sundhedstilstand.

Halo Sport er et andet wearable, som mest af alt minder om et headset. Den fungerer ved at sende impulser til hjernen. Disse impulser understøtter aktivt hjernens plasticitet, som er det, der sender signaler fra hjernen og rundt i kroppen. Halo Sport forbedrer kommunikationen mellem hjernen og resten af kroppens muskler og ligamenter, hvilket er til stor fordel for fx en sportsudøver, når vedkommende skal lære nye træningsmetoder eller forbedre sin ydeevne. Halo Sport er indtil videre kun forsøgt testet på elitesportsudøvere, men det er ikke svært at forestille sig, at wearablen kan få enorm betydning for genoptræning og rehabilitering af helt almindelige borgere. Du kan læse mere om produktet her.

 

høegh 2

 

Halo Sport – Wearable der styrker hjernens plasticitet.

Grib de digitale muligheder

Du tænker højst sandsynligt: Hvordan passer Vital Connect og Halo Sport ind i FUKS-modellen? Og det gør de umiddelbart heller ikke. De ligger sig dog i slipstrømmen af modellen og er eksempler på, hvordan man kan tænke sin marketing og kommunikation som en service i stedet for en busreklame eller et retargeting banner. I Danmark er vi heldigvis forholdsvis langt fremme, og det er værd at nævne LEO Pharma, som har oprettet sin egen afdeling kaldet ’Project X’, som, i stil med Danske Banks selvsamme, arbejder koncentreret med innovations- og udviklingsprojekter med henblik på at skabe bedre kommunikation og brugeroplevelser mellem virksomheden og kunden.

Jeg tror på, at de pharma virksomheder der har kunden i centrum, og tænker brugeroplevelsen og kommunikationen ud fra et forbrugerperspektiv er de sande vindere i det lange (digitale) løb. For overordnet set handler det fra annoncørens side om, at skabe kommunikation der hjælper forbrugeren med at træffe en bedre beslutning. Fra forbrugerens side handler det om at modtage kommunikation eller en service, der hjælper med at løse et konkret behov eller en udfordring.